Łożyska toczne poprzeczne

łożysko toczne poprzeczne

Łożyska toczne to najpopularniejsze rozwiązania ze wszystkich dostępnych łożysk na rynku. Standardowe modele składają się z pierścieni — zewnętrznego i wewnętrznego, koszyka oraz elementów tocznych. Biorąc pod uwagę kształt elementy toczne dzieli się na kulki oraz wałeczki. Te ostatnie dostępne są w formie przypominającej walec, baryłkę, stożek lub igiełki.

Elementy toczne toczą się po głównych bieżniach wspomnianych pierścieni. Dzięki elementom tocznym w łożyskach występuje dużo mniejsze tarcie w porównaniu — na przykład — do łożysk ślizgowych, w których nie występuje taki element pośredni. Mniejsze tarcie jednocześnie powoduje, że łożyska toczne nie potrzebują aż tyle energii do rozpoczęcia i podtrzymania ruchu obrotowego w przeciwieństwie do innego rodzaju komponentów. A to z kolei przekłada się na wyższą wydajność i ogólnie efektywność całego urządzenia czy maszyny.

Koszyk w łożyskach służy głównie do utrzymywania i oddzielania elementów tocznych. Dzięki temu łożyska przenoszą obciążenia równomiernie oraz stabilnie. Koszyk również ma wpływ na tarcie — zmniejsza je z tego względu, że elementy toczne w trakcie obrotu nie ocierają się o siebie.

Co to jest łożysko toczne poprzeczne?

Łożyska toczne poprzeczne to łożyska, które przenoszą wszystkie prostopadłe względem osi danego wału obciążenia. I chociaż teoretycznie łożyska takie powinny przenosić tylko siły ściśle promieniowe, na rynku znajdziesz również takie produkty, które mają zdolność przejmowania jednocześnie obciążeń osiowych jednokierunkowych lub dwukierunkowych.

Rodzaje łożysk tocznych poprzecznych

Łożyska toczne dzieli się między innymi ze względu na kształt elementów tocznych. Biorąc pod uwagę ten parametr, wyróżnia się następujące rozwiązania:

  • łożyska kulkowe — jednorzędowe, dwurzędowe, samonastawne, wahliwe, skośne (jednorzędowe oraz dwurzędowe),
  • łożyska walcowe — jednorzędowe i wielorzędowe,
  • łożyska baryłkowe — jednorzędowe i dwurzędowe,
  • łożyska stożkowe — jednorzędowe, dwurzędowe oraz wielorzędowe,
  • łożyska igiełkowe — masywne, cienkościenne oraz złożenia.

Dystrybutor łożysk tocznych poprzecznych

Jako dystrybutor łożysk tocznych poprzecznych, dzięki wieloletnim współpracom z popularnymi producentami oraz niszowymi markami, jesteśmy w stanie zaproponować naszym klientom wysokiej jakości rozwiązania w atrakcyjnych cenach. W asortymencie znajdziesz nie tylko standardowe wykonania, ale także specjalne komponenty, przeznaczone do pracy w określonych warunkach. Jeśli potrzebujesz specyficznego łożyska tocznego poprzecznego, skontaktuj się z nami już teraz! Wspólnie dobierzemy najlepsze łożysko toczne poprzeczne dla Twojej maszyny.

łożyska kulkowe

Łożyska kulkowe

Łożyska kulkowe do najpopularniejsze i uniwersalne komponenty, które wykorzystuje się nie tylko w maszynach i urządzeniach przemysłowych, ale także narzędziach używanych w życiu codziennym. Modele tej grupy przystosowane są do pracy w aplikacjach, w których występują duże prędkości obrotowe. Do zalet łożysk kulkowych zalicza się niskie tarcie i cichobieżność. Łożyska kulkowe dostępne są w przeróżnych wariantach — na rynku znajdziesz między innymi łożyska kulkowe otwarte (bez uszczelnienia), uszczelnione, jednorzędowe, dwurzędowe, skośne, wahliwe czy samonastawne. W przypadku łożysk kulkowych skośnych warto pamiętać, że są to rozwiązania poprzeczno-wzdłużne.

