Poznaj marki Grupy Sped

    Hurtownia techniczna      

Łożyska walcowe


Łożyska walcowe

Łożyska walcowe należące do grupy łożysk wałeczkowych to komponenty, które przenoszą dużo większe obciążenia niż popularne łożyska kulkowe. Do zalet walcowych rozwiązań zalicza się przede wszystkim dobrą nośność i sztywność oraz stosunkowo niski opór tarcia. Warto jednak wiedzieć, że łożyska walcowe są wrażliwe na błędy współosiowości — również na te niewielkie.

Ogólnie łożyska walcowe znajdą zastosowanie w przeróżnych maszynach i urządzeniach przemysłowych. Najczęściej montuje się je we wrzecionach obrabiarek, przekładniach, dźwigach, wysokoobrotowych mechanizmach, konstrukcjach stalowych czy pompach. Równie świetnie sprawdzają się w maszynach wykorzystywanych przez branżę górniczą, energetyczną, przetwórstwo kruszyw czy elektrownie wiatrowe.

Łożyska walcowe dostępne są w różnych konfiguracjach obrzeży bocznych pierścieni. Wyróżnia się przede wszystkim modele typu NU, N, NJ, NF, NUP i NP. Łożyska walcowe NU mają dwa stałe obrzeża na pierścieniu zewnętrznym, a komponenty N takie same na pierścieniu wewnętrznym. Taka konfiguracja sprawia, że łożyska w tych wykonaniach pozwalają na osiowe przemieszczenie wału względem obudowy w dwóch kierunkach.

Typ NJ i NF również są podobnymi do siebie rozwiązaniami. W łożyskach NJ na pierścieniu zewnętrznym znajdują się dwa stałe obrzeża, a na wewnętrznym jedno. W przypadku NF to pierścień wewnętrzny ma dwa stałe obrzeża, a zewnętrzny tylko jeden. Zarówno komponenty typu NJ, jak i NF przenoszą duże obciążenia poprzeczne i małe wzdłużne jednokierunkowe.

Łożyska typu NUP składają się z pierścienia zewnętrznego z dwoma stałymi obrzeżami, pierścienia wewnętrznego z jednym obrzeżem i z dodatkowego pierścienia bocznego. Taki komponent pozwala ustalać wzdłużne położenie wału w dwóch kierunkach. Analogiczną sytuację mamy w łożyskach typu NP. Modele te zbudowane są z pierścienia zewnętrznego z jednym stałym obrzeżem i swobodnym pierścieniem kołnierzowym oraz z pierścienia wewnętrznego, wyposażonego w dwa stałe obrzeża. Poza tym, że takie łożysko przenosi duże siły promieniowe, dodatkowo przejmuje siły osiowe w obu kierunkach.

Łożyska walcowe jednorzędowe



Maksymalna powierzchnia stylu wałeczek z bieżniami sprawiają, że łożyska walcowe świetnie sprawdzają się w aplikacjach, które wymagają od komponentów tego rodzaju sporej odporności na obciążenia w poprzecznym kierunku. W zależności od rodzaju łożyska walcowego możesz wybrać model przenoszący jedynie obciążenia promieniowe lub takie, które przejmują również siły osiowe i złożone. Łożyska walcowe są modelami rozłącznymi, co oznacza, że pierścienie można montować osobno. To znacznie ułatwia zarówno montaż, jak i demontaż łożyska.

Zalety łożysk tocznych walcowych jednorzędowych:
– przenoszenie obciążeń promieniowych
– znaczna szybkość obrotowa i dokładność biegu
– wysoka sztywność
– mały współczynnik tarcia
– łożyskowanie swobodne

Łożyska walcowe dwurzędowe



Łożyska walcowe dwurzędowe od jednorzędowych różnią się tym, że mają — jak sama nazwa wskazuje — dwa rzędy wałeczków. Modele w takim wykonaniu charakteryzują się również dużą sztywnością i równie wysoką nośnością w poprzecznym kierunku — między innymi ze względu na większą liczbę elementów tocznych i ich wzajemne kątowe przesunięcie.

Zalety łożysk tocznych walcowych dwurzędowych:
– przenoszenie obciążeń promieniowych
– dokładność biegu
– wysoka sztywność
– mały współczynnik tarcia
– łożyskowanie swobodne

Walcowe rolki toczne



Zalety walcowych rolek tocznych:
– przenoszenie obciążeń promieniowych
– dokładność biegu
– wysoka sztywność
– mały współczynnik tarcia
WsteczDo góry
hurtownia Sped Siechnice