Co to jest samonastawne łożysko ślizgowe? Czym się wyróżnia i gdzie znajdzie zastosowanie? Na pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule – już teraz zapraszamy do zapoznania się z poniższą treścią.
- Czym jest samonastawne łożysko ślizgowe?
- Z jakich materiałów powstają samonastawne łożyska ślizgowe marki igus?
Co sprawia, że jedno łożysko jest jednocześnie ślizgowe i samonastawne? Z czego się składają i z jakich materiałów produkuje je marka igus? Gdzie samonastawne łożyska ślizgowe znajdą zastosowanie? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, znajdziesz je w dalszej części niniejszego wpisu.
Czym jest samonastawne łożysko ślizgowe?
Łożyska pośredniczą w tarciu poprzez mechaniczne elementy, do których zalicza się między innymi kulki i wałeczki lub przez części, które wykonuje się – na przykład – z tworzyw sztucznych. W tym ostatnim przypadku popularni producenci wykorzystują takie materiały, które już zawierają stałe smary. Dzięki temu eliminuje się konieczność smarowania zewnętrznego. Takie rozwiązanie zapobiega także szybkiemu zużywaniu się poszczególnych części.
Samonastawność w tytułowych produktach odnosi się do tego, że takie łożysko może obsługiwać wiele rodzajów ruchu. Chodzi między innymi o ruch wahliwy, oscylacyjny czy liniowy, a nie tylko wzdłużny. Kluczem w takiej sytuacji jest to, aby dany element utrzymać w odpowiedniej równowadze w pionie, poziomie czy płaszczyźnie. Jeśli kąt nie będzie utrzymywany optymalnie, budowa łożysk samonastawnych sprawia, że komponenty te bez problemu skompensują ruch. A zatem wykorzystując łożyska samonastawne, zapobiegamy jednocześnie nadmiernemu tarciu. Tym samym nasza maszyna będzie wciąż działać bez żadnej awarii.
Samonastawne łożysko ślizgowe proponowane przez markę igus to komponent pozbawiony elementów mechanicznych, które ma zdolność kompensowania wszelkich niewspółosiowości w danym łożyskowym układzie. Standardowy model składa się z wewnętrznej czaszy kulistej, przez którą przechodzi wrzeciono lub wał. Drugi element samonastawnego łożyska ślizgowego to oczywiście obudowa.
Konstrukcje samonastawnego łożyska ślizgowego
Marka igus dostarcza swoim klientom samonastawne łożyska ślizgowe w kilku wariantach. Między sobą różnią się głównie kształtem obudowy oraz części wewnętrznej. W asortymencie możesz znaleźć przede wszystkim głowicę przegubową, łożysko stojakowe czy głowicę widełkową ze sprężynowym sworzniem.
Zastosowanie ślizgowych łożysk samonastawnych
Samonastawne łożyska ślizgowe marki igus znajdą zastosowanie przede wszystkim w branży spożywczej, motoryzacyjnej oraz energii odnawialnej. Ponadto świetnie sprawdzą się w przemyśle ciężkim, opakowaniowym i automatyce. Łożyska ślizgowe samonastawne będą doskonałą opcją również dla urządzeń fitness.
Czym różnią się samonastawne łożyska ślizgowe igus od metalowych?
Dlaczego łożyska ślizgowe samonastawne są lepsze od opcji metalowych? Przede wszystkim dlatego, że wykonuje się je z tworzyw sztucznych, które dają większe możliwości projektowe. Tym samym marka jest w stanie zaproponować klientom różne style obudowy oraz czaszę kulistą wykonaną z także różnych materiałów.
Dodatkowo w metalowych rozwiązaniach kulka jest ruchoma, natomiast wał pozostanie unieruchomiony w czasy. W przypadku samonastawnych łożysk ślizgowych sytuacja jest inna – możliwy jest ruch między kulą a wałem. Pomiędzy obudową a kulą natomiast mamy do czynienia ze wspomnianą samonastawnością.
Kolejną zaletą rozwiązań marki igus jest tworzywo sztuczne samosmarujące. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich materiałów cały produkt staje się nie tylko trwałym, ale i całkowicie bezobsługowym rozwiązaniem.
Z jakich materiałów powstają samonastawne łożyska ślizgowe marki igus?
Z jakich materiałów marka igus produkuje swoje łożyska ślizgowe samonastawne? Elementy składowe mogą być wykonane z plastiku czy metalu. Mogą być także kombinacją obu materiałów – na przykład część wewnętrzna jest plastikowa, a obudowa metalowa. Niektóre rozwiązania mają dodatkowo wkładkę metalową lub wykonaną z tworzywa sztucznego. Celem tego rodzaju elementu jest poprawienie elastyczności danej konstrukcji lub po prostu wzmocnienie parametru związanego z wytrzymałością.