Łożyska walcowe należące do grupy łożysk wałeczkowych to komponenty, które przenoszą dużo większe obciążenia niż popularne łożyska kulkowe. Do zalet walcowych rozwiązań zalicza się przede wszystkim dobrą nośność i sztywność oraz stosunkowo niski opór tarcia. Warto jednak wiedzieć, że łożyska walcowe są wrażliwe na błędy współosiowości — również na te niewielkie.
Ogólnie łożyska walcowe znajdą zastosowanie w przeróżnych maszynach i urządzeniach przemysłowych. Najczęściej montuje się je we wrzecionach obrabiarek, przekładniach, dźwigach, wysokoobrotowych mechanizmach, konstrukcjach stalowych czy pompach. Równie świetnie sprawdzają się w maszynach wykorzystywanych przez branżę górniczą, energetyczną, przetwórstwo kruszyw czy elektrownie wiatrowe.
Łożyska walcowe dostępne są w różnych konfiguracjach obrzeży bocznych pierścieni. Wyróżnia się przede wszystkim modele typu NU, N, NJ, NF, NUP i NP. Łożyska walcowe NU mają dwa stałe obrzeża na pierścieniu zewnętrznym, a komponenty N takie same na pierścieniu wewnętrznym. Taka konfiguracja sprawia, że łożyska w tych wykonaniach pozwalają na osiowe przemieszczenie wału względem obudowy w dwóch kierunkach.
Typ NJ i NF również są podobnymi do siebie rozwiązaniami. W łożyskach NJ na pierścieniu zewnętrznym znajdują się dwa stałe obrzeża, a na wewnętrznym jedno. W przypadku NF to pierścień wewnętrzny ma dwa stałe obrzeża, a zewnętrzny tylko jeden. Zarówno komponenty typu NJ, jak i NF przenoszą duże obciążenia poprzeczne i małe wzdłużne jednokierunkowe.
Łożyska typu NUP składają się z pierścienia zewnętrznego z dwoma stałymi obrzeżami, pierścienia wewnętrznego z jednym obrzeżem i z dodatkowego pierścienia bocznego. Taki komponent pozwala ustalać wzdłużne położenie wału w dwóch kierunkach. Analogiczną sytuację mamy w łożyskach typu NP. Modele te zbudowane są z pierścienia zewnętrznego z jednym stałym obrzeżem i swobodnym pierścieniem kołnierzowym oraz z pierścienia wewnętrznego, wyposażonego w dwa stałe obrzeża. Poza tym, że takie łożysko przenosi duże siły promieniowe, dodatkowo przejmuje siły osiowe w obu kierunkach.
Jeśli chodzi o łożyska walcowe wzdłużne, sporą popularnością wśród naszych klientów cieszą się łożyska ZVL. Tej marki rozwiązania doskonale sprawdzą się w układach wyróżniających się wysoką sztywnością. Do zalet łożysk walcowych wzdłużnych zalicza się możliwość przenoszenia bardzo dużych obciążeń osiowych oraz nieczułość na udarowe obciążenia.
Elementy toczne stosowane przez markę ZVL w łożyskach walcowych wzdłużnych charakteryzują się prostym kształtem. Dzięki temu niniejsze komponenty można wykorzystywać w przeróżnych kombinacjach — na przykład bez pierścieni łożyskowych. W tej sytuacji rolę bieżni odgrywają poszczególne elementy danego układu.
Wzdłużne walcowe łożyska ZVL dostarczane są z koszykiem wykonanym z poliamidu, który dodatkowo wzmacnia się szklanym włóknem lub z mosiądzu. Komponenty produkuje się w standardzie w klasie dokładności P0. Jeśli interesuje Cię łożysko walcowe wzdłużne w wyższej klasie dokładności, takie rozwiązanie możesz otrzymać jedynie na specjalne zamówienie.
Gdzie montuje się łożyska walcowe wzdłużne? Otóż łożyska walcowe wzdłużne doskonale sprawdzą się tam, gdzie nośność innych modeli wzdłużnych nie jest wystarczająca. Przy komponentach walcowych wzdłużnych należy pamiętać, że przenoszą tylko obciążenia osiowe.