
PRZEDROSTKI/PRZYROSTKI
Poniższe oznaczenia dotyczą łożysk firmy SKF. | |
AR- | Złożenie kulkowe lub wałeczkowe |
E2. | SKF Energy Efficient bearings |
GS | Pierścień zewnętrzny łożyska walcowego wzdłużnego |
IR- | Pierścień wewnętrzny łożyska poprzecznego |
K | Złożenie walcowe wzdłużne |
K- | Pierścień wewnętrzny z wałeczkami i koszykiem (podzespół wewnętrzny) lub pierścień zewnętrzny (podzespół zewnętrzny) łożyska stożkowego o wymiarach calowych należącego do standardowej serii ABMA |
L | Oddzielny pierścień wewnętrzny lub zewnętrzny łożyska rozłącznego |
OR- | Pierścień zewnętrzny łożyska poprzecznego |
R | Pierścień wewnętrzny lub zewnętrzny z wałeczkami i koszykiem łożyska rozłącznego |
W | Łożysko kulkowe zwykłe ze stali nierdzewnej |
WF | Łożysko kulkowe zwykłe ze stali nierdzewnej z kołnierzem zewnętrznym na pierścieniu zewnętrznym |
WS | Pierścień wewnętrzny łożyska walcowego wzdłużnego |
ZE | Łożysko wyposażone w urządzenie SensorMount® |
A-B
C
Poniższe oznaczenia dotyczą łożysk firmy SKF. | |||||||||||||||||||
C |
|
||||||||||||||||||
CA |
|
||||||||||||||||||
CAC | Łożysko baryłkowe konstrukcji CA, ale z ulepszonym prowadzeniem elementów tocznych | ||||||||||||||||||
CB | 1. Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. Dwa łożyska w zespole w układzie rozbieżnym O lub zbieżnym X, przed montażem będą miały normalny luz osiowy | ||||||||||||||||||
2. Kontrolowany luz osiowy łożyska kulkowego skośnego dwurzędowego | |||||||||||||||||||
CC |
|
||||||||||||||||||
CD | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe, ze zoptymalizowaną konstrukcją wewnętrzną, o kącie działania 15° | ||||||||||||||||||
CLN | Łożysko stożkowe z tolerancją wykonania odpowiadającą klasie dokładnosci 6X wg ISO | ||||||||||||||||||
CL0 | Łożysko stożkowe calowe z tolerancją wykonania zgodnie z klasą 0 wg normy ANSI-ABMA 19.2:1994 | ||||||||||||||||||
CL00 | Łożysko stożkowe calowe z tolerancją wykonania zgodnie z klasą 00 wg normy ANSI-ABMA 19.2:1994 | ||||||||||||||||||
CL3 | Łożysko stożkowe calowe z tolerancją wykonania zgodnie z klasą 3 wg normy ANSI-ABMA 19.2:1994 | ||||||||||||||||||
CL7C | Łożysko stożkowe o specjalnym tarciu o podwyższonej dokładności obrotu | ||||||||||||||||||
CN | Normalny luz wewnętrzny. Oznaczenie używane zazwyczaj tylko z dodatkową literą określającą zmniejszony lub przemieszczony zakres luzu | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
CV | Łożysko walcowe z pełną liczbą wałeczków i ze zmodyfikowaną konstrukcją wewnętrzną | ||||||||||||||||||
CS | Uszczelka stykowa z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR) wzmacniana stalową wkładką po jednej stronie łożyska | ||||||||||||||||||
2CS | Uszczelka stykowa CS z obu stron łożyska | ||||||||||||||||||
CS2 | Uszczelka stykowa z kauczuku fluorowego (FKM) wzmacniana stalową wkładką po jednej stronie łożyska | ||||||||||||||||||
2CS2 | Uszczelka stykowa CS2 z obu stron łożyska | ||||||||||||||||||
CS5 | Uszczelka stykowa z uwodornionego kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (HNBR) wzmacniana stalową wkładką po jednej stronie łożyska | ||||||||||||||||||
2CS5 | Uszczelka stykowa CS5 z obu stron łożyska | ||||||||||||||||||
C1 | Wewnętrzny luz łożyska mniejszy niż C2 | ||||||||||||||||||
C2 | Wewnętrzny luz łożyska mniejszy niż luz normalny | ||||||||||||||||||
C3 | Wewnętrzny luz łożyska większy niż luz normalny | ||||||||||||||||||
C4 | Wewnętrzny luz łożyska większy niż C3 | ||||||||||||||||||
C5 | Wewnętrzny luz łożyska większy niż C4 | ||||||||||||||||||
C02 | Zacieśniona tolerancja dokładności obrotu pierścienia wewnętrznego zmontowanego łożyska | ||||||||||||||||||
C04 | Zacieśniona tolerancja dokładności obrotu pierścienia zewnętrznego zmontowanego łożyska | ||||||||||||||||||
