Jakie wyróżnia się metody smarowania łożysk? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytanie, zapraszamy do zapoznania się z treścią niniejszego artykułu już teraz!

  1. Dlaczego trzeba smarować łożyska?
  2. Jakie są metody smarowania olejowego?
  3. O czym należy pamiętać smarując łożyska?

Dlaczego trzeba smarować łożyska toczne? Jakie są metody smarowania olejowego? O czym warto pamiętać smarując łożyska? Na pytania odpowiadamy w poniższym wpisie. Już teraz zapraszamy do lektury dzisiejszego wpisu.

Dlaczego trzeba smarować łożyska?

Dlaczego trzeba smarować łożyska?Dlaczego łożyska toczne trzeba smarować? Głównym zadaniem środków smarnych w komponentach tego rodzaju jest przede wszystkim zmniejszenie tarcia oraz zużywania się poszczególnych elementów. Odpowiednio dobrany środek smarny rozdziela toczne i ślizgowe powierzchnie poprzez warstwę oleju. A zatem trwałość i oczywiście praca łożysk tocznych w dużej mierze uzależnione są od tego, jaki smar i metodę smarowania wybierzemy.

Smarowanie trących powierzchni zmniejsza nie tylko tarcie między bieżniami a elementami tocznymi, ale także tarcie ślizgowe między elementami tocznymi a koszykiem oraz pomiędzy powierzchniami prowadnic w walcowych rozwiązaniach i końcami wałów. Ponadto prawidłowo dobrany środek smarny do smarowania powierzchni trących zmniejsza także tarcie ślizgowe, do którego dochodzi między powierzchnią prowadnicy bieżni a koszykiem.

Środek smarny skutecznie usuwa także z całego systemu ciepło, które jest wynikiem tarcia i różnego rodzaju źródeł zewnętrznych. Takie rozwiązanie jest nierzadko wymagane z wysokoobrotowych zastosowaniach. Dodatkowo smar zabezpiecza łożysko toczne przed korozją i kurzem. Środek smarny skutecznie zapobiega przedostawaniu się do wnętrza komponentów materiałów obcych. Ponadto może zmniejszyć koncentrację naprężeń, gwarantując równomierny rozkład nacisku na wszystkie toczne powierzchnie. Lista funkcji smarowania obejmuje także zmniejszenie udarowych obciążeń.

Uwagi dotyczące smarowania

Warto pamiętać o tym, że trące powierzchnie muszą być rozdzielone optymalną warstwą środka smarnego. Ponadto parametry smarów pogarszają się, kiedy tylko wzrasta temperatura, zamontowane łożysko toczne powinno być odpowiednio zaprojektowane z myślą o utrzymaniu jak najniższej temperatury pracy.

Dodatkowo środek smarny musi być wolny od wody i zanieczyszczeń, jeśli ma w pełni spełniać swoje zadanie. Metodę smarowania natomiast należy dobrać odpowiednio do zastosowania – podobnie zresztą jak sam smar.

Jakie są metody smarowania olejowego?

Jakie wyróżnia się metody smarowania olejowego? Lista obejmuje następujące sposoby:

  • kąpiel olejowa,
  • smarowanie rozbryzgowe,
  • kroplowe,
  • olejowe obiegowe,
  • wymuszone – inaczej ciśnieniowe,
  • tarczowe,
  • natryskowe,
  • smarowanie typu olej/powietrze.

Smarowanie olejową kąpielą

Metoda smarowania, jaką jest kąpiel olejowa, to idealna opcja dla łożysk pracujących przy niskich oraz średnich prędkościach. Przy tym sposobie należy pamiętać o tym, że skutkiem nadmiaru oleju będzie ugniatanie się smaru. To z kolei nierzadko prowadzi do nadmiernego wzrostu temperatury. Natomiast, gdy mamy do czynienia z niedostatkiem środka smarnego, doprowadzi to do szybszej awarii całego komponentu.

Rozbryzgowe smarowanie

Smarowanie rozbryzgowe polega na tym, że olej pryska się na łożysko za pomocą wirnika lub tak zwanej „narzucarki”. Element ten montuje się w odpowiednim miejscu na wale. A zatem w tej metodzie łożyska nie zanurza się w środku smarnym.

Smarowanie kroplowe

Kroplowe smarowanie najczęściej wykorzystuje się przy łożyskach, które pracują przy wysokich prędkościach i jednocześnie pod małymi lub średnimi obciążeniami. Z reguły metodę tę stosuje się dla komponentów poprzecznych zamontowanych na wałach nachylonych oraz pionowych. Przy kroplowym smarowaniu we wspomnianych aplikacjach środek smarny podaje się bezpośrednio do łożyska za pomocą smarownicy.

Smarowanie olejowe obiegowe

Celem smarowania olejowego obiegowe jest chłodzenie łożysk oraz automatyczne dosmarowywanie konkretnych elementów. Taki system zbudowany jest z następujących elementów:

  • pompa olejowa,
  • urządzenie chłodzące,
  • filtr,
  • doprowadzające rurkowe przewody.

Ta metoda obejmuje przede wszystkim smarowanie wymuszone, kroplowe oraz natryskowe. W takim systemie smarowania olejowego obiegowego łożyska toczne wyposażone są w odpowiedni otwór wlotowy i wylotowy. Ten drugi otwór powinien być większy od wlotowego i to tak, aby ewentualny nadmiar środka smarnego nie zostawał w oprawie samego łożyska.

Wymuszone – ciśnieniowe smarowanie

Metoda smarowania wymuszonego podaje łożyskom środek smarny pod odpowiednim ciśnieniem. Dzięki temu przezwyciężane jest ciśnienie wewnątrz oprawy, które powstaje w trakcie pracy wysokoobrotowej. Przy tej metodzie warto pamiętać o tym, aby wlot oleju był większy od wylotu oleju.

Smarowanie tarczowe

Na wale mocuje się tarczę, która obraca się ze stosunkowo dużą prędkością. Element ten częściowo zanurzony w środku smarnym rozbryzguje go na górny opad oleju, skąd następnie grawitacyjnie preparat podawany jest na łożysko. Smarowanie tarczowe wykorzystuje się najczęściej przy łożyskach pracujących w dmuchawach i sprężarkach doładowujących.

Smarowanie typu olej/powietrze

W metodzie tej niewielka ilość środka smarnego miesza się z powietrzem sprężonym za pomocą tłoka i zaworu mieszającego. Tłok odpowiada przede wszystkim za odmierzanie stałej objętości. Taką mieszankę podaje się następnie na części toczne łożyska. Ten sposób smarowania doskonale sprawdza się w zastosowaniach wysokoobrotowych – na przykład w obrabiarkach – z tego względu, że ma zdolność obniżania ilości ciepła, które w trakcie pracy z reguły wytwarza łożysko

O czym należy pamiętać smarując łożyska?

Co trzeba wziąć pod uwagę, smarując łożyska smarami? Przede wszystkim smar musi mieć odpowiednie własności – dopasowane do aplikacji oraz łożyskowania. Ponadto trzeba podawać go w stosownej ilości do należytych miejsc komponentów tocznych.

Przy smarowaniu łożysk środkami smarnymi należy pamiętać również o tym, aby już na początku ustalić optymalną metodę wymiany smaru. Nie można mieszać ze sobą różnych środków smarnych, gdyż taka sytuacja z reguły prowadzi do zmniejszenia skuteczności samego smarowania. W przypadku dużych maszyn – do których zalicza się na przykład sprzęt walcowniczy – warto zastanowić się nad metodą smarowania centralnego.