Doświadczony dystrybutor sprzęgieł KTR
Jakiej marki sprzęgła do maszyn i urządzeń przemysłowych warto kupić? Zanim odpowiemy na to pytanie, przypomnijmy, czym są sprzęgła i do czego właściwie służą. W dalszej części niniejszego artykułu przedstawiamy również podstawowy podział sprzęgieł. Zapraszamy do szybkiego zapoznania się z tematem.
Czym są sprzęgła i do czego służą?
Czym właściwie są sprzęgła i do czego służą? Otóż sprzęgło to mechanizm, który wykorzystuje się do łączenia niezależnych obrotowo wałów. Standardowy komponent zbudowany jest z części napędzającej oraz napędzanej. Element napędzający – inaczej człon czynny – osadza się na wale napędzającym, a człon bierny na wale napędzanym. Sprzęgła przekazują moment obrotowy połączonym za jego pośrednictwem wałom. Klasyczne komponenty poza częścią napędzającą i napędzaną nierzadko mają oczywiście inne elementy łączące.
Sprzęgła produkuje się w wielu wariantach. Między sobą poszczególny produkty różnią się konstrukcją i tym samym możliwościami. Jeśli chcesz mieć pewność, że ostatecznie wybierzesz odpowiednie sprzęgło, koniecznie zapoznaj się z podstawową charakterystyką poszczególnych rozwiązań. Warto również skorzystać z porad fachowca, który pomoże Ci dobrać optymalną opcję.
Podstawowy podział sprzęgieł
Dostępne na rynku sprzęgła można podzielić na wiele sposobów. Biorąc pod uwagę sposób łączenia członów, wyróżnia się sprzęgła stałe i rozłączne. Kierunek przekazywania mocy dzieli komponenty na sprzęgła jednokierunkowe i dwukierunkowe.
Ze względu na fakt, czy napędzany człon rusza się z identyczną prędkością obrotową jak człon napędzający, wyróżnia się sprzęgła poślizgowe i przymusowe.
Grupa sprzęgieł poślizgowych obejmuje rozwiązania cierne, indukcyjne, rozruchowe, hydrokinetyczne, wiskotyczne, przeciążeniowe, posiłkowe, wyprzedzeniowe oraz rozruchowo-przeciążeniowe. Warto wiedzieć, że sprzęgła przeciążeniowe nazywane są również rozwiązaniem bezpieczeństwa.
Jakiej marki sprzęgła kupić?
Jakiej marki sprzęgła kupić? Nasi klienci najczęściej sięgają po rozwiązania KTR. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że sprzęgła KTR dostępne są w wielu wariantach, a zatem klient ma pewność, że znajdzie optymalną opcję do swojej maszyny, dostosowaną nie tylko do warunków pracy, ale i środowiska. Do najpopularniejszych produktów zalicza się elastyczne sprzęgła kłowe, palcowe, zębate oraz modele z zębami łukowymi. Dostępne są również bezluzowe sprzęgła do serwonapędów, stalowe rozwiązania płytkowe, wysokoelastyczne do łączenia wałów, sprzęgła kołnierzowe, magnetyczne i hydrokinetyczne.
W przypadku przeniesienia napędu producent oferuje swoim klientom również inne elementy. W asortymencie znajdziesz między innymi ograniczniki momentu obrotowego, sprzęgła przeciążeniowe, pierścienie rozprężno-zaciskowe, przeguby wałów i momentomierze. Pełną specyfikację techniczną poszczególnych komponentów znajdziesz w katalogu producenta. Jeśli jednak masz problem z dopasowaniem sprzęgła do aplikacji, skontaktuj się z naszym technikiem już teraz! Wspólnie znajdziemy najlepsze i najwydajniejsze rozwiązanie dla Ciebie.
Masz problem z dobraniem sprzęgła? Wyślij zapytanie już teraz!