C08 | C02 + C04 | ||||||||||||||||||
C083 | C02 + C04 + C3 | ||||||||||||||||||
C10 | Zacieśnione tolerancje średnicy otworu i średnicy zewnętrznej |
D-F
Poniższe oznaczenia dotyczą łożysk firmy SKF. | |||||||||||||||||||||
D |
|
||||||||||||||||||||
DB | Dwa jednorzędowe łożyska kulkowe zwykłe (1), jednorzędowe łożysko kulkowe skośne (2) lub jednorzędowe łożyska stożkowe dopasowane do montażu w zespole w układzie rozbieżnym O. Litery występujące po oznaczeniu DB określają wielkość wewnętrznego luzu osiowego lub napięcia wstępnego pary łożysk przed montażem. | ||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
DF | Dwa jednorzędowe łożyska kulkowe zwykłe, jednorzędowe łożysko kulkowe skośne lub jednorzędowe łożyska stożkowe dopasowane do montażu w zespole w układzie zbieżnym X; litery występujące po oznaczeniu DF jak dla przyrostka DB | ||||||||||||||||||||
DG | Dwa łożyska kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy, np. w układzie rozbieżnym O, układzie zbieżnym X lub w układzie tandem; dodatkowe oznaczenia wewnętrznego luzu osiowego i napiecia wstępnego omówiono dla przyrostka DB | ||||||||||||||||||||
DH | Łożysko wzdłużne jednokierunkowe z dwoma pierścieniami zewnętrznymi | ||||||||||||||||||||
DR | Dwa jednorzędowe łożyska kulkowe zwykłe lub łożyska walcowe dopasowane w zespole w celu uzyskania równomiernego rozdziału obciążenia promieniowego | ||||||||||||||||||||
DS |
|
||||||||||||||||||||
DT | Dwa jednorzędowe łożyska kulkowe zwykłe, jednorzędowe łożysko kulkowe skośne lub jednorzędowe łożyska stożkowe dopasowane do montażu w zespole w układzie tandem; w przypadku łączonych w pary łożysk walcowych konstrukcja i układ pierścieni pośredniczących umieszczonych pomiędzy pierścieniami wewnętrznymi i/lub zewnętrznymi określany jest przez dwucyfrową liczbę występującą po oznaczeniu DT | ||||||||||||||||||||
D8 | Łożysko kulkowe zwykłe nieuszczelnione, dostępne również jako standardowe z blaszkami ochronnymi lub uszczelkami, ale bez wgłębień na uszczelnienia w pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||||||
E | Odbiegająca od wykonania standardowego lub zmodyfikowana konstrukcja wewnętrzna z identycznymi wymiarami zewnętrznymi; z zasady znaczenie litery jest przypisane do konkretnej serii łożysk; zazwyczaj oznacza wzmocnienie zestawu elementów tocznych | ||||||||||||||||||||
Przykład: Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 40° i ze zoptymalizowaną konstrukcją wewnętrzną | |||||||||||||||||||||
EC | Jednorzędowe łożysko walcowe ze zoptymalizowaną konstrukcją wewnętrzna i ze zmodyfikowaną powierzchnią styku wałeczek/kołnierz pierścienia łożyska | ||||||||||||||||||||
ECA | Łożysko baryłkowe konstrukcji CA, ale ze wzmocnionym zestawem elementów tocznych | ||||||||||||||||||||
ECAC | Łożysko baryłkowe typu CAC, ale ze wzmocnionym zestawem elementów tocznych | ||||||||||||||||||||
Exx(x) | Litera E, po której następuje dwucyfrowa lub trzycyfrowa liczba, oznacza wariant konstrukcji standardowej, która nie może zostać określona poprzez ogólnie stosowane przyrostki | ||||||||||||||||||||
F | Koszyk stalowy obrabiany maszynowo lub koszyk ze specjalnego żeliwa, prowadzony na elementach tocznych; różne odmiany konstrukcyjne lub odmiany materiałów określone są przez cyfrę występującą po oznaczeniu F, np. F1 | ||||||||||||||||||||
FA | Koszyk stalowy obrabiany maszynowo lub koszyk ze specjalnego żeliwa; prowadzony na pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||||||
FB | Koszyk stalowy obrabiany maszynowo lub koszyk ze specjalnego żeliwa; prowadzony na pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||||||
2F | Łożysko Y z uszczelnieniem odrzutnikowym z obu stron |
G-K
