Przycisk Wróć
Wróć do sprzęgieł

Sprzęgła ROTEX - kłowe skrętnie elastyczne

KTR sprzęgło ROTEX standard

KTR ROTEX do zbieżnej zaciskowej tulei

KTR ROTEX AFN

KTR ROTEX BFN

KTR ROTEX AH

KTR ROTEX SH

KTR ROTEX AFN SB special

KTR ROTEX ZD-DKM-H

KTR ROTEX ZD-DKM-SH

KTR ROTEX DKM

KTR ROTEX CF

KTR ROTEX CFN

KTR ROTEX DF

KTR ROTEX DNF

KTR ROTEX ZR

KTR ROTEX SBAN

KTR ROTEX SD

KTR ROTEX ZRS

Seria ROTEX obejmuje sprzęgła kłowe skrętnie elastyczne, charakteryzujące się kompaktową konstrukcją. To sprzęgła elastomerowe, które mimo swojej niskiej wagi i równie nieznacznym momentów bezwładności, mają zdolność przejmowania dużych momentów obrotowych. Wyróżniają się wydłużoną żywotnością i świetnymi parametrami pracy. Standardowe sprzęgło kłowe serii ROTEX skutecznie tłumi drgania i jest odporne na przebicie. Dodatkowo kompensuje niewspółosiowości, w tym osiowe, kątowe i promieniowe.

Między piastami sprzęgieł ROTEX marka KTR umieszcza specjalny elastomer – elastomerowy wieniec zębaty. Dzięki temu podczas pracy skutecznie są amortyzowane zarówno drgania skrętne, jak i ewentualne uderzenia.

Do produkcji wieńca zębatego (elastycznego łącznika) wykorzystuje się materiał T-PUR, który charakteryzuje się wysoką wytrzymałością zmęczeniową i świetną odpornością na podwyższone temperatury. Elastyczny łącznik z T-PUR może być wykorzystywany w temperaturze od -50 do 150 stopni Celsjusza. Oczywiście wszystko zależy od tego, na jaki dokładnie łącznik się zdecyduje klient. Dla podwyższonych temperatur poleca się elastomery żółte, czerwone oraz zielone. Jeśli natomiast moment obrotowy, który ma łącznik przenosić, jest wyższy od tego zalecanego dla łączników wykonanych ze standardowego materiału (PUR), w takiej sytuacji warto sięgnąć po sprzęgło z elastomerem pomarańczowym, jasnozielonym lub fioletowym.

Sprzęgła kłowe ROTEX dostępne są w wielu wariantach. Między sobą poszczególne komponenty różnią się nieco konstrukcją i tym samym możliwościami. Aby mieć pewność, że ostatecznie wybierze się odpowiednie sprzęgło kłowe, warto zapoznać się z charakterystyką wszystkich rozwiązań.

Rotex Standard

Sprzęgło ROTEX Standard

Standardowy sprzęgło ROTEX to model elastomerowy z rowkiem wpustowym, będący jednocześnie ekonomicznym i sprawdzonym wariantem. Piasty sprzęgła marka KTR dostarcza w kilku wykonaniach materiałowych: aluminium, żeliwo sferoidalne lub szare, stal spiekana lub aluminium odlewana ciśnieniowo. Modele ROTEX Standard znajdują uniwersalne zastosowanie praktycznie w każdym obszarze związanym z ogólną budową maszyn oraz urządzeń przemysłowych. Służą do elastycznego łączenia ze sobą wałów.

Czytaj więcej

Rotex do zbieżnej tulei zaciskowej

ROTEX do zbieżnej zaciskowej tulei

Komponenty tej serii służą głównie do łączenia z zaciskowymi tulejami zbieżnymi. Zakres momentu obrotowego, który są w stanie przenieść produkty tej gamy, wynosi 0 – 12 500 Nm. Pasowanie sprzęgła KTR ułatwia ułożenie osiowe. Niniejsze modele skutecznie tłumią drgania i kompensują odchyłkę kątową, osiową oraz promieniową. Za pomocą kształtowego połączenia można dodatkowo zabezpieczyć połączenie cierne, wykorzystując do tego zaciskowe śruby.

