Poznaj marki Grupy Sped

    Hurtownia techniczna      

Łożyska ślizgowe

Łożyska ślizgowe
[spoiler title=”Informacje na temat łożysk ślizgowych” open=”0″ style=”1″]

Co to jest łożysko ślizgowe? Z czego składa się standardowe łożysko ślizgowe? Gdzie montuje się łożyska ślizgowe? Podpowiadamy w niniejszym opisie.

  1. Co to jest łożysko ślizgowe?
  2. Jakie są rodzaje łożysk ślizgowych?
  3. Gdzie pracują łożyska ślizgowe?
  4. Łożyska ślizgowe w hurtowni Sped

Łożyska ślizgowe to jedne z najstarszych łożysk, które w dalszym ciągu cieszą się sporą popularnością i są chętnie montowane w wielu aplikacjach. Czym się wyróżniają? W jakich wariantach produkuje się łożyska ślizgowe? Jakie rozwiązania można znaleźć w ofercie hurtowni Sped? Szczegóły znajdziesz poniżej.

Co to jest łożysko ślizgowe?

Klasyczne łożysko ślizgowe to komponent, który – w porównaniu z modelami tocznymi – nie posiada ruchomych części pośredniczących. Czop wału lub inną część obrotową umieszcza się w cylindrycznej albo stożkowej panewce. Przy takim montażu mamy do czynienia z pasowaniem luźnym. W trakcie ruchu czopa oraz panewki dochodzi do poślizgu – tak zwanego tarcia ślizgowego.

Najczęściej łożyska ślizgowe produkuje się ze stali nierdzewnej. Na rynku można oczywiście znaleźć komponenty wykonane również z innych materiałów – na przykład przeróżnych tworzyw sztucznych. Odpowiedni materiał to ten, który charakteryzuje się relatywnie małym współczynnikiem tarcia. A dobre łożyska ślizgowe to takie, które wyróżniają się optymalną odpornością na korozję, zatarcia i naciski. Warto decydować się na komponenty odznaczające się wyjątkową zmęczeniową wytrzymałością, dobrą obrabialnością oraz odpowiednią cieplną przewodnością.

Wybierając łożyska ślizgowe, zwróć uwagę przede wszystkim na występujące w danej aplikacji obciążenie. Równie ważna jest jego wielkość i ogólnie typ ruchu. Nie zapominaj o prędkości obrotowej, typie tarcia, sposobie smarowania oraz rodzaju środka smarnego, jaki powinno się wykorzystać w danej aplikacji. Pod uwagę warto wziąć także średnicę czopa lub wału, wewnętrzną średnicę tulei lub panwi, luz promieniowy łożyska oraz zewnętrzną średnicę panwi. Istotne będą również informacje dotyczące chropowatości wszystkich powierzchni, które będą ze sobą współpracować.

Jakie są rodzaje łożysk ślizgowych?

Z reguły łożyska ślizgowe dzieli się na suche, powietrze i olejowe. Modele suche to smarowane okresowo lub wcale rozwiązania. Ich panewki produkuje się z tworzyw sztucznych lub z łożyskowych stopów. Najczęściej montuje się je w połączeniach, które są delikatnie obciążone.

Łożyska ślizgowe powietrzne to modele, w których dystans pomiędzy komponentem a wałem utrzymuje poduszka powietrza. Taką poduszkę tworzy sprężone powietrze, które należy oczywiście dostarczyć do panewki. To doskonałe rozwiązania dla urządzeń, w których mamy do czynienia z ogromnymi prędkościami obrotowymi i jednocześnie niewielkimi obciążeniami.

Olejowe łożyska ślizgowe są produktami, które smaruje się – jak sama nazwa wskazuje – olejem. W trakcie działania między panewką a wałem powstaje cienka warstwa środka smarnego. Wśród modeli olejowych wyróżnia się rozwiązania hydrodynamiczne oraz hydrostatyczne. Film olejowy w łożyskach ślizgowych hydrodynamicznych tworzy się samodzielnie. Jest skutkiem zjawiska hydrodynamicznego, do którego dochodzi w szczelinie. Ten typ smarowania wykorzystuje się tylko i wyłącznie wtedy, gdy istnieje smarna kieszeń. Przy hydrostatycznych rozwiązaniach natomiast dodatkowo dostarcza się do panewki olej pod odpowiednim ciśnieniem.

Biorąc pod uwagę prędkość obrotową, można wyróżnić tuleje ślizgowe o prędkości stałej, zmiennej lub o ruchu obrotowym oscylacyjnym. Kryterium związane z kierunkiem obciążeń natomiast wyszczególnia łożyska ślizgowe poprzeczne, wzdłużne i skośne.

Gdzie pracują łożyska ślizgowe?

Gdzie wykorzystuje się łożyska ślizgowe? Aktualnie komponenty tego rodzaju znajdą zastosowanie niemalże w każdej branży przemysłowej. Produkty sprawdzą się szczególnie w aplikacjach, w których mamy do czynienia z ograniczoną przestrzenią i niewielkimi prędkościami. Nierzadko montuje się je również tam, gdzie wymagana jest cichobieżność.

Łożyska ślizgowe można znaleźć przede wszystkim w maszynach rolniczych, samochodach, wózkach widłowych, maszynach budowlanych, urządzeniach medycznych, a nawet w zegarkach.

Łożyska ślizgowe w hurtowni Sped

W ofercie naszej hurtowni znajdziesz przede wszystkim główki cięgieł, łożyska ślizgowe oraz tuleje. Standardowe główki cięgieł wykorzystuje się przede wszystkim w takich maszynach, które wykonują wahliwy ruch. Składają się z główki, w której umieszcza się łożysko ślizgowe oraz trzpienia. Biorąc pod uwagę trzpień, można wyróżnić główki żeńskie oraz męskie. Główki cięgieł dzieli się także ze względu na kierunek gwintu – lewy lub prawy. Takie komponenty najczęściej stosuje się w branży spożywczej, tytoniowej, papierniczej, poligraficznej, przemyśle lekkim i w transporcie.

Dostępne w asortymencie tuleje ślizgowe to rozwiązania, które z reguły produkuje się z trudnościeralnych materiałów, wyróżniających się ogromną wytrzymałością. Doskonale sprawdzają się tam, gdzie potrzebny jest bardzo mały przekrój poprzeczny. Do zalet tulei zalicza się również fakt, że bez problemu można obrobić je mechanicznie. Komponenty tego rodzaju charakteryzują się niezwykle wytrzymałą i prostą konstrukcją oraz relatywnie niską ceną. W ofercie znajdziesz zarówno tuleje ślizgowe poprzeczne, jak i wzdłużne.

[/spoiler]
Główki cięgieł:
Wykorzystywane w maszynach wykonujących ruch wahliwy.

Zbudowane z trzpienia i główki z łożyskiem ślizgowym. W zależności od trzpienia rozróżniamy główki męskie i żeńskie. Dodatkowo główki cięgieł można podzielić ze względu na kierunek gwintu. Występują cięgła z gwintem lewym i prawym. Szeroka gama rozwiązań pozwala na szybki i łatwy montaż do elementów współpracujących. Stosowane w przemyśle spożywczym, papierniczym, tytoniowym, poligraficznym, lekkim oraz w transporcie.     [WIĘCEJ]

Łożyska ślizgowe:
Łożyska ślizgowe nie posiadają elementu tocznego w postaci rolek czy wałeczków.

Zbudowane są z dwóch pierścieni o kulistych powierzchniach ślizgowych. Są zdolne do niewielkich ruchów oscylacyjnych i do przenoszenia wysokich obciążeń. Powierzchnia łożysk ślizgowych została specjalnie zmodyfikowana, aby zmniejszyć do minimum ścieranie powierzchni ślizgowej, nawet przy bardzo słabym smarowaniu. Dodatkowo w pierścieniach występują często rowki umożliwiające smarowanie łożyska.     [WIĘCEJ]

Tuleje:
Dzięki rozwojowi materiałów i ich odpowiedniej modyfikacji, korzystanie z tulei ślizgowych z biegiem czasu powiększa się.

Zastosowanie materiałów trudnościeralnych oraz stosunkowo dużej wytrzymałości pozwala tulejkom pracować dłużej przy zachowaniu parametrów podanych przez producenta. Charakteryzują się prostą budową oraz niską ceną. Są łatwo dostępne. Stosowane często w miejscach, w których wymagany jest minimalny przekrój poprzeczny. Dodatkowo można je obrabiać mechanicznie.     [WIĘCEJ]

WsteczDo góry

hurtownia Sped Siechnice