Poniższe oznaczenia dotyczą łożysk firmy SKF. | |||||||||||||||||
G | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. Dwa łożyska w zespole w układzie rozbieżnym O lub zbieżnym X, przed montażem będą miały normalny luz osiowy | ||||||||||||||||
G.. | Wypełnienie smarem. Druga litera oznacza zakres temperatury roboczej smaru, a trzecia litera określa rodzaj smaru. Znaczenie drugiej litery może być następujące: | ||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Cyfra występująca za trzyliterowym kodem smaru oznacza, że stopień wypełnienia łożyska różni się od stopnia standardowego: 1, 2 i 3 oznaczają wypełnienie mniejsze niż standardowe, 4 do 9 wypełnienie większe | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
GA | Łożysko kulkowe skosne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. Dwa łożyska w zespole w układzie rozbieżnym O lub zbieżnym X, będą miały małe napięcie wstępne | ||||||||||||||||
GB | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. Dwa łożyska w zespole w układzie rozbieżnym O lub zbieżnym X, będą miały średnie napięcie wstępne | ||||||||||||||||
GC | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. Dwa łożyska w zespole w układzie rozbieżnym O lub zbieżnym X, będą miały duże napięcie wstępne | ||||||||||||||||
GJN | Smar z zagęszczaczem poliuretanowym o konsystencji 2 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –30 do +150 °C (normalny stopień wypełnienia) | ||||||||||||||||
GXN | Smar z zagęszczaczem poliuretanowym o konsystencji 2 wg skali NLGI dla zakresu temperatur od –40 do +150 °C (normalny stopień wypełnienia) | ||||||||||||||||
H |
|
||||||||||||||||
HA | Łożysko lub elementy łożyska wykonane ze stali utwardzanej powierzchniowo. Dla dokładniejszej identyfikacji oznaczenie HA uzupełnione jest przez jedną z następujących cyfr: | ||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
HB | Łożysko lub elementy łożyska hartowane bainitycznie. Dla dokładniejszej identyfikacji oznaczenie HB uzupełnione jest przez cyfry omówione dla przyrostka HA | ||||||||||||||||
HC | Łożysko lub elementy łożyska wykonane z ceramiki. Dla dokładniejszej identyfikacji oznaczenie HC uzupełnione jest przez cyfry omówione dla przyrostka HA | ||||||||||||||||
HE | Łożysko lub elementy łożyska wykonane ze stali próżniowej. Dla dokładniejszej identyfikacji oznaczenie HE uzupełnione jest przez cyfry omówione dla przyrostka HA | ||||||||||||||||
HM | Łożysko lub elementy łożyska hartowane martenzytycznie. W celu dokładniejszej identyfikacji oznaczenie HM uzupełnione jest przez cyfry omówione dla przyrostka HA | ||||||||||||||||
HT | Wypełnienie smarem do wysokich temperatur (np. od –20 do +130 °C). Oznaczenie HT lub dwucyfrowa liczba występująca bezpośrednio po HT określa stosowany smar. Stopnie wypełnienia łożyska smarem inne od standardowego są oznaczane literą lub kombinacją liter/cyfr występujących po oznaczeniu HTxx: | ||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
HV | Łożysko lub elementy łożyska wykonane z hartowanej stali nierdzewnej. W celu dokładniejszej identyfikacji oznaczenie HV uzupełnione jest przez cyfry omówione dla przyrostka HA | ||||||||||||||||
IS | Łożysko igiełkowe z otworami smarującymi w pierścieniu wewnętrznym; cyfra występująca po oznaczeniu IS określa liczbę otworów | ||||||||||||||||
ISR | Łożysko igiełkowe z rowkami pierścieniowymi i otworami smarującymi w pierścieniu wewnętrznym; cyfra występująca po oznaczeniu IS określa liczbę otworów | ||||||||||||||||
J | Koszyk tłoczony z blachy stalowej, prowadzony na elementach tocznych, niehartowany; różne odmiany konstrukcyjne określane są przez cyfrę, np. J1 | ||||||||||||||||
JHA | Koszyk tłoczony z blachy stalowej, hartowany, prowadzony na pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
