Poznaj marki Grupy Sped

    Hurtownia techniczna      

Co to jest łożysko toroidalne CARB marki SKF?

Co to jest łożysko toroidalne CARB marki SKF?

Co to jest łożysko toroidalne CARB? W jakich konstrukcjach i odmianach produkuje komponenty tego rodzaju popularna marka SKF? Podstawowe informacje na temat łożysk toroidalnych CARB znajdziesz w dzisiejszym artykule.

  1. Konstrukcje oraz odmiany wykonania łożysk toroidalnych CARB SKF
  2. Czym wyróżniają się łożyska toroidalne CARB o konstrukcji podstawowej?
  3. Jakie łożyska do maszyn wibracyjnych wybrać?
  4. Jakie koszyki montuje się w łożyskach toroidalnych CARB SKF?

W jakich konstrukcjach i jakie odmiany wykonania łożysk toroidalnych CARB proponuje swoim klientom marka SKF? Czym wyróżnia się łożysko toroidalne w konstrukcji podstawowej? Jakie koszyki montuje się w tego rodzaju rozwiązaniach? Które łożyska SKF sprawdzą się w maszynach wibracyjnych? Na powyższe pytania odpowiadamy w niniejszym wpisie. Już teraz zapraszamy do szybkiego zapoznania się z jego treścią.

Konstrukcje oraz odmiany wykonania łożysk toroidalnych CARB SKF?

Konstrukcje oraz odmiany wykonania łożysk toroidalnych CARB SKF?Standardowe łożyska toroidalne CARB, które proponuje swoim klientom szwedzka marka SKF to połączenie pewnych właściwości komponentów baryłkowych oraz walcowych. Z baryłkowych przejęły wahliwość, a z walcowych zdolność do kompensowania osiowego przemieszczenia wewnątrz produktu. Poza standardowym rozwiązaniem w ofercie dostępne są również modele o małym przekroju poprzecznym i jednocześnie wysokiej nośności, co jest charakterystyczne głównie dla łożysk igiełkowych.

Łożyska toroidalne przeznaczone są przede wszystkim do pracy jako łożysko swobodne. Dzięki nim można uprościć konstrukcję takich układów, jak te, które składają się z łożyska ustalającego i swobodnego. Jest to możliwe dzięki temu, że cieplne wydłużenie wału zostaje kompensowane wewnątrz łożyska toroidalnego i to właściwie bez żadnego tarcia. Do zalet łożysk toroidalnych zalicza się również to, że pozwalają na skuteczne obniżanie poziomu zarówno drgań, jak i hałasu między innymi w wentylatorach lub papierniczych maszynach.

Budowa łożyska CARB

Łożyska SKF CARB składają się z następujących elementów:

  • jeden rząd długich i lekko wypukłych wałeczek symetrycznych,
  • pierścień zewnętrzny z bieżnią w kształcie tak zwanego torusa. Promień profilu wykracza za środek komponentu,
  • pierścień wewnętrzny z bieżnią o podobnym kształcie, jak w pierścieniu zewnętrznym.

Warto wiedzieć, że elementy toczne, które montuje się w łożyskach toroidalnych, są rozwiązaniem samoprowadzącym. Oznacza to, że dostosowują położenie, optymalizując jednocześnie rozkład obciążenie wzdłuż elementu tocznego bez względu na to, jak ustawione są pierścienie – czy niewspółosiowo, czy osiowo przemieszczone. Dzięki zdolności do optymalizacji rozkładu obciążeń udaje się utrzymywać przez cały czas na stosunkowo niskim poziomie tarcie oraz ilość wydzielanego ciepła. A jak wiadomo, niskie temperatury pracy zwiększają użytkową trwałość środków smarnych i samego komponentu.

Co wpływa na osiągi łożysk CARB marki SKF?

Osiągi łożysk uzależnione są przede wszystkim od wartości znamionowych prędkości lub obciążenia. Ale to nie jedyne czynniki, które mają wpływ na jakość jego działania. Lista ta obejmuje także geometrię wałeczków, koszyków oraz bieżni, obróbkę cieplną czy nawet wykończenie wszystkich powierzchni. W przypadku łożysk toroidalnych CARB wpływ na osiągi mają głównie symetryczne wałeczki samonastawne, gwarantujące odpowiedni rozkład obciążeń na całej długości elementów tocznych. Dzięki temu udaje się utrzymać odpowiedni poziom naprężeń, bez względu na warunki obciążenia, co gwarantuje wyższą eksploatacyjną trwałość całego produktu.

Wpływ na osiągi mają także tolerancje wałeczków i ich specjalny profil. Elementy toczne do łożysk toroidalnych CARB produkowane są w wąskich tolerancjach, dotyczących zarówno kształtu, jak i wymiaru. Oba te czynniki mają wpływ na równomierny rozkład obciążeń, a specjalny profil dodatkowo zapobiega pojawianiu się szczytowych naprężeń na końcach elementów tocznych. Samoprowadzące się wałeczki natomiast utrzymują tarcie oraz wydzielane ciepło – będące skutkiem tarcia – na bardzo niskim poziomie.

Jakie łożyska toroidalne CARB proponuje SKF?

W ofercie marki SKF wśród łożysk toroidalnych znajdziesz modele o konstrukcji podstawowej, uszczelnione oraz przeznaczone do maszyn wibracyjnych. Jeśli interesują Cię rozwiązania, które mają sprawdzić się w wyjątkowych warunkach, producent może wykonać specjalne komponenty, dostosowane do konkretnej aplikacji. Chodzi na przykład o łożyska toroidalne do maszyn papierniczych, do zastosowania tam, gdzie występują stosunkowo duże temperatury czy do urządzeń przeznaczonych do ciągłego odlewania.

Czym wyróżniają się łożyska toroidalne CARB o konstrukcji podstawowej?

Grupa łożysk toroidalnych CARB o podstawowej konstrukcji obejmuje następujące rozwiązania:

  • łożyska CARB z koszykiem centrowanym na elementach tocznych,
  • łożysko z koszykiem centrowanym na wewnętrznym pierścieniu,
  • łożyska z pełną liczbą elementów tocznych.

Warto wiedzieć, że łożyska toroidalne z pełną liczbą wałeczków mają dużo większą obciążalność w porównaniu z modelami z koszykiem o takim samym wymiarze.

Uszczelnione łożyska CARB

Jeśli interesują Cię uszczelnione komponenty, w asortymencie znajdziesz małe i średnie produkty z pełną liczbą elementów tocznych oraz z walcowym otworem. To łożyska toroidalne, które doskonale sprawdzą się tam, gdzie mamy do czynienia z bardzo dużymi obciążeniami oraz niskimi prędkościami. Można wykorzystać je również w aplikacji, w której będzie obracać się pierścień zewnętrzny lub wewnętrzny.

Uszczelnione łożyska CARB wyposaża się w uszczelnienie stykowe dwuwargowe, które wykonuje się z HNBR – uwodornionego kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego. Takie uszczelnienie jest z reguły wzmocnione dodatkowo wkładką wyprodukowaną ze stalowej blachy. Uszczelki osadza się w wybraniach znajdujących się w pierścieniu zewnętrznych. Wargi uszczelnienia natomiast przylegają precyzyjnie do bieżni zamontowanej w pierścieniu wewnętrznym.

Środki smarne dla uszczelnionych łożysk CARB

Kupując łożysko toroidalne uszczelnione, otrzymujesz produkt wypełnione smarem plastycznym, wyróżniającym się przede wszystkim świetnymi parametrami antykorozyjnymi. Jeśli interesują Cię niestandardowe środki smarne, takie rozwiązanie jest dostępne jedynie na specjalne zamówienie.

Jakie łożyska do maszyn wibracyjnych wybrać?

Jeśli chodzi o maszyny wibracyjne, marka SKF proponuje swoim klientom łożyska CARB z walcowym lub stożkowym otworem oraz z koszykiem stalowym powierzchniowo hartowanym. Można montować je z ciasnym pasowaniem w oprawie i na wale, gdyż osiowe przemieszczenie jest skutecznie kompensowane wewnątrz komponentu. To natomiast sprawia, że wyeliminowane zostaje zjawisko ciernej korozji, do którego może dochodzić, gdy łożyska poprzeczne montuje się z luźnym pasowaniem.

Jakie koszyki montuje się w łożyskach toroidalnych CARB SKF?

W łożyskach toroidalnych CARB koszyki są integralnym elementem wewnętrznej konstrukcji komponentu. Marka SKF montuje w swoich produktach różnego rodzaju koszyki, co jest właściwie uzależnione od serii wymiarowej oraz wielkości łożyska. A zatem w ofercie możesz znaleźć łożyska toroidalne z koszykiem z poliamidu, blachy stalowej lub mosiądzu. W przypadku koszyków poliamidowych do ich produkcji wykorzystuje się PA46, który dodatkowo jest wzmocniony szklanym włóknem. To koszyki typu klatkowego, które są centrowane na elementach tocznych. Podobnie sprawa wygląda z koszykami z blachy stalowej. To także modele typu klatkowego, prowadzone na wałeczkach.

Masywne koszyki mosiężne wytwarza się metodą obróbki skrawaniem. W łożyskach toroidalnych marka SKF stosuje koszyki mosiężne typu grzebieniowego lub klatkowego. Ten pierwszy centrowany jest na pierścieniu wewnętrzny, a drugi na elementach tocznych.