Jakie łożyska walcowe SKF kupić? Wszystko zależy od warunków pracy, środowiska i wymagań Twojej maszyny. W niniejszym artykule omawiamy podstawowe informacje na temat dostępnych w ofercie SKF łożysk walcowych.
- Jakie łożyska walcowe proponuje SKF?
- Czym charakteryzują się łożyska walcowe jednorzędowe SKF?
- Jakie zalety mają łożyska walcowe o wysokiej nośności?
Marka SKF oferuje swoim klientom łożyska walcowe w przeróżnych konstrukcjach, wielkościach i seriach wymiarowych. W dzisiejszym wpisie znajdziesz podstawowe informacje na temat najpopularniejszych komponentów. Szczegóły natomiast dostępne są w katalogu producenta. Polecamy pobrać broszurę i zapoznać się z pełną specyfikacją techniczną interesujących Cię wariantów łożysk walcowych. Jeśli masz problem z dobraniem optymalnego modelu, skontaktuj się z naszym technikiem już teraz. Tymczasem zapraszamy do szybkiego lektury niniejszego artykułu.
Jakie łożyska walcowe proponuje SKF?
Większość łożysk walcowych dostępnych w ofercie SKF to jednorzędowe rozwiązania. Poza standardowymi modelami znajdziesz także łożyska walcowe o wysokiej nośności oraz jednorzędowe i dwurzędowe komponenty bez koszyka z pełną liczbą elementów tocznych.
Łożyska walcowe z koszykiem przystosowane są do przenoszenia wysokich obciążeń poprzecznych. Doskonale radzą sobie w aplikacjach, w których występują wysokie prędkości i równie duże przyspieszenia. Modele z pełną liczbą elementów tocznych mają największą możliwą ich liczbę, co przekłada się na zdolność przenoszenia obciążeń. W takim przypadku łożyska walcowe mogą przejmować jeszcze większe siły promieniowe przy umiarkowanych prędkościach obrotowych. Produkty o wysokiej nośności natomiast łączą w sobie cechy komponentów z pełną liczbą wałeczków oraz modeli z koszykiem. A mianowicie przeznaczone są do przenoszenia dużych obciążeń i jednoczesnej pracy z dużymi prędkościami.
Poza wspomnianymi wyżej rozwiązaniami oferta SKF obejmuje także precyzyjne łożyska walcowe w całości wyprodukowane ze stali, łożyska hybrydowe, produkty przeznaczone do maźnic kolejowych, silników trakcyjnych, walcarek, walcarek wielowalcowych oraz pieców przelotowych.
Czym charakteryzują się łożyska walcowe jednorzędowe SKF?
Jednorzędowe łożysko walcowe to popularne rozwiązanie wałeczkowe. Jest opcją rozłączną, co oznacza, że pierścień ze złożeniem koszyka z elementami tocznymi można montować osobno – niezależnie od drugiego pierścienia. To znacząco ułatwia zarówno montaż, jak i demontaż – szczególnie wtedy, gdy wymagane jest ciasne pasowanie pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego.
Jeśli chodzi o łożyska walcowe o podstawowej konstrukcji, modele te dostępne są w kilku wersjach. Między sobą różnią się głównie układem obrzeży.
Łożyska walcowe typu NU
W asortymencie znajdziesz przede wszystkim łożyska walcowe w konstrukcji NU. To produkty wyposażone w dwa stałe obrzeża na zewnętrznym pierścieniu. Pierścień wewnętrzny natomiast nie posiada w ogóle obrzeży. Taka konstrukcja sprawia, że łożyska walcowe są zdolne kompensować osiowe przemieszczenie wału w dwóch kierunkach.
Łożysko walcowe typu N
Oprócz tego dostępne są modele w konstrukcji N. Sytuacja z obrzeżami jest tutaj odwrotna niż w rozwiązaniach typu NU. A mianowicie pierścień wewnętrzny ma dwa stałe obrzeża, a zewnętrzny jest ich całkowicie pozbawiony. Tu także otrzymujemy łożysko walcowe zdolne do kompensowania przemieszczeń osiowych w dwóch kierunkach.
Łożyska walcowe typu NJ
Konstrukcja NJ obejmuje łożyska walcowe składające się z pierścienia zewnętrznego z dwoma obrzeżami stałymi i wewnętrznego z jednym obrzeżem. Wykorzystuje się je głównie do osiowego ustalenia wału w jednym kierunku. Modele w tej konstrukcji mogą kompensować osiowe przemieszczenie, ale tylko w jednym kierunku.
Łożysko walcowe typu NUP
W ofercie SKF znajdziesz także jednorzędowe łożyska walcowe typu NUP. To modele, w których pierścień zewnętrzny ma dwa stałe obrzeża, a wewnętrzny jedno stałe i jedno swobodne. W przypadku swobodnego obrzeża mamy na myśli swobodny pierścień boczny, umieszczony na pierścieniu wewnętrznym. Komponenty tego typu stosuje się do osiowego ustalenia wału w dwóch kierunkach.
Inne odmiany
Warto wiedzieć, że wspomniane komponenty mogą zostać dostarczone w innych odmianach wykonania. Na przykład modele typu NU dostępne są również w wersji pozbawionej pierścienia wewnętrznego, a N bez pierścienia zewnętrznego. Takie rozwiązania montuje się głównie tam, gdzie powierzchnia osadzenia łożyska jest oczywiście utwardzona i wyszlifowana lub gdy powierzchnia ta pełni funkcję bieżni. Więcej informacji na temat łożysk walcowych w innych wykonaniach znajdziesz w katalogu SKF.
Jakie zalety mają łożyska walcowe o wysokiej nośności?
Łożyska walcowe o wysokiej nośności to komponenty, które przenoszą duże obciążenia i jednocześnie mogą pracować przy wysokich prędkościach. Doskonale sprawdzą się w przekładniach do turbin wiatrowych, przekładniach przemysłowych oraz górniczych urządzeniach. Świetne osiągi komponentów tego rodzaju są głównie wynikiem budowy ich koszyka. A mianowicie w niniejszych łożyskach walcowych producent wykorzystuje metalowy koszyk typy klatkowego, który jest tak zaprojektowany, że jego poprzeczki są nieco przesunięte względem podziałowej średnicy całego komponentu. Taka budowa sprawia, że elementy toczne znajdują się bliżej siebie, dzięki czemu można zamontować większą ilość wałeczków. Wśród łożysk walcowych o wysokiej nośności dostępne są modele z koszykiem centrowanym na pierścieniu wewnętrznym lub zewnętrznym.
O łożyskach walcowych w innych wykonaniach przeczytasz w katalogu producenta. Pobierz broszurę już teraz i zapoznaj się z pełną specyfikacją techniczną, aby mieć pewność, że ostatecznie wybierzesz i zamontujesz optymalne łożysko walcowe w swojej maszynie.