JR | Koszyk z dwóch przynitowanych płaskich podkładek z niehartowanej blachy stalowej | ||||||||||||||||
JW | Koszyk tłoczony stalowy, niehartowany, zgrzewany | ||||||||||||||||
K | Otwór stożkowy, stożek 1:12 | ||||||||||||||||
K30 | Otwór stożkowy, stożek 1:30 |
L-N
Poniższe oznaczenia dotyczą łożysk firmy SKF. | |
L | Obrabiany maszynowo koszyk ze stopu lekkiego; różne rozwiązania konstrukcyjne i materiały są oznaczone za pomocą liczby, np. L1 |
LA | Obrabiany maszynowo koszyk ze stopu lekkiego, prowadzony na pierścieniu zewnętrznym |
LB | Obrabiany maszynowo koszyk ze stopu lekkiego, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym |
LHT | Wypełnienie smarem do niskich i wysokich temperatur (np. od -40 do +140 °C). Dwucyfrowa liczba umieszczona za symbolem LHT określa zastosowany smar. Dodatkowa litera lub połączenie litera/cyfra jak opisano dla HT określa stopnie wypełnienia inne od standardowych. Przykłady: LHT23, LHT23C lub LHT23F7 |
LO | Łożysko bez zabezpieczenia za pomocą środka konserwującego, ale pokryte olejem o małej lepkości; zastosowany olej określają liczby umieszczone za symbolem LO, np. LO10 |
LP | Koszyk z lekkiego stopu, typu klatkowego, z gniazdami wykrawanymi lub rozwiercanymi, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym lub zewnętrznym |
LPS | Podobnie jak LP, tylko z rowkami smarowymi na powierzchniach prowadzących |
LS | Uszczelnienie stykowe z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR) lub z poliuretanu (AU) ze wzmocnieniem lub bez wzmocnienia za pomocą blachy stalowej, po jednej stronie łożyska |
2LS | Uszczelnienie stykowe LS po obu stronach łożyska |
LT | Wypełnienie smarem do niskich temperatur (np. od -50 do +80 °C). Identyfikuje zastosowany smar. Dodatkowa litera lub połączenie litera/cyfra jak opisano dla HT określa stopnie wypełnienia inne od standardowych. Przykłady: LT, LT10 lub LTF1 |
L4B | Pierścienie łożyska oraz elementy toczne ze specjalną powłoką na powierzchni |
L5B | Elementy toczne ze specjalną powłoką na powierzchni |
L5DA | Łożysko NoWear z powlekanymi elementami tocznymi |
L7DA | Łożysko NoWear z powlekanymi elementami tocznymi oraz powlekaną bieżnią (bieżniami) pierścienia wewnętrznego |
M | Obrabiany maszynowo koszyk mosiężny, prowadzony na elementach tocznych; różne rozwiązania konstrukcyjne lub materiały są identyfikowane za pomocą cyfry lub litery, np. M2, MC |
MA | Obrabiany maszynowo koszyk mosiężny, prowadzony na pierścieniu zewnętrznym |
MAS | Podobnie jak MA, tylko z rowkami smarowymi na powierzchniach prowadzących |
MB | Obrabiany maszynowo koszyk mosiężny, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym |
MBS | Podobnie jak MB, tylko z rowkami smarowymi na powierzchniach prowadzących |
ML | Obrabiany maszynowo jednoczęściowy koszyk mosiężny typu klatkowego, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym lub zewnętrznym |
MO | Łożysko bez zabezpieczenia za pomocą środka konserwującego, ale pokryte olejem o średniej lepkości; zastosowany olej określają liczby umieszczone za symbolem MO, np. MO10 |
MP | Obrabiany maszynowo jednoczęściowy koszyk mosiężny typu klatkowego, z gniazdami wykrawanymi lub rozwiercanymi, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym lub zewnętrznym |
MPS | Podobnie jak MP, tylko z rowkami smarowymi na powierzchniach prowadzących |
MR | Obrabiany maszynowo jednoczęściowy koszyk mosiężny typu klatkowego, prowadzony na elementach tocznych |
MT | Wypełnienie smarem do średnich temperatur (np. od -30 do +110 °C). Dwucyfrowa liczba umieszczona za symbolem MT określa zastosowany smar. Dodatkowa litera lub połączenie litera/cyfra jak opisano dla HT określa stopnie wypełnienia inne od standardowych. Przykłady: MT33 lub MT37F9 |
