Przycisk Wróć
Wróć do łożysk

Łożyska igiełkowe

Łożyska igiełkowe wzdłużne

Łożyska igiełkowe

Łożyska igiełkowe to modele, które wyróżniają się bardzo małym przekrojem poprzecznym i jednocześnie dużą nośnością. Ich nazwa pochodzi od elementów tocznych, które swoim kształtem przypominają “igiełki” ze względu na kilkukrotnie mniejszą średnicę od długości. Ponadto od innych łożysk różnią się stosunkowo prostą konstrukcją. Na rynku znajdziesz między inny łożyska igiełkowe pozbawione pierścieni — w takiej sytuację funkcję bieżni przejmuje wał i oprawa.

Ogólnie łożyska igiełkowe nie przejmują obciążeń wzdłużnych, a jedynie poprzeczne. Dodatkowo nie są odporne na brak osiowości. Świetnie radzą sobie z dużymi prędkościami, a ze względu na niewielki przekrój poprzeczny, są doskonałą opcją do aplikacji, w których mamy do czynienia z małą przestrzenią.

Poza dużą nośnością łożyska igiełkowe wyróżniają się również wysoką sztywnością. Do ich zalet zalicza się zdolność ciągłej pracy. Z tego względu łożyska igiełkowe często wykorzystuje się w sprzęcie AGD, silnikach, przekładniach oraz w urządzeniach wykorzystywanych przez przemysł lekki czy branżę motoryzacyjną.

Łożyska igiełkowe cienkościenne (HK BK)

Łożyska igiełkowe cienkościenne to modele wyposażone w cienki pierścień zewnętrzny. Wyróżniają się dużą zdolnością przejmowania obciążeń i małą wysokością przekroju. Komponenty HK to łożyska igiełkowe cienkościenne przelotowe, a BK nieprzelotowe. Jeśli w danej aplikacji nie można wykorzystać oprawy jako bieżnię dla danego złożenia igiełkowego, w takiej sytuacji poleca się zamontować właśnie łożysko igiełkowe cienkościenne.

Zalety łożysk igiełkowych cienkościennych (HK BK):
– wysoka nośność
– zwarte i ekonomiczne łożyskowanie
– bardzo mała wysokość przekroju poprzecznego
– stosowane w przypadku gdy oprawa nie może być bieżnią

Do góry

Łożyska igiełkowe masywne NK NKI

Łożyska igiełkowe masywne to modele, które składają się przede wszystkim z pierścieni masywnych zawierających elementy toczne w postaci igiełek i koszyk. Pierścień zewnętrzny stanowi z koszykiem całość — te części są nierozłączne. Masywny pierścień zapewnia większą sztywność i dodatkowo wyższą precyzję. Dzięki temu łożyska igiełkowe masywne świetnie sprawdzają się tam, gdzie występują duże prędkości obrotowe i obciążenia oraz gdzie od łożysk wymaga się dokładnej tolerancji roboczej.

Zalety łożysk igiełkowych masywnych (NK NKI):
– wysoka nośność
– mała prędkość obrotowa
– możliwość przesunięcia w kierunku osiowym
– wersja z i bez koszyka wewnętrznego

Do góry

Łożyska igiełkowe nastawne (RPNA PNA)

Łożyska igiełkowe nastawne to łożyska przejmujące jedynie siły poprzeczne. Komponenty tego rodzaju są wrażliwe na niewspółosiowość i ugięcia wału. Modele RPNA oraz PNA od standardowych rozwiązań różnią się tym, że mają dodatkowo kulistą bieżnię. Dzięki temu łożyska igiełkowe nastawne są jednocześnie łożyskami samonastawnymi. Wykorzystuje się je głównie tam, gdzie ze względu na pewne ograniczenia związane z zabudową nie można zamontować klasycznego łożyska igiełkowego.

Zalety łożysk igiełkowych nastawnych (RPNA PNA):
– nieczułe na niewspółosiowość wału względem oprawy
– wersja z i bez koszyka wewnętrznego
– smarowanie olejem lub smarem plastycznym
– poprawiony rozkład naprężeń w łożysku
– samonastawność

Do góry

Złożenia igiełkowe (K KK)

Złożenia igiełkowe to nic innego jak łożyska igiełkowe pozbawione pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego. A zatem jest to komponent składający się jedynie z koszyka z elementami tocznymi. W takim przypadku funkcję bieżni pełni wał oraz oprawa. Przed montażem złożenia igiełkowego, elementy pełniące funkcję bieżni należy odpowiednio wyszlifować i zahartować. Modele oznaczone symbolem K to jednorzędowe złożenia igiełkowe, a KK — dwurzędowe.

Zalety złożeń igiełkowych (K KK):
– wysoka sztywność
– minimalny przekrój w kierunku promieniowym
– wysoka nośność
– stosowane gdy wał i oprawa mogą być bieżnią
– konstrukcja prosta i wytrzymała
– precyzyjne prowadzenie
– wysoka prędkość obrotowa

Do góry

Igiełkowe rolki toczne (NATR KR KRV)

Zalety igiełkowych rolek tocznych (NATR KR KRV):
– możliwość przenoszenia dużych obciążeń promieniowych
– wersja z i bez koszyka wewnętrznego
– duża nośność statyczna i dynamiczna
– smarowanie smarem litowym
Do góry

Igiełkowe sprzęgła jednokierunkowe (HF)

Zalety igiełkowych sprzęgieł jednokierunkowych (HF):
– mały przekrój poprzeczny
– przenoszenie dużych momentów obrotowych
– przenoszenie dużych obciążeń promieniowych
– niska masa
– małe tarcie i moment bezwładności
Do góry

Łożyska igiełkowe wzdłużne

Łożyska igiełkowe wzdłużne to jednokierunkowe rozwiązania, a zatem mogą przenosić obciążenia wzdłużne w jednym kierunku. W porównaniu do innych łożysk tocznych igiełkowe komponenty zajmują bardzo mało miejsca. Dzięki temu można bez problemu konstruować łożyskowania, które mają małe wysokości.

Standardowe łożysko igiełkowe wzdłużne składa się z koszyka z dużą ilością elementów tocznych, które kształtem przypominają igiełki. Takie wałeczki wyróżniają się zmodyfikowanym stykiem liniowym — są lekko zakrzywione na końcach. Dzięki temu komponenty igiełkowe wzdłużne przejmują obciążenia w sposób równomierny. Ta zmodyfikowana konstrukcja elementów tocznych zapobiega również spiętrzeniu krawędziowych naprężeń na końcach igiełek.

Funkcję bieżni przy łożyskach igiełkowych wzdłużnych przejmują elementy danego urządzenia. Jeśli w danej aplikacji element maszynowy nie może być wykorzystany jako bieżnia, należy wybrać rozwiązanie ze specjalnymi podkładkami, które w tym przypadku traktuje się jako pierścień łożyskowy.

Łożyska igiełkowe wzdłużne

Zalety łożysk wzdłużnych igiełkowych:
– mała wysokość przekroju poprzecznego
– koszyk wykonany z tworzywa lub metalu
– możliwość przenoszenia dużych obciążeń osiowych
– specjalnie zmodyfikowana bieżnia i elementy toczne
– temp. Pracy -20 – 120°C
Do góry