Poznaj marki Grupy Sped

    Hurtownia techniczna      

Czym są łożyska bezstykowe?

Czym są łożyska bezstykowe?

Czym są łożyska bezstykowe? W jakich aplikacjach należy je stosować? Które komponenty należą do kategorii bezstykowej? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe – lub podobne – pytania, zapraszamy do lektury.

  1. Łożyska w maszynach wirujących
  2. Co to jest łożysko bezstykowe?
  3. Gdzie zastosujemy łożyska bezstykowe?

Chociaż niewiele się o nich mówi, to łożyska bezstykowe istnieją i mają swoje konkretne zastosowanie. Jakie? O tym dowiesz się, czytając niniejszy artykuł! Jeśli szukasz optymalnych rozwiązań dla swoich aplikacji, koniecznie zapoznaj się z podstawowymi informacjami na temat wszystkich łożysk. Większość komponentów oraz zjawisk omówiliśmy już we wcześniejszych artykułach. Skorzystaj z wyszukiwarki tekstów, wpisując odpowiednią frazę i znajdź interesujący Cię temat. W przypadku braku odpowiedzi na nurtujące Cię pytania skontaktuj się z nami!

Łożyska w maszynach wirujących

Łożyska wykorzystuje się właściwie w każdej części wirującego uządzenia. Ich zadaniem jest przede wszystkim podtrzymywanie obciążenia wirującego zespołu danego wału. Ponadto montuje się łożyska również po to, by zmniejszały poziom tarcia, które wytwarza się między elementami nieruchomymi a ruchomymi. Z grupy komponentów tocznych wyróżnia się kilka modeli, różniących się między sobą przede wszystkim kształtem elementów tocznych. I tym samym na rynku znajdziesz łożyska kulkowe i wałeczkowe, które z kolei dzielą się na stożkowe, igiełkowe, walcowe i baryłkowe.

W niektórych maszynach – szczególnie w wysokoobrotowych – należy zastosować specjalne rozwiązania. I do nich zaliczamy na przykład łożyska bezstykowe, o których dziś będziemy mówić.

Co to jest łożysko bezstykowe?

Standardowe łożysko bezstykowe to komponent, który podpiera obrotowy zespół i jednocześnie nie ma kontaktu z inną powierzchnią. Takie rozwiązanie gwarantuje przede wszystkim bardzo wysoką wydajność i skutecznie eliminuje wszelkiego rodzaju straty, które powstają na skutek tarcia między częściami tocznymi. Wyróżnia się dwa modele łożysk bezstykowych. Są to:

  • łożyska płynne, w tym hydrostatyczne i hydrodynamiczne. To nic innego, jak łożyska ślizgowe olejowe,
  • łożysko magnetyczne.

O samych komponentach ślizgowych olejowych pisaliśmy już kilkukrotnie, dlatego skupimy się jedynie na modelach magnetycznych.

Warto zaznaczyć, że zarówno w łożyskach płynnych, jak i magnetycznych nośnym medium jest olej, powietrze lub woda. Komponenty statyczne korzystają ze sprężonej cieczy, natomiast dynamiczne pracują na bazie zespołu szybkoobrotowego. W tym drugim przypadku zespół ten produkuje pod odpowiednim ciśnieniem klin między łożyskiem, a wałem.

Łożyska magnetyczne

Rozwiązanie magnetyczne jest łożyskiem nietypowym. Działa na zasadzie zjawiska lewitacji magnetycznej. Przez cały czas łożyskowania komponent nie ma żadnego fizycznego kontaktu z elementami łożyskowanymi. Zatem poziom tarcia jest zdecydowanie niższy, niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań. To z kolei korzystnie wpływa również na samo zużywanie się materiału mechanizmu.

Wydajne łożyska magnetyczne mają wiele zalet. Poza ograniczeniem zużycia mechanicznego czy wysokiej trwałości zmęczeniowej, dodatkowo komponenty tego rodzaju mają zdolność do wykrywania siły udaru. W takiej sytuacji skutecznie wstrzykują prąd i tym samym utrzymują odpowiednio obracający się wokół własnej osi wał. Nie są jednak pozbawione wad, a ta związana jest jedynie z finansami. Otóż musimy zainwestować w aktywny kontroler łożysk oraz zespół magnetycznych cewek.

Gdzie zastosujemy łożyska bezstykowe?

Łożyska bezstykowe są świetnym rozwiązaniem dla turbosprężarek. Równie skuteczne będą w innowacyjnych dmuchawach, które nierzadko dostępne są w nieco wyższej cenie, niż klasyczne urządzenia. Jednakże warto zainwestować w droższy produkt, bowiem koszty szybko się zwrócą. Ponadto dmuchawa, w której pracują łożyska bezstykowe gwarantuje bardzo wysoką wydajność i oszczędność energii. Ten ostatni parametr jest możliwy dzięki skutecznej eliminacji wszelkich strat, które są skutkiem między innymi tarcia łożysk.