N | Rowek osadczy na pierścieniu zewnętrznym |
NR | Rowek osadczy na pierścieniu zewnętrznym z odpowiednim pierścieniem osadczym sprężynującym |
N1 | Jedno wycięcie ustalające na powierzchni czołowej pierścienia zewnętrznego |
N2 | Dwa wycięcia ustalające na powierzchni czołowej pierścienia zewnętrznego rozmieszczone co 180° |
P-S
Poniższe oznaczenia dotyczą łożysk firmy SKF. | |||||
P | Formowany wtryskowo koszyk z poliamidu 6,6 wzmacnianego włóknem szklanym, prowadzony na elementach tocznych | ||||
PA9 | Dokładność wymiarowa i obrotu zgodnie z klasą dokładności ABEC 9 wg ABMA (lepsza od P4) | ||||
PA9A | Podobnie jak PA9 | ||||
PA9B | Podobnie jak PA9, lecz dokładność obrotu lepsza od klasy dokładności ABEC 9 wg ABMA | ||||
PH | Formowany wtryskowo koszyk z polieteroeteroketonu (PEEK), prowadzony na elementach tocznych | ||||
PHA | Formowany wtryskowo koszyk z polieteroeteroketonu (PEEK), prowadzony na pierścieniu zewnętrznym | ||||
PHAS | Formowany wtryskowo koszyk z polieteroeteroketonu (PEEK), prowadzony na pierścieniu zewnętrznym, rowki smarowe na powierzchniach prowadzących | ||||
PP | Uszczelnienia stykowe z kauczuku butadienowo akrylonitrylowego po obu stronach rolki nośnej | ||||
PPA | Osiowe pierścienie ślizgowe z poliamidu 6,6 po obu stronach rolki nośnej oraz ulepszony profil powierzchni bieżni | ||||
P4 | Dokładność wymiarowa i obrotu zgodnie z klasą dokładności 4 wg ISO | ||||
P4A | Dokładność wymiarowa zgodnie z klasą dokładności 4 wg ISO i dokładność obrotu zgodnie z klasą dokładności ABEC 9 wg ABMA | ||||
P5 | Dokładność wymiarowa i dokładność obrotu zgodnie z klasą dokładności 5 wg ISO | ||||
P6 | Dokładność wymiarowa i dokładność obrotu zgodnie z klasą dokładności 6 wg ISO | ||||
P43 | P4 + C3 | ||||
P52 | P5 + C2 | ||||
P62 | P6 + C2 | ||||
P63 | P6 + C3 | ||||
Q | Zoptymalizowana geometria wewnętrzna oraz wykończenie powierzchni (łożysko stożkowe) | ||||
QBC | Komplet czterech dopasowanych łożysk kulkowych zwykłych lub kulkowych skośnych; dwa łożyska w układzie O zabudowane z drugą parą w układzie O na zewnętrz, tj. dwie pary w układzie tandem zabudowane w układzie O. | ||||
QBT | Komplet czterech dopasowanych łożysk kulkowych zwykłych lub kulkowych skośnych; dwa łożyska w układzie O i dwa pozostałe w układzie tandem zabudowane po jednej stronie pary w układzie O, tj. trzy łożyska w układzie tandem zabudowane w układzie O z czwartym łożyskiem. | ||||
QFC | Komplet czterech dopasowanych łożysk kulkowych zwykłych lub kulkowych skośnych; podobnie jak /QBC, lecz para środkowa w układzie X, tj. dwie pary łożysk w układzie tandem zabudowane w układzie X | ||||
QFT | Komplet czterech dopasowanych łożysk kulkowych zwykłych lub kulkowych skośnych; podobnie jak /QBT, lecz para z jednej strony w układzie X, tj. trzy łożyska w układzie tandem zabudowane w układzie X z czwartym łożyskiem | ||||
QR | Komplet czterech dopasowanych jednorzędowych łożysk kulkowych zwykłych lub łożysk walcowych, dobranych dla równego rozkładu obciążenia promieniowego | ||||
QT | Komplet czterech dopasowanych łożysk kulkowych zwykłych lub kulkowych skośnych w układzie tandem | ||||
R |
|
||||
RF | Gumowana tarcza odrzutnikowa (odrzutnik z tłoczonej blachy stalowej z przywulkanizowaną uszczelniającą wargą gumową) z jednej strony łożyska typu Y | ||||
2RF | Tarcza odrzutnikowa RF po obu stronach łożyska typu Y | ||||
RS | Uszczelnienie stykowe z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR) ze wzmocnieniem lub bez wzmocnienia za pomocą blachy stalowej, po jednej stronie łożyska | ||||
2RS | Uszczelnienie stykowe RS po obu stronach łożyska | ||||
RS1 | Uszczelnienie stykowe z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR), wzmocnione blachą stalową, po jednej stronie łożyska | ||||