Sprzęgło BoWex to sprzęgło z zębami łukowymi, stanowiące elastyczne połączenie wałów i nadające się idealnie do kompensowania zarówno promieniowych, jak i osiowych czy kątowych przemieszczeń. Są połączeniem stali oraz tworzywa sztucznego co sprawia, że wyróżniają się wysoką wytrzymałością – również w trudniejszych warunkach. Wykazują dobre wewnętrzne tarcie także przy niższych temperaturach i optymalną odporność na substancje chemiczne. Sprzęgła BoWex przeznaczone są do pracy w temperaturze od -50 do 120 stopni Celsjusza. Zakres momentów obrotowych natomiast wynosi 5 – 2 500 Nm.
Sprzęgło BoWex FLE-PA jest skrętnie sztywnym sprzęgłem kołnierzowym. To kompaktowe rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim do napędów wysokoprężnych silników w połączeniu z hydrauliczną pompą. Przyłączeniowy kołnierz składa się z poliamidu wzmocnionego szklanym włóknem – materiału charakteryzującego się wysoką wytrzymałością mechaniczną oraz równie dużą stabilnością termiczną. Piasta natomiast z uzębieniem łukowym wyprodukowana jest ze stali. Zakres momentów obrotowych wynosi 240 – 5300 Nm.
Sprzęgła BoWex-ELASTIC to wysokoelastyczne sprzęgła kołnierzowe przeznaczone do montażu w silnikach spalinowych o maksymalnej mocy 5000 kW. Składają się z elastycznego elementu gumowego wykonanego z kauczuku naturalnego, który wyróżnia się świetną odpornością na działanie temperatury oraz z piasty sprzęgła BoWex wyposażonej w zęba łukowe. Osiowo wtykane sprzęgła kołnierzowe BoWex-ELASTIC skutecznie tłumią i redukują obciążenia udarowe oraz drgania skrętne.
Sprzęgło POLY-NORM to skrętnie elastyczne sprzęgło kłowe, redukujące wibracje i kompensujące większe niewspółosiowości. Ze względu na krótką budowę komponent przeznaczony jest głównie do nieznacznych odległości pomiędzy wałami. Moment obrotowy przenoszą elastomery zamontowane między kłami, które nie tylko kompensują odchyłki i tłumią drgania skrętne, ale także udary. Sprzęgła POLY-NORM to idealne rozwiązanie do pomp przemysłowych.
Sprzęgło POLY to elastyczne sprzęgło bezpieczeństwa, skutecznie redukujące wibracje oraz ścinające elastomery podczas przeciążenia. Niniejsze komponenty wykorzystuje się w ogólnym budownictwie. Montowane osiowo sprzęgła charakteryzują się świetną kompensacją drgań oraz większych niewspółosiowości. Podczas przeciążenia sprzęgło nie tylko ścina elastomery, ale i przerywa przekazywanie mocy. Sprzęgła POLY przenoszą siłę wynoszącą maksymalnie 6100 Nm.
Sprzęgła ROTEX GS to ekonomiczne rozwiązania przeznaczone do serwonapędów. Trzyczęściowe, bezluzowe sprzęgła do serwonapędów tłumią drgania i kompensują odchyłki osiowe, promieniowe oraz kątowe. W razie zużycia elastycznego łącznika możliwa jest praca awaryjna. Przeróżne twardości w skali Shore’a oraz różne konstrukcje piast sprawiają, że bez problemu można znaleźć optymalną opcję do zastosowania w technice automatyzacji. Sprzęgła ROTEX GS to idealne rozwiązanie dla aplikacji, w których napędy muszą być precyzyjnie wyosiowane.
Sprzęgło TOOLFLEX jest sprzęgłem mieszkowym, skrętnie sztywnym i elastycznym. Składa się z jednego mieszka ze stali szlachetnej oraz z piast wykonanych z aluminium lub ze stali. Metalowy mieszek gwarantuje odpowiednią kompensację odchyłek – w tym promieniowej, osiowej oraz kątowej. Geometryczny kształt sprzęgła TOOLFLEX sprawia, że komponent wyróżnia się dużą sztywnością skręcania i jednocześnie małym momentem bezwładności. Sprzęgła TOOLFLEX wykazują także świetną odporność na krytyczne warunki oraz działanie mediów.
Seria MONOLASTIC obejmuje jednoczęściowe sprzęgła kołnierzowe elastyczne przeznaczone do pracy w silnikach Diesla oraz pompach hydraulicznych do 250 kW. Niniejsze rozwiązania umożliwiają kompensację kątowego oraz osiowego przemieszczania za pośrednictwem elastomerowego elementu. Wtykane osiowo sprzęgło kołnierzowe MONOLASTIC nadaje się do napędów pomp hydraulicznych w pojedynczym oraz wielokrotnym rozmieszczeniu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 1850 Nm, a temperatura zastosowania 100 stopni Celsjusza. Sprzęgła MONOLASTIC skutecznie tłumią także drgania.
Sprzęgła GEARex to całostalowe rozwiązania zębate, które działają na takiej samej zasadzie, jak zęby łukowe — podczas osiowego czy kątowego przemieszania dzięki odpowiedniej konstrukcji nie występuje nacisk na skraj nośnej powierzchni uzębienia. Sprzęgło GEARex wyróżnia się wysoką gęstością mocy i przeznaczony jest do pracy w temperaturze od -20 do 80 stopni Celsjusza. Jako połączenie elastyczne wałów do dodatniego przenoszenia obrotowego momentu, gwarantują skuteczną kompensację przemieszczeń kątowych, osiowych oraz promieniowych.
Sprzęgła RADEX-N to całostalowe sprzęgła płytkowe. Bezluzowe i skrętnie sztywne komponenty dostępne są w konstrukcji jedno- oraz dwukardanowej. Sprzęgła RADEX-N są odporne na wysoką temperaturę wynoszącą maksymalnie 280 stopni Celsjusza. Stalowe sprzęgło z łącznikiem płytkowym można wykorzystać tam, gdzie odległość między wałami wynosi do 6000 mm.
Sprzęgło RIGIFLEX-N jest stalowym rozwiązaniem z łącznikiem płytkowym, zgodnym z API 610 i opcjonalnie z API 671. Skrętnie sztywne i bezluzowe sprzęgło przeznaczone jest do przenoszenia momentu obrotowego z jednoczesnymi przesunięciami wału. Sprzęgło RIGIFLEX-N sprawdzi się w napędach ze średnimi oraz wysokimi obrotami — na przykład w sprężarkach i pompach.
Sprzęgła RADEX-NC to bezluzowe sprzęgła płytkowe o podwyższonej sztywności skrętnej przeznaczone do techniki serwonapędów. Ze względu na to, że jest to w całości metalowe, sprzęgło płytkowe można wykorzystać go w aplikacjach, w których temperatura wynosi 200 stopni Celsjusza. Świetnie sprawdzi się również w agresywnych warunkach eksploatacyjnych. Skrętnie elastyczne i sztywne stalowe lamele skutecznie wyrównują promieniowe, osiowe oraz kątowe przesunięcia łączonych wałów. Sprzęgła RADEX-NC doskonale sprawdzą się w bezluzowych przekładniach ślimakowych, technice napędowej, automatyzacyjnej oraz medycznej.
Sprzęgło MINEX to sprzęgło magnetyczne marki KTR. Komponenty w tym wykonaniu przenoszą moment obrotowy w sposób bezstykowy, opierając działanie na trwałych magnesach. Seria MINEX obejmuje modele MINEX-S z osłoną separującą oraz MINEX-H, które są sprzęgłami histerezowymi. Wspomniana osłona separująca, którą montuje się pomiędzy magnetycznymi wirnikami, zapewnia hermetyczne uszczelnienie strony napędzanej od napędzającej. Sprzęgło MINEX-S jest doskonałą opcją dla mieszadeł i pomp. MINEX-H nastomiast doskonale sprawdzi się w systemach zamykających, technice transportowej czy instalacjach napełniających.
