![]() |
Łożyska kulkowe: Posiadają stosunkowo prostą konstrukcję. Są w stanie przenosi znaczne obciążenia osiowe. Nie przenoszą obciążeń promieniowych. Pierścień zewnętrzny z kulistą powierzchnią w połączeniu z odpowiednią podkładką pozwala na kompensuje niewspółosiowość wału względem oprawy. Do poprawnej pracy łożyska niezbędne jest odpowiednio duże obciążenie osiowe. Koszyki tych łożysk wykonane są ze stali bądź z mosiądzu. [WIĘCEJ] |
![]() |
Łożyska walcowe: Są w stanie przenosić bardzo duże obciążenia osiowe. Nie można ich obciążać promieniowo. Cechą charakterystyczną łożysk walcowych jest duża obciążalność, sztywność i odporność na uderzenia. Nie mogą wychylać się kątowo i nie są samonastawne. Są łożyskami rozłącznymi. Najczęściej spotyka się łożyska z koszykiem wykonanym z aluminium, mosiądzu bądź tworzywa – poliamidu (bądź bez wzmocnienia z włókna szklanego). Dodatkowo stosuje się modyfikację styku linii między wałeczkami a bieżnię w celu eliminacji naprężeń krawędziowych. [WIĘCEJ] |
![]() |
Łożyska igiełkowe: W budowie podobne są do łożysk walcowych. Różnicą jest element toczny wykonany w formie igiełki. W stosunku do poprzedniej grupy wymiary są dużo mniejsze często elementy współpracujące z łożyskiem muszą zostać zmodyfikowane. Koszyki wykonywane są ze stali bądź tworzywa. Mogą współpracować z pierścieniami łożysk walcowych. [WIĘCEJ] |
![]() |
Łożyska baryłkowe: Łożyska baryłkowe są w stanie przenosić obciążenia osiowe i promieniowe. Kolejną cechą jest wahliwość łożyska. Dzięki temu łożyska oporowe te są niewrażliwe na ugięcia wału oraz niewspółosiowość wału względem oprawy. Dzięki specjalnej budowie łożyska baryłkowe są w stanie przenosić znaczne obciążenia przy stosunkowo wysokich prędkościach obrotowych. Koszyk łożyska wykonany jest najczęściej ze stali bądź mosiądzu. [WIĘCEJ] |
![]() |
Łożyska stożkowe: Są zdolne przenosić duże obciążenia osiowe, przy zachowaniu odporności na obciążenia udarowe. Pozwalają uzyskać łożyskowania zwarte osiowo o wysokim współczynniku sztywności. Najczęściej spotykanymi odmianami są łożyska stożkowe jedno i dwu kierunkowe. W celu odpowiedniego rozłożenia naprężeń, powierzchnia styku pomiędzy bieżnią a elementami tocznymi została specjalnie zmodyfikowana. Są to łożyska rozłączne, co w znacznej mierze ułatwia ich montaż. [WIĘCEJ] |