łożyska stożkowe

Łożyska stożkowe

Łożyska stożkowe wyróżniają się przede wszystkim swoim kształtem. Elementy toczne to nic innego jak ścięte stożki o małej zbieżności. Kształt stożka przyjmują także bieżnie wykorzystywane w łożyskach stożkowych. To wszystko sprawia, że linie rzutowania każdej powierzchni w kształcie stożka przecinają się w jednym, tym samym punkcie osi całego komponentu. Łożyska stożkowe to modele dzielone z różnymi kątami działania. Przejmują obciążenia poprzeczne i wzdłużne tej samej wielkości. Jeśli chodzi o siły osiowe, jednorzędowe łożyska stożkowe przejmują je w jednym kierunku, a dwurzędowe w obu. Łożyska stożkowe montuje się między innymi w skrzyni biegów, walcarkach, przekładniach wiatrowych generatorów, betoniarkach, maszynach rolniczych czy zgrabiarkach.

łożyska baryłkowe

Łożyska baryłkowe

Łożyska baryłkowe wykorzystuje się głównie tam, gdzie występują ogromne obciążenia. Ukośna orientacja wałeczków w kształcie baryłek sprawia, że niniejsze komponenty przenoszą nie tylko bardzo duże siły poprzeczne, ale także wzdłużne. Dodatkowo specyficzna budowa łożysk baryłkowych umożliwia kątowe wychylenia wału względem obudowy. Łożyska baryłkowe są niewrażliwe na błędy współosiowości. Produkty w takim wykonaniu są nieco podobne do łożysk kulkowych wahliwych, ale w przeciwieństwie do nich mogą przenosić dużo większe obciążenia. Łożyska baryłkowe dostępne są w kilku wariantach — do najpopularniejszych zalicza się modele jednorzędowe i dwurzędowe. Częściej stosuje się te drugie ze względu na większą (o około 50%) nośność. Łożyska baryłkowe świetnie sprawdzą się tam, gdzie występują duże i złożone obciążenia. Nierzadko montuje się je w przekładniach, maszynach budowlanych, odlewniczych czy wentylatorach przemysłowych.

łożyska walcowe

Łożyska walcowe

Łożyska walcowe to łożyska wałeczkowe, w których montuje się wałeczki kształtem przypominające walec. W porównaniu do łożysk kulkowych walcowe rozwiązanie mają zdolność przejmowania dużo większych obciążeń poprzecznych. Standardowy model składa się z pierścienia zewnętrznego, wewnętrznego i koszyka z elementami tocznymi. Wspomniane pierścienie mogą mieć dodatkowe obrzeża, co ma wpływ na możliwości łożyska — na przykład w kwestii zdolności przejmowania jednocześnie obciążeń osiowych. Poza klasycznymi łożyskami walcowymi na rynku można znaleźć także komponenty bez koszyka z pełną liczbą elementów tocznych. Do zalet łożysk walcowych zalicza się dobrą sztywność, nośność i mały opór tarcia. Produkty tej kategorii świetnie sprawdzą się we wrzecionach obrabiarek, pompach, dźwigach czy maszynach wykorzystywanych przez branżę górniczą, energetykę lub przetwórstwo kruszyw.

łożyska igiełkowe

Łożyska igiełkowe

Jeśli przestrzeń między wałem a obudową jest mała, w takiej sytuacji często sięga się po łożyska igiełkowe. To nic innego jak modele wałeczkowe, które wyróżniają się swoją konstrukcją — a dokładniej elementami tocznymi. Wałeczki w takich łożyskach mają kilkukrotnie mniejszą średnicę od długości, co sprawia, że kształtem przypominają właśnie igiełki. Na tle innych komponentów łożyska igiełkowe wyróżniają się także wysoką nośnością małym przekrojem poprzecznym. Produkty tej kategorii dostępne są w wielu wariantach — do najpopularniejszych zalicza się łożyska cienkościenne igiełkowe, przelotowe, nieprzelotowe, złożenia igiełkowe, modele nastawne czy zespolone.