2RS1 | Uszczelnienie stykowe RS1 po obu stronach łożyska | ||||
RS1Z | Uszczelnienie stykowe z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR), wzmocnione blachą stalową, po jednej stronie łożyska i jedna blaszka ochronna po drugiej stronie łożyska | ||||
RS2 | Uszczelnienie stykowe z kauczuku fluorowego (FKM), wzmocnione blachą stalową, po jednej stronie łożyska | ||||
2RS2 | Uszczelnienie stykowe RS2 po obu stronach łożyska | ||||
RSH | Uszczelnienie stykowe z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR), wzmocnione blachą stalową, po jednej stronie łożyska | ||||
2RSH | Uszczelnienie stykowe RSH po obu stronach łożyska | ||||
RSL | Uszczelnienie stykowe o małym tarciu z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR), wzmocnione blachą stalową, po jednej stronie łożyska | ||||
2RSL | Uszczelnienie stykowe o małym tarciu RSL po obu stronach łożyska | ||||
RZ | Uszczelnienie stykowe o małym tarciu z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR), wzmocnione blachą stalową, po jednej stronie łożyska | ||||
2RZ | Uszczelnienie stykowe o małym tarciu RZ po obu stronach łożyska | ||||
SM | Łożysko igiełkowe ze smarem. Dwucyfrowy numer umieszczony za symbolem określa zastosowany smar. | ||||
SORT | Klasa tolerancji igiełek złożeń igiełkowych; kolejne cyfry oznaczają rzeczywiste granice w µm, np. /SORT-2-4 | ||||
SP | Specjalna klasa tolerancji dla łożysk wrzecion obrabiarek; dokładność wymiarowa zgodna z klasą dokładności 5 wg ISO i dokładność obrotu zgodna z klasą dokładności 4 wg ISO | ||||
S0 | Pierścienie łożysk lub podkładki stabilizowane wymiarowo do pracy w temperaturze do +150 °C | ||||
S1 | Pierścienie łożysk lub podkładki stabilizowane wymiarowo do pracy w temperaturze do +200 °C | ||||
S2 | Pierścienie łożysk lub podkładki stabilizowane wymiarowo do pracy w temperaturze do +250 °C | ||||
S3 | Pierścienie łożysk lub podkładki stabilizowane wymiarowo do pracy w temperaturze do +300 °C | ||||
S4 | Pierścienie łożysk lub podkładki stabilizowane wymiarowo do pracy w temperaturze do +350 °C |
T-Z
Poniższe oznaczenia dotyczą łożysk firmy SKF. | |||||||||||||||||
T | Koszyk typu klatkowego z żywicy fenolowej wzmacnianej tkaniną, prowadzony na elementach tocznych | ||||||||||||||||
TA | Koszyk typu klatkowego z żywicy fenolowej wzmacnianej tkaniną, prowadzony na pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
TB | Koszyk typu klatkowego z żywicy fenolowej wzmacnianej tkaniną, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym | ||||||||||||||||
TBT | Komplet trzech dopasowanych łożysk kulkowych zwykłych jednorzędowych lub łożysk kulkowych skośnych; dwa łożyska w układzie O i trzecie w układzie tandem | ||||||||||||||||
TFT | Komplet trzech dopasowanych łożysk kulkowych zwykłych jednorzędowych lub łożysk kulkowych skośnych; dwa łożyska w układzie X i trzecie w układzie tandem | ||||||||||||||||
TH | Koszyk typu zatrzaskowego z żywicy fenolowej wzmacnianej tkaniną, prowadzony na elementach tocznych | ||||||||||||||||
TN | Formowany wtryskowo koszyk z poliamidu 6,6, prowadzony na elementach tocznych | ||||||||||||||||
TNH | Formowany wtryskowo koszyk z polieteroeteroketonu (PEEK), prowadzony na elementach tocznych | ||||||||||||||||
TNHA | Formowany wtryskowo koszyk z polieteroeteroketonu (PEEK), prowadzony na pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
TN9 | Formowany wtryskowo koszyk z poliamidu 6,6 wzmacnianego włóknem szklanym, prowadzony na elementach tocznych | ||||||||||||||||
TR | Trzy dopasowane jednorzędowe łożyska kulkowe zwykłe lub łożyska walcowe, dobrane dla równego rozkładu obciążenia promieniowego | ||||||||||||||||
