Standardowe łożysko oporowe jest komponentem, który używa się przy sprzęgłach samochodowych, w układach hydraulicznych czy mechanicznych. Aby mieć pewność, czy rozwiązanie tego rodzaju sprawdzi się w Twojej aplikacji, musisz sprawdzić, jak działa łożysko oporowe, czym się wyróżnia i jakie daje możliwości.
Łożyska oporowe nazywa się czasami łożyskami wyciskowymi. Najczęściej stosuje się je przy sprzęgłach samochodowych, ponieważ umożliwiają ich wyłączanie i włączanie. Poza tym znajdzie zastosowanie także we wspomnianych układach hydraulicznych oraz mechanicznych, również w połączeniu z odpowiednim sprzęgłem. I mimo iż szacuje się, że okres eksploatacyjny łożyska oporowego jest zbliżony do żywotności samego sprzęgła, bywają przypadki, w których tytułowy komponent szybciej się zużywa. Zanim jednak omówimy kwestię uszkodzeń i ewentualnej naprawy, odpowiedzmy na pytanie: co to jest łożysko oporowe i jak działa.
Co to jest łożysko oporowe?
Klasyczne łożysko oporowe jest niczym innym, jak modelem kulkowym. Wyróżnia się wypukłą lub płaską czołową powierzchnią. Kiedyś w komponentach tego rodzaju wykorzystywano łożyska kulkowe wzdłużne, następnie zaczęto stosować modele wahliwe. Dziś najczęściej spotyka się łożyska oporowe w wersji modelu kulkowego skośnego.
Jak działają łożyska oporowe?
Jak już wspominaliśmy, łożyska oporowe nazywa się także łożyskami wyciskowymi. Osadza się je centralnie na danej osi sprzęgła, a jego zadaniem jest wyłączanie go przy przenoszeniu siły z hydraulicznego siłownika oraz pedału na talerzową sprężynę. Zatem nasze łożysko oporowe pracuje praktycznie cały czas przy wciskaniu pedału sprzęgła. Jednocześnie musi zmierzyć się z dużymi przeciążeniami, które niekorzystnie wpływają między innymi na jego zużycie. Dlatego ważne jest, by wymieniając sprzęgła, zwrócić uwagę również na stan techniczny samego łożyska. Często warto wymienić również i je, by mieć pewność, że nie zawiedzie w najmniej oczekiwanym momencie.
Jak rozpoznać awarie łożyska?
Najczęściej, gdy łożysko oporowe ulegnie uszkodzeniu, pojawiają się szumy przy naciskaniu pedału sprzęgła. Jeśli słyszysz tego rodzaju dźwięki, prawdopodobnie powierzchnia czołowa łożyska jest uszkodzona. W takiej sytuacji warto udać się niezwłocznie do mechanika, by wyeliminować ryzyko zatarcia się całego mechanizmu.
Przy łożyskach oporowych uszkodzeniu może ulec także centralna sprężyna. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, sprzęgło zacznie podczas jazdy szarpać. Skutkiem może być także brak możliwości wrzucenia jałowego biegu, jeśli łożysko oporowe ulegnie całkowitemu zniszczeniu.
Usterek należy szukać także na samym komponencie. Kontrola stanu technicznego jest bardzo ważna, a każdy ubytek, ognisko korozyjne czy plamy należy za szkodę. W takich sytuacjach nie warto czekać, aż łożysko oporowe całkowicie ulegnie zniszczeniu, bo właściwie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, kiedy awaria nastąpi. Jeśli widzisz jakieś niepokojące ślady, których być nie powinno, koniecznie zwrócić się do mechanika, by wymienić mechanizm.