Co to jest łożysko Y SKF? Czym wyróżniają się produkty tego rodzaju i jakie mają zalety? Gdzie znajdą zastosowanie? Jeśli szukasz informacji na temat łożysk Y marki SKF, zapraszamy do lektury niniejszego artykułu już teraz!

  1. Czym jest łożysko Y marki SKF?
  2. Jak uszczelnia się łożyska Y SKF?

Szukasz łożysk do swojej maszyny i znalazłeś w ofercie marki SKF rozwiązania oznaczone symbolem Y? Czym wyróżniają się łożyska Y i gdzie znajdą zastosowanie? W dzisiejszym artykule omawiamy podstawowe informacje na temat komponentów tego rodzaju. Szczegóły natomiast znajdziesz w katalogu SKF. Pobierz broszurę, zanim złożysz zamówienie, aby mieć pewność, że wybierasz optymalną opcję dla swojej maszyny. Jeśli masz problem z dobraniem łożyska, skontaktuj się z nami! Tymczasem, zapraszamy do lektury.

Czym jest łożysko Y marki SKF?

Czym jest łożysko Y marki SKF?Czym właściwie jest łożysko Y marki SKF? Otóż to nic innego jak łożysko kulkowe samonastawne, proste w montażu i skutecznie kompensujące statyczną – czyli spoczynkową – niewspółosiowość. Wyróżniają się nie tylko wysoką jakością i niezawodnością, ale także tym, że mają odpowiednio dopasowane uszczelnienie. Dzięki takim zabezpieczeniom łożysko kulkowe samonastawne SKF charakteryzuje się także świetną odpornością na silne zanieczyszczenia oraz wydłużoną żywotnością.

Łożyska Y – konstrukcje i odmiany

W asortymencie marki SKF dostępne są łożyska typu Y z dociskowymi wkrętami w dwóch wariantach. A mianowicie z jednostronnie lub obustronnie poszerzonym wewnętrznym pierścieniem. Ponadto znajdziesz łożyska kulkowe samonastawne z mimośrodowym pierścieniem mocującym również z jednostronnie lub obustronnie poszerzonymi pierścieniami wewnętrznymi. Oferta obejmuje także modele z otworem stożkowym z obustronnie poszerzonym wewnętrznym pierścieniem lub przeznaczone do montażu na wciąganej tulei oraz rozwiązania z otworem sześciokątnym. Dostępne jest również łożysko kulkowe samonastawne z klasycznym pierścieniem wewnętrznym, które osadza się na wale z ciasnym pasowaniem.
Komponenty tej gamy można podzielić także, biorąc pod uwagę ich zastosowanie. A zatem w ofercie SKF dostępne są łożyska Y w następujących rozwiązaniach:

  • komponenty ze stali nierdzewnej lub z ocynkowanymi pierścieniami dla branży spożywczej,
  • łożyska kulkowe samonastawne dla rolnictwa,
  • łożysko kulkowe samonastawne do ekstremalnych temperatur,
  • łożyska SKF DryLube,
  • łożyska SKF z wypełnieniem Solid Oil.

Jeśli chodzi o inne warianty, producent może wykonać je na specjalne zamówienie klienta. Wśród specjalnych modeli wyróżnia się łożyska z walcowym zewnętrznym pierścieniem, z otworem kwadratowym, ze specyficznym koszykiem czy równie specjalnymi powłokami.

Jak uszczelnia się łożyska Y SKF?

Jakie uszczelnienie techniczne można zastosować w łożyskach Y marki SKF? W standardzie klient otrzymuje obustronnie uszczelnione rozwiązanie za pomocą uszczelnienia kauczukowego lub ochronnych blaszek. Dla typowego zastosowania taka opcja jest wystarczająca, a zatem nie ma potrzeby, aby wykorzystywać dodatkowe zabezpieczenie zewnętrzne.

Standardowe uszczelnienie

Podstawowe uszczelnienie składa się ze stalowej blachy tłoczonej oraz wargi uszczelniającej z NBR (kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego), która jest przywulkanizowana do powierzchni wewnętrznej wspomnianej blachy. Warto wiedzieć, że tarcza ta nie styka się z pierścieniem wewnętrznym, a jedynie tworzy szczelinę z walcową powierzchnią obrzeża wewnętrznego pierścienia. Tym samym skutecznie chroni wargę uszczelniającą, która jest dociskana do wewnętrznego pierścienia przed dużymi (gruboziarnistymi) ciałami obcymi.

Standardowe uszczelnienie z tarczą odrzutnikową

Ciekawą opcją jest połączenie standardowego uszczelnienia z dodatkowymi tarczami odrzutnikowymi, które wykonuje się z blachy stalowej lub blachy z nierdzewnej stali. Odrzutniki te osadza się z wciskiem na wewnętrznym pierścieniu. Do ich zalet zalicza się fakt, że podnoszą znacząco skuteczność uszczelnienia bez podnoszenia tarcia. Jeśli interesuje Cię tego rodzaju uszczelnienie, pamiętaj, że jest ono dostępne tylko dla łożysk kulkowych samonastawnych wyposażonych w poszerzony z obu stron pierścieniem wewnętrznym.

Uszczelnienia wielokrotne i pięciowargowe

Do wyboru masz także uszczelnienia wielokrotne i pięciowargowe. Te pierwsze doskonale sprawdzą się w bardzo zanieczyszczonym środowisku. Tarcze odrzutnikowe z wargą uszczelniającą NBR osadza się zewnątrz klasycznego uszczelnienia, które zostało wcześniej zintegrowane z łożyskiem. Pomiędzy uszczelniającą wargą odrzutnika a wałem jest przestrzeń, którą należy wypełnić smarem plastycznym. Dzięki temu komponent otrzymuje dodatkową ochronę. Uszczelnienie wielokrotne wykorzystuje się głównie przy łożyskach Y z wewnętrznym pierścieniem, który jest obustronnie poszerzony.

Uszczelnienia pięciowargowe natomiast to idealna opcja do ekstremalnie zanieczyszczonego otoczenia. Często rozwiązanie tego rodzaju poleca się wykorzystywać w maszynach rolniczych. Uszczelnienie zbudowane jest z wkładki wykonanej ze stalowej blachy oraz uszczelnienia stykowego pięciowargowego, wyprodukowanego z mieszanki kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego.

Uszczelnienie RS1

Produkty z klasycznym wewnętrznym pierścieniem mają z reguły uszczelnienia typu RS1. To elementy stykowe, które produkuje się z NBR i wzmacnia wkładką wykonaną z blachy stalowej. Tego rodzaju uszczelnienie osadza się w odpowiednich wgłębieniach w zewnętrznym pierścieniu.

Blaszka ochronna w łożyskach Y SKF

Na życzenie klienta produkty kulkowe samonastawne mogą mieć z obu stron zamontowane blaszki ochronne. Wykonuje się je z blachy i osadza we wgłębieniach zewnętrznego pierścienia. Blaszka ochronna w żaden sposób nie styka się z pierścieniem wewnętrznym, a wręcz przeciwnie – tworzy z nim swego rodzaju szczelinę. Uszczelnienie tego rodzaju projektuje się z myślą o aplikacjach, w których mamy do czynienia z niskim poziomem zanieczyszczeń oraz tam, gdzie jednocześnie ważne jest, aby nie występowało dodatkowe tarcie. Jeśli w danym miejscu istnieje ryzyko, że do łożyska dostanie się wilgoć, woda czy para wodna, nie polecamy montować rozwiązań z blaszkami ochronnymi.