Czytaj więcej

Rotex AFN

Sprzęgła ROTEX AFN

AFN to wykonanie sprzęgła ROTEX z dwoma kołnierzami. Modele tej serii przeznaczone są głównie do ciężkich maszyn. Budowa rozwiązań AFN wyróżnia się podwójnym kołnierzem, który pozwala na promieniowy montaż oraz demontaż całego sprzęgła lub tylko elastomeru i to bez konieczności przesuwania napędu. Maksymalna dopuszczalna prędkość obwodowa wynosi 40 m/s. Te skrętnie elastyczne sprzęgła kłowe z dwoma kołnierzami bez problemu tłumią drgania i kompensują odchyłki. Przy modelach w tym wykonaniu wykorzystuje się piastę kołnierzową 4N ze stali, a zbierający kołnierz z żeliwa sferoidalnego.

Czytaj więcej

Rotex BFN

Sprzęgła ROTEX BFN

Do ciężkich maszyn poleca się także sprzęgła ROTEX BFN. Modele BFN to wersje kołnierzowe, przystosowane do pracy w aplikacjach, w których zakres momentu obrotowego wynosi 0 – 35 000 Nm. Konstrukcja sprzęgła tej serii wyróżnia się kołnierzem, dzięki któremu zarówno montaż, jak i demontaż całego komponentu (lub samego łącznika) można wykonać bez przesuwania napędu oraz odbioru napędu. Piastę kołnierzową, którą wykorzystuje się w niniejszych rozwiązaniach, produkuje się ze stali, a kołnierz – z żeliwa sferoidalnego. Bezobsługowe sprzęgła ROTEX BFN kompensują odchyłki i tłumią drgania.

Czytaj więcej

Sprzęgło ROTEX AH

Wykonanie ROTEX AH obejmuje skrętnie elastyczne sprzęgło z dzielonymi piastami, które tłumią drgania i kompensują odchyłkę promieniową, osiową oraz kątową. Promieniowy montaż oraz demontaż radialny uzyskuje się za pośrednictwem dokręcania i odkręcania czterech śrub. Wykonanie dostępne jest z pasowanym wpustem oraz bez. W niniejszych rozwiązaniach można wymieniać elastomer bez konieczności odsuwania strony napędzanej i napędzającej.

Czytaj więcej

Rotex SH

Sprzęgła ROTEX SH

Sprzęgła ROTEX SH to rozwiązania SPLIT z dzielonymi piastami. Wyróżniają się prostym montażem i demontażem promieniowym. Skrętnie elastyczne modele tłumią drgania i kompensują odchyłki. Piasty w tych sprzęgłach są celowo i mechanicznie rozdzielane przez tak zwane „rozłupanie” na dwa elementy. Skutkiem jest powierzchnia nieregularna z odpowiednim kształtowym dopasowaniem, która gwarantuje precyzyjne osadzanie się dwóch połówek. Nieregularne powierzchnie pęknięć są odpowiednio wyprofilowane i zapewniają optymalne centrowanie obu połówek piasty. Dzielone piasty pozwalają na montaż promieniowy (i demontaż) za pośrednictwem czterech śrub i to bez konieczności ewentualnego przesuwania agregatów, które ze sobą sąsiadują.

Czytaj więcej

Rotex AFN SB Special

Sprzęgło ROTEX AFN-SB Special

Modele ROTEX AFN-SB Special to rozwiązania z tarczą hamulcową, przeznaczone do promieniowego montażu i demontażu. Zarówno tarczę hamulcową, jak i sprzęgło elastomerowe można wymieniać, kiedy oba elementy są zamontowane bez odsuwania napędu oraz odbioru napędu. Niniejsze produkty kompensują odchyłki, izolują elektrycznie i tłumią skutecznie drgania.

Czytaj więcej

Rotex ZD-DKM-H

Sprzęgła ROTEX ZD-DKM-H

Seria ROTEX ZD-DKM-H obejmuje dwukardanowe sprzęgła z piastami dzielonymi. Przy dwukardanowym rozwiązaniu piasty są dzielone. Komponenty tej gamy świetnie nadają się do kompensowania większych promieniowych odchyłek, będących wynikiem z cieplnej rozszerzalności. Ponadto sprzęgła tłumią drgania – ich bardzo dobre parametry tłumiące udało się uzyskać, rozmieszczając podwójnie wieńce zębate. Elementy pośrednie niniejszych rozwiązań przystosowane są do standardowych odległości pomiędzy wałami pracującymi w napędach pomp. Zakres momentu obrotowego wynosi 0 – 12 500 Nm.

Czytaj więcej

Rotex ZD-DKM-SH

Sprzęgło ROTEX ZD-DKM-SH

Sprzęgło ROTEX ZD-DKM-SH to także dwukardanowe sprzęgło wyposażone w element pośredni, przystosowane do pracy tam, gdzie zakres momentu obrotowego wynosi 0 – 2400 Nm. Zaletą niniejszego rozwiązania z piastami SPLIT jest to, że zarówno montaż, jak i demontaż można przeprowadzać bez konieczności rozsuwania urządzeń. Piasty w dwukardanowych sprzęgłach kłowych są dzielone mechanicznie przez „rozłupanie” i skręcane w trakcie montażu za pośrednictwem odpowiednich śrub. Niniejsze modele świetnie nadają się do kompensowania większych promieniowych odchyłek, będących wynikiem rozszerzalności cieplnej. Warto wykorzystać produkty tej gamy dla zmniejszenia ewentualnych obciążeń łożysk oraz redukcji osiowych sił, które działają na uszczelnienia poszczególnych wałów.

Czytaj więcej

Rotex DKM

Sprzęgła ROTEX DKM

ROTEX DKM to sprzęgło przeznaczone do pracy w aplikacjach, w których występują większe odchyłki promieniowe. Zakres momentu obrotowego komponentu dwukardanowego wynosi 0 – 3600 Nm. Te skrętnie elastyczne sprzęgło służące do łączeni wałów wyróżnia się świetnymi właściwościami tłumiącymi. Parametr ten udało się poprawić, stosując podwójne rozmieszczenie zębatych wieńców wykonanych z materiału T-PUR. Do zalet niniejszych rozwiązań zalicza się również wysoką cichobieżność.

Czytaj więcej

Rotex CF

Sprzęgło ROTEX CF

Sprzęgła ROTEX CF to sprzęgła z jednostronnym przyłączem kołnierza, przeznaczone do pracy w ciężkich maszynach. Wyróżniają się stosunkowo krótką długością montażową. Niniejsze rozwiązania skutecznie tłumią drgania i kompensują odchyłki promieniowe, osiowe oraz kątowe.

Czytaj więcej

Rotex CFN

Sprzęgła ROTEX CFN

Wykonanie CFN to wersja sprzęgła z dwoma kołnierzami, które jest przystosowane do pracy w ciężkich maszynach. Zakres momentu obrotowego wynosi 0 35 000 Nm. Seria ROTEX CFN obejmuje modele z jednostronnym przyłączem kołnierza, wyróżniające się podwójnym kołnierzem umożliwiającym montaż i demontaż elastomeru lub sprzęgła bez przesuwania poszczególnych elementów napędu. Modele tej gamy wyróżniają się niewielką długością zabudowy, zdolnością tłumienia drgań oraz kompensowania odchyłek.

Czytaj więcej

Rotex DF

Sprzęgło ROTEX DF

Gama ROTEX DF obejmuje modele wyposażone obustronne przyłącze kołnierzowe. Tego rodzaju sprzęgła kłowe doskonale sprawdzą się w budownictwie ciężkich maszyn. Skrętnie elastyczne produkty w sposób elastyczny tłumią drgania i kompensują odchyłki kątowe, osiowe i promieniowe. Do produkcji łącznika elastycznego wykorzystano wysokiej jakości, wytrzymały materiał T-PUR.

Czytaj więcej

Rotex DFN

Sprzęgła ROTEX DFN

Sprzęgło ROTEX DFN to skrętnie elastyczne sprzęgło elastomerowe z obustronnym przyłączem kołnierza, które skutecznie amortyzuje drgania. Przystosowane jest do łączenia maszyn napędzanych oraz napędzających. Można demontować i montować promieniowo niniejsze komponenty bez odsuwania agregatów. Dzięki temu sama wymiana łącznika elastycznego w takiej sytuacji jest dużo szybsza i prostsza. Produkty w tym wykonaniu kompensują odchyłki osiowe, kątowe i promieniowe.

