Zastanawiasz się, jakie łożyska do rolek będą odpowiednie? A może chcesz się dowiedzieć, co oznaczają tajemnicze oznaczenia? Dziś opowiemy co nieco o łożyskach do rolek. Zapraszamy do lektury.
- Oznaczenia łożysk do rolek
- Czym wyróżniają się łożyska ABEC 7?
- Czy łożyska do rolek trzeba smarować?
ABEC to oznaczenie, które używa się przy łożyskach kulkowych, w celu określenia tolerancji między pierścieniami. Oznaczenie to wykorzystywane jest nie tylko przy komponentach przemysłowych, ale również przy rozwiązaniach przeznaczonych do pracy w rolkach. Okazuje się, że gdyby w łyżworolkach zamontować typowe przemysłowe łożysko kulkowe ABEC 1, będzie ono lepszym wyborem, niż produkty przygotowane z myślą o profesjonalnych rolkarzach (modele ABEC 9). My jednak polecamy, by decydować się głównie na typowe rozwiązania. Szczególnie jeśli samodzielnie planujemy wybór i wymianę łożysk.
Oznaczenia łożysk do rolek
Powszechnie przyjęto, że łożyska kulkowe do rolek oznacza się ciągiem liter: ABEC oraz cyfrą 1, 3, 5, 7 lub 9. I o ile samo oznaczenie ABEC nie jest jakoś bardzo istotne, to na wspomniane liczby zawsze powinniśmy zwracać uwagę. Dobierając łożyska do rolek koniecznie musimy sprawdzać zarówno właściwości związane z toczeniem, jak i materiały, z których dany produkt został wykonany. Ten ostatni parametr jest bardzo ważny, szczególnie jeśli:
- nasza jazda na rolkach jest nieco agresywniejsza, niż rekreacyjna
- jeździmy na rolkach również przy złych warunkach atmosferycznych i po trudniejszych trasach
W obu przypadkach warto inwestować w rozwiązania wyprodukowane z lepszych materiałów, które zapewniają wysoką odporność na zanieczyszczenia czy ekstremalne warunki oraz trwałość.
Rodzaje łożysk do rolek
Przy łożyskach do rolek klasa tolerancji określana jest cyframi od 1 do 9. Każda z liczb ma inne odchylenie, które ma wpływ – między innymi – na toczenie. Klasa tolerancji obejmuje informacje na temat mimośrodowości danego łożyska. Z reguły im mniejsze odchylenie, tym lepsze toczenie. Jednakże, w większości przypadków przy rolkach nie ma to znaczenia, ponieważ kółka nie poddaje się aż tak dużym prędkościom. Poniżej przedstawiamy maksymalny mimośród poszczególnych łożysk dla rolek.
- ABEC 1 – dopuszczalny mimośród wynosi: 0.0075 mm
- ABEC 3 – 0.0050 mm
- ABEC 5 – 0.0035 mm
- ABEC 7 – 0.0025 mm
- ABEC 9 – 0.0012 mm
Czym wyróżniają się łożyska ABEC 7?
Biorąc pod uwagę dopuszczalny mimośród w poszczególnych łożyskach do rolek, możemy łatwo wywnioskować, że:
- łożyska do rolek ABEC 1 oraz ABEC 3 są świetnym rozwiązaniem dla początkujących rolkarzy
- modele ABEC 5 doskonale sprawdzą się przy jedzie fitnessowej oraz rekreacyjnej
- komponenty oznaczone jako ABEC 7 – dedykowane są głównie rolkarzom bardziej zaawansowanym, którym zależy na nieco szybszej i mniej rekreacyjnej jeździe
- łożyska ABEC 9 to rozwiązanie, z którego korzystają wyłącznie profesjonaliści
Okazuje się, że wiele osób najczęściej wybiera łożyska ABEC 7, które są bardziej zaawansowane niż „piątki”, ale mniej niż profesjonalne „dziewiątki”. Jeśli i Tobie zależy na większej sile kółek i możliwości osiągania wyższych prędkości, koniecznie sprawdź rozwiązanie ABEC 7.
Czy łożyska do rolek trzeba smarować?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Oczywiście, że łożyska do rolek trzeba smarować. Szczególnie po każdym wyczyszczeniu komponentów z zanieczyszczeń, powinniśmy uzupełnić środek smarny. Z reguły do smarowania możemy wykorzystać zarówno smar, jak i olej. Każdy z nich może mieć nieco inne parametry i gwarantować również odmienne ewentualności.
Smar a łożyska do rolek
Smary do łożysk pracujących w kołach łyżworolek wykazują w większości przypadków wysoką odporność na wodę oraz zanieczyszczenia. Będą doskonałym rozwiązaniem dla rolkarzy, który często poruszają się po trudniejszym terenie i jeżdżą na rolkach bez względu na pogodę.
Jednak smary nie są pozbawione wad. W przypadku łożysk do rolek tworzą większy opór, co z kolei przekłada się na wolniejszą jazdę.
Olej a łożyska do rolek
Olej cieszy się największą popularnością, jeśli chodzi o środek smarny do rolek. Zapewnia mniejszy opór i sam w sobie jest nieco lżejszy, niż smar. Smarując łożyska olejem nie spowalniasz – jak w przypadku smaru – prędkości, a wręcz przeciwnie.
Łożyska, które montujemy w łyżworolkach, muszą być smarowanie. Środek smarny zabezpiecza komponenty między innymi przed nagrzewaniem się. A jak wiadomo, łożyska, które w trakcie pracy zaczną się przegrzewać, w większości przypadków topnieją. Dodatkowo znacząco spadnie nam maksymalna prędkość, a same elementy mogą się po prostu zablokować i odmówić współpracy. Dlatego pamiętaj o tym, by regularnie czyścić łożyska do rolek i je smarować.