TT | Komplet trzech dopasowanych, jednorzędowych łożysk kulkowych zwykłych lub łożysk kulkowych skośnych w układzie tandem | ||||||||||||||||
U |
|
||||||||||||||||
UP | Specjalna klasa dokładności dla łożysk wrzecion obrabiarek; dokładność wymiarowa zgodna z klasą dokładności 4 wg ISO i dokładność obrotu lepsza od klasy dokładności 4 wg ISO | ||||||||||||||||
V | Łożysko z pełną liczbą elementów tocznych (bez koszyka) | ||||||||||||||||
V… | Litera V w połączeniu z drugą literą określa grupę wariantu wykonania. Kolejne trzy lub cztery cyfry oznaczają wykonania, które nie ostały opisane za pomocą “standardowych” przyrostków oznaczeń. Przykłady:
|
||||||||||||||||
VA201 | Łożysko wysokotemperaturowe (np. do wózków piecowych) | ||||||||||||||||
VA208 | Łożysko wysokotemperaturowe | ||||||||||||||||
VA216 | Łożysko wysokotemperaturowe | ||||||||||||||||
VA228 | Łożysko wysokotemperaturowe | ||||||||||||||||
VA301 | Łożysko do silników trakcyjnych | ||||||||||||||||
VA305 | Łożysko do silników trakcyjnych + specjalne procedury kontroli | ||||||||||||||||
VA3091 | Łożysko do silników trakcyjnych z powłoką z tlenku aluminium na powierzchni zewnętrznej pierścienia zewnętrznego o rezystancji elektrycznej na napięcia do 1000 V prądu stałego. | ||||||||||||||||
VA320 | Łożysko do maźnic kolejowych zgodnie z normą EN 12080:1998 | ||||||||||||||||
VA350 | Łożysko do maźnic kolejowych | ||||||||||||||||
VA405 | Łożysko do maszyn wibracyjnych | ||||||||||||||||
VA406 | Łożysko do maszyn wibracyjnych ze specjalną powłoką teflonową otworu | ||||||||||||||||
VA701 | Łożysko do maszyn papierniczych | ||||||||||||||||
VA820 | Łożysko do maźnic kolejowych zgodnie z normą EN 12080:1998 | ||||||||||||||||
VC025 | Łożysko ze specjalnymi obrabianymi cieplnie elementami do stosowania w bardzo zanieczyszczonych środowiskach | ||||||||||||||||
VE240 | Łożysko CARB zmodyfikowane dla większego przemieszczenia osiowego | ||||||||||||||||
VE447 | Pierścień wewnętrzny łożyska wzdłużnego z trzema równomiernie rozmieszczonymi otworami gwintowanymi na jednej powierzchni czołowej do zamocowania wciągnika wielokrążkowego | ||||||||||||||||
VE552 | Pierścień zewnętrzny z trzema równomiernie rozmieszczonymi otworami gwintowanymi na jednej powierzchni czołowej do zamocowania wciągnika wielokrążkowego | ||||||||||||||||
VE553 | Pierścień zewnętrzny z trzema równomiernie rozmieszczonymi otworami gwintowanymi na obu powierzchniach czołowych do zamocowania wciągnika wielokrążkowego | ||||||||||||||||
VE632 | Pierścień zewnętrzny łożyska wzdłużnego z trzema równomiernie rozmieszczonymi otworami gwintowanymi na jednej powierzchni czołowej do zamocowania wciągnika wielokrążkowego | ||||||||||||||||
VG114 | Koszyk tłoczony z blachy stalowej hartowany powierzchniowo | ||||||||||||||||
VH | Łożysko walcowe z pełną liczbą wałeczków zabezpieczonych przed wypadnięciem | ||||||||||||||||
VGS | Bieżnia pierścienia wewnętrznego łożysk walcowych i igiełkowych, tylko szlifowana wstępnie, dla łożysk walcowych zastąpione przez /VU001 | ||||||||||||||||
VL0241 | Powłoka z tlenku aluminium na powierzchni zewnętrznej pierścienia zewnętrznego o rezystancji elektrycznej na napięcia do 1000 V prądu stałego. | ||||||||||||||||
VL0271 | Powłoka z tlenku aluminium na powierzchni zewnętrznej pierścienia wewnętrznego o rezystancji elektrycznej na napięcia do 1000 V prądu stałego. | ||||||||||||||||
VQ015 | Pierścień wewnętrzny z wypukłą bieżnią dla większej dopuszczalnej niewspółosiowości | ||||||||||||||||
VQ424 | Dokładność obrotu lepsza niż C08 | ||||||||||||||||
VT143 | Smar do bardzo dużych obciążeń (typu EP), o klasie konsystencji 2 wg NLGI, z zagęszczaczem litowym, do pracy w temperaturze od –20 do +110 °C (normalny stopień wypełnienia) | ||||||||||||||||
VT378 | Smar do przemysłu spożywczego o klasie konsystencji 2 wg NLGI, z zagęszczaczem aluminiowym, do pracy w temperaturze od –25 do +120 °C (normalny stopień wypełnienia) | ||||||||||||||||
VU001 | Bieżnie szlifowane wstępnie | ||||||||||||||||
W | Brak pierścieniowego rowka smarowego i otworów smarowych w pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
WT | Wypełnienie smarem do niskich i wysokich temperatur (np. od -40 do +160 °C). WT lub dwucyfrowy numer umieszczony za symbolem WT identyfikuje zastosowany smar. Dodatkowa litera lub połączenie litera/cyfra jak opisano dla “HT” określa stopnie wypełnienia inne od standardowych. Przykłady: WT lub WTF1 | ||||||||||||||||
W20 | Trzy otwory smarowe w pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
W26 | Sześć otworów smarowych w pierścieniu wewnętrznym | ||||||||||||||||
W33 | Pierścieniowy rowek i trzy otwory smarowe w pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
W33X | Pierścieniowy rowek i sześć otworów smarowych w pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
W513 | Sześć otworów smarowych w pierścieniu wewnętrznym oraz rowek pierścieniowy i trzy otwory smarowe w pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
W518 | Sześć otworów smarowych w pierścieniu wewnętrznym i trzy otwory smarowe w pierścieniu zewnętrznym | ||||||||||||||||
W64 | Wypełnienie środkiem Solid Oil | ||||||||||||||||
W77 | Zaślepione otwory smarowe W33 | ||||||||||||||||
X |
|
||||||||||||||||
Y | Koszyk tłoczony z blachy mosięznej, prowadzony na elementach tocznych; różne konstrukcje i materiały są identyfikowane za pomocą cyfry za literą Y, np. Y1 | ||||||||||||||||
Z |
|
||||||||||||||||
2Z | Blaszka ochronna Z z obu stron łożyska | ||||||||||||||||
ZW | Dwurzędowe złożenie igiełek i koszyka |
Poniższe oznaczenia dotyczą opraw firmy SKF. Kompletne oznaczenie oprawy stojącej dzielonej SNL składa się z:
– | przedrostka do identyfikacji zintegrowanych czujników i do określenia liczby otworów pod śruby mocujące w podstawie |
– | oznaczenia serii |
– | oznaczenia materiału |
– | identyfikacji rozmiaru |
– | przyrostków identyfikujących odchylenia od wykonania standardowego. |
ZD | Oprawa z czujnikiem drgań |
ZST | Oprawa z czujnikiem temperatury i prędkości |
ZDST | Oprawa z czujnikiem drgań, temperatury i prędkości. |
– | Dwa otwory pod śruby mocujące w podstawie |
F | Cztery otwory pod śruby mocujące w podstawie |
S | Brak otworów pod śruby mocujące w podstawie |
SNL 2 | Oprawy do łożysk z otworem walcowym, ciąg średnic 2 |
SNL 3 | Oprawy do łożysk z otworem walcowym, ciąg średnic 3 |
SNL 5 | Oprawy do łożysk montowanych na tulejach wciąganych, ciąg średnic 2 |
SNL 6 | Oprawy do łożysk montowanych na tulejach wciąganych, ciąg średnic 3 |
– | Oprawa z żeliwa szarego |
D | Oprawa z żeliwa sferoidalnego |
Oprawy bez uszczelnień | |
205 | do łożysk należących do ciągu średnic 2 o średnicy otworu 25 mm |
524-619 | do łożysk należących do ciągu średnic 2 o średnicy otworu 120 mm i do łożysk należących do ciągu średnic 3 o średnicy otworu 95 mm |
Oprawy z uszczelnieniami | |
05 (×5) | do łożysk o średnicy otworu 25 mm |
do | |
32 (×5) | do łożysk o średnicy otworu 160 mm |
MS2 | Cztery wiercone w podstawie otwory pod śruby mocujące |
V | Oprawa z otworem do odprowadzania smaru |
T | Wiercony i gwintowany otwór 1/4-28 UNF po jednej stronie pokrywy oprawy z zaworem smarowym AH 1/4-28 SAE-LT do dosmarowywania uszczelnień |
TD | Wiercony i gwintowany otwór 1/4-28 UNF po obu stronach pokrywy oprawy z dwoma zaworami smarowymi AH 1/4-28 SAE-LT do dosmarowywania uszczelnień |
SN | Oprawa z wywierconym i nagwintowanym otworem pod czujnik |
K7 | Gniazdo w oprawie obrobione w polu tolerancji K7 |
Źródło: skf.com