Seria REVOLEX obejmuje palcowe sprzęgła elastyczne, gwarantujące bezpieczne przenoszenie momentu obrotowego. To nieprzebijalne modele kompensujące odchyłki kątowe, osiowe i promieniowe i tłumiące drgania. Sprzęgła palcowe REVOLEX sprawdzą się przy zastosowaniach w napędach z uderzeniowym obciążeniem oraz tam, gdzie występują wysokie momenty obrotowe. Ze względu na krótką konstrukcję poleca się je montować w aplikacjach, w których mamy do czynienia z nieznaczną odległością pomiędzy wałami. Zaletą sprzęgieł REVOLEX jest – między innymi – możliwość demontażu elastomerowych pierścieni z bolcami w tak zwanym stanie zamontowanym.
Sprzęgło EVOLASTIC to uniwersalne, wysokoelastyczne i bezobsługowe rozwiązanie skutecznie tłumiące drgania. Bezluzowe i bezpoślizgowe sprzęgła EVOLASTIC są opcją izolującą elektrycznie, przeznaczoną do pracy w temperaturze do 110 stopni Celsjusza. Maksymalny moment obrotowy niniejszych sprzęgieł wynosi 5600 Nm.
Sprzęgła COUNTEX to sprzęgła do enkoderów. Znajdą zastosowanie przede wszystkim w technice regulacyjnej oraz pomiarowej. Trzyczęściowe i skrętnie sztywne komponenty skutecznie kompensują odchyłki promieniowe, osiowe i kątowe. Izolowane elektrycznie sprzęgła do enkoderów serii COUNTEX przeznaczone są do pracy w temperaturze od -40 do 160 stopni Celsjusza. Bezluzowe komponenty zgodne z normą ATEX mają zwartą konstrukcję, dzięki czemu świetnie sprawdzają się w wąskiej przestrzeni.
KTR-SI to seria sprzęgieł przeciążeniowych, które pełnią funkcję ograniczników obrotowego momentu. Dostępne są w przeróżnych detekcyjnych wariantach i konfiguracjach – znajdziesz na przykład sprzęgła przeciążeniowe z kołnierzem czy w połączeniu z modelami kłowymi ROTEX). Niezawodność działania nawet w ekstremalnych warunkach gwarantuje między innymi niskoobrotowy i tak zwany wymuszony system służący do zatrzymywania kulek. Sprzęgła przeciążeniowe KTR-SI to świetna opcja dla rozdrabniarek, systemów przenośnikowych, maszyn rolniczych, tekstylnych, pakujących czy wytłaczarek. Wszędzie tam, gdzie wymagane jest skuteczne ograniczenie momentu obrotowego, warto rozważyć montaż sprzęgła KTR tej serii.
SYNTEX® to seria bezluzowych sprzęgieł bezpieczeństwa, które zaprojektowano jako sprzęgła przeciążeniowe z blokadą wymuszoną. Standardowy komponent przeznaczony jest dla momentów obrotowych do 400 Nm. Produkty tej serii wyróżniają się specjalną perforowaną membranową sprężyną, która pełni rolę głównego elementu przejmującego obrotowy moment. Konstrukcja niniejszych sprzęgieł zapewnia szybkie okresy reakcji oraz dużą powtarzalność działania. Sprzęgła SYNTEX® to idealne komponenty dla systemów przenośnikowych, maszyn włókienniczych czy pakujących. Sprawdzą się także tam, gdzie wymagane jest niezawodne ograniczanie momentu. Poleca się je systemom wymagającym skutecznego zabezpieczenia przed przeciążeniem.
RUFLEX® to linia sprzęgieł ślizgowych (piast ślizgowych), zaprojektowanych z myślą o precyzyjnym ograniczaniu momentu obrotowego. Piasty ślizgowe z mocowaniem tarciowym oraz obciążeniowym dostępne są w kilku wariantach – poza standardowym modelem znajdziesz komponenty z kołem zębatym, przeznaczone do połączeń wał-wał czy rozszerzone wersje dla szerszych elementów napędowych. Sprzęgła RUFLEX® świetnie sprawdzą się w maszynach budowlanych, systemach przenośnikowych, maszynach rolniczych, pakujących, włókienniczych oraz kruszarkach. Będą świetną opcją dla każdego napędu, który wymaga precyzyjnego ograniczania momentu obrotowego.