Czy pas zębaty wymaga prowadzenia? W jaki sposób możemy rozwiązać problem związany z nieodpowiednim prowadzeniem komