468 odsłon

Co to jest łożysko toczne?

Co to jest łożysko toczne?

Zastanawiasz się, co to jest łożysko toczne? W jakich modelach jest dostępny? Gdzie znajdzie zastosowanie? Odpowiedzi na powyższe pytania szukaj w dzisiejszym artykule!

  1. Z czego składa się łożysko toczne?
  2. Rodzaje łożysk tocznych
  3. Inny podział łożysk tocznych

Łożyska toczne to komponenty, które wykorzystuje się właściwie w każdej branży przemysłowej. Możemy znaleźć je również w życiu codziennym, dokładniej w urządzeniach gospodarstwa domowego, w rolkach czy deskorolkach. Zatem co to jest łożysko toczne i z czego się składa?

Z czego składa się łożysko toczne?

Standardowe łożysko toczne zbudowane jest z czterech części:

  • pierścień wewnętrzny
  • pierścień zewnętrzny
  • elementy toczne w kształcie kulek lub wałeczek
  • koszyk

Elementy toczne oraz koszyk, który je podtrzymuje, mają korzystny wpływ na wiele właściwości. Zestawiając łożyska toczne z modelami ślizgowymi, pozbawionymi części pośredniczącej – możemy zauważyć, że w wariancie tocznym poziom tarcia uległ zmniejszeniu. To z kolei doprowadziło do zmniejszenia energii, która nie tylko wprawia w ruch, ale i go podtrzymuje. I tym samym sama efektywność danej maszyny automatycznie wzrasta.

Koszyk w łożysko tocznym

Koszyk montowany w łożysko tocznym ma bardzo ważną rolę. Dzięki niemu wszystkie obciążenia są przenoszone na inne części w sposób równomierny, precyzyjny i stabilny. Koszyk nie tylko oddziela od siebie części toczne, ale i wpływa na tarcie, zmniejszając jego poziom, ponieważ kulki lub wałeczki nie ocierają się o siebie podczas całej pracy.

Rodzaje łożysk tocznych

Najpopularniejszy podział łożysk tocznych związany jest z elementami tocznymi. Nazewnictwo konkretnych modeli bierze się dokładnie od ich kształtu. I tym samym, jeśli mamy łożyska toczne wypełnione kulkami, komponent nazwiemy łożyskiem kulkowym.

Łożysko kulkowe

Niewątpliwie najpopularniejszymi modelami są łożyska kulkowe, uważane również na wariant uniwersalny. Ma elementy toczne w kształcie kulek. Komponenty tego rodzaju mają zdolność przenoszenia obciążeń promieniowych oraz osiowych. Oczywiście, parametr ten może być zależny od modelu łożyska kulkowego, a tych również mamy kilka. Wśród wariantu kulkowego wyróżniamy rodzaj zwykły, samonastawny, skośny, wzdłużny i wahliwy. Zastosowanie znajdą w każdej branży przemysłowej bez wyjątku.

Łożyska walcowe

Ze względu na swoją konstrukcję, łożyska walcowe są dedykowane przede wszystkim do przenoszenia dużych obciążeń – większych, niż modele kulkowe. Zdolność tę osiągnięto dzięki temu, że elementy toczne w postaci wałeczek mają dużą powierzchnię styku, podczas gdy kulki stykają się jedynie punktowo. I ten właśnie liniowy kontakt pozwala na bezproblemowe przenoszenie większych obciążeń. Rozwiązanie walcowe równie dobrze sprawdzi się tam, gdzie musi osiągać wysokie prędkości.

Łożyska baryłkowe

Łożyska baryłkowe są modelami wałeczkowymi. Mają elementy toczne w postaci walców, kształtem przypominające baryłki, ponieważ boczne powierzchnie są lekko sferyczne. Mimo dużej masy często są wykorzystywane szczególnie tam, gdzie od łożyska wymaga się zdolności do przenoszenia bardzo dużych obciążeń. Ponadto łożyska baryłkowe są jednocześnie łożyskami wahliwymi. Dostępne są także w wariancie wzdłużnym, jako łożyska oporowe.

Łożyska igiełkowe

Popularne łożysko igiełkowe również ma elementy toczne w postaci wałeczek. Jednakże w przeciwieństwie do innych modeli wałeczkowych, te kształtem przypominają igiełki, ponieważ mają mniejszą średnicę od długości. Odznaczają się wyjątkową nośnością, mimo niewielkich rozmiarów. Doskonale sprawdzą się tam, gdzie mamy ograniczoną przestrzeń, a potrzebujemy rozwiązania, które bez problemu poradzi sobie w wysokoobrotowej maszynie czy urządzeniu. Standardowe łożyska igiełkowe przenoszą głównie obciążenia poprzeczne. Są dostępne także w wariancie wzdłużnym oraz jako złożenia łożyskowe.

Łożyska stożkowe

Na ogół łożyska stożkowe wykorzystuje się w aplikacjach, które wymagają zdolności do przenoszenia zarówno sił promieniowych, jak i osiowych. Doskonale sprawdzą się między innymi w betoniarkach czy walcarkach. Wałeczki – kształtem przypominające stożek – w tym przypadku prowadzone są po tylnej części obrzeża wewnętrznego pierścienia. Sama bieżnia, po której się toczą, także kształtem przypomina stożek. Łożyska tego rodzaju są modelami rozdzielnymi. To znaczy, że pierścienie możemy zamontować w sposób niezależny od siebie. Często przy komponentach stożkowych stosuje się dwa produkty, co pozwala na przenoszenie obciążenia osiowego w dwóch kierunkach.

Inny podział łożysk tocznych

Większość wspomnianych wyżej rodzajów łożysk tocznych dostępna jest także w wariancie jedno-, dwu- lub wielorzędowym. To kolejne kryterium, według którego dokonuje się podziałów komponentów tego rodzaju. I tym samym wyróżniamy łożyska:

  • jednorzędowe,
  • dwurzędowe, idealne dla aplikacji mocniej obciążonych,
  • wielorzędowe, dedykowane miejscom najbardziej obciążonym.

Im większa liczba rzędów, tym łożysko toczne jest bardziej wytrzymałe. Dlatego, jeśli w danej aplikacji rozwiązanie jednorzędowe się nie sprawdza, warto wybrać inny wariant. Jednakże łożyska dwurzędowe i wielorzędowe mają również wady. Do minusów zalicza się głównie wyższą cenę oraz większą stratę energii, co przekłada się również na większe tarcie.

 

+48 71 341 69 75