Czytaj więcej

Rotex ZR

Sprzęgło ROTEX ZR

Seria ROTEX ZR przeznaczona jest do łączenia wałów, między którymi mamy do czynienia z dużą odległością. Zakres momentów obrotowych wynosi 0 – 1920 Nm. Modele w tym wykonaniu mają dzielone piasty i wał pośredni, dzięki któremu możliwe jest łączenie wałów przy sporych odległościach pomiędzy nimi. Zaciskowe piasty dzielone natomiast pozwalają na promieniowy montaż oraz demontaż. Dwukardanowa konstrukcja sprawia, że takie sprzęgło z wałem pośrednim może także kompensować spore odchyłki – osiowe, kątowe oraz promieniowe. Do zalet niniejszych produktów zalicza się również świetne właściwości tłumiące.

Czytaj więcej

Rotex SBAN

Sprzęgła ROTEX SBAN

Sprzęgła ROTEX SBAN to sprzęgło kłowe elastomerowe, które połączone zostało z tarczą hamulcową. ROTEX tego typu stosuje się z hamulcem postojowym oraz serwisowym. Tarczę hamulcową z reguły montuje się po napędzanej stronie – tam, gdzie mamy do czynienia z największym momentem bezwładności. Niniejsze elastyczne sprzęgło kłowe z hamulcową tarczą skutecznie tłumi drgania. Doskonale sprawdzi się przy hamulcach serwisowych i postojowych wykorzystywanych na przykład w napędach turbin, przenośnikach taśmowych, wentylatorach przemysłowych, generatorach, wciągarkach lub dźwigach.

Czytaj więcej

Rotex BTAN

Sprzęgło ROTEX BTAN

Wykonanie ROTEX BTAN obejmuje sprzęgła połączone z bębnem hamulcowym, przeznaczone do montażu w dwuszczękowym hamulcu. Poleca się używać go z hamulcem postojowym oraz serwisowym, na przykład w przenośnikach taśmowych, wentylatorach przemysłowych, wciągarkach, generatorach czy napędach turbin. Bęben hamulcowy należy umieścić po napędzanej stronie. Zakres momentu obrotowego, z którym może pracować niniejsze rozwiązanie, wynosi 0 – 12500 Nm.

Czytaj więcej

Rotex SD

Sprzęgła ROTEX SD

Seria ROTEX SD obejmuje sprzęgła KTR przełączalne w trakcie postoju. Te kłowe modele z łącznikiem elastycznym, które pozwalają na łatwe rozłączenie oraz połączenie strony napędzanej i napędzającej w sytuacji, gdy mamy do czynienia z postojem napędu. Skrętnie elastyczne sprzęgło w tym wykonaniu skutecznie tłumi drgania.

Czytaj więcej

Rotex ZRS

Sprzęgło ROTEX ZRS

Sprzęgło ROTEX ZRS to stosunkowo nowe sprzęgło przeznaczone do łączenia wałów, które są od siebie bardziej oddalone. Element pośredni wykonany z wytrzymałego aluminium jest lekki i wyróżnia się wysoką sztywnością całkowitą. Ten ostatni parametr wynika z konstrukcji samego elementu pośredniego, który składa się z dwóch rur mających różne średnice, które z kolei łączy się za pośrednictwem profilu o małym przekroju. Taka budowa ma pozytywny wpływ na taki negatywny parametr, jak ugięcie sprzęgła. Specjalna geometria poprzecznego przekroju oraz niewielkie ugięcie sprawia, że niniejsze sprzęgło może łączyć ze sobą wały, które są oddalone maksymalnie na 4000 mm. Do zalet sprzęgieł ROTEX ZRS zalicza się także możliwość bezproblemowego kompensowania większych odchyłek, co zapewnia dwukardanowa konstrukcja. Warto jednak wiedzieć, że wykonanie ROTEX ZRS nie jest przystosowane do pracy w napędach podnośników oraz dźwigów.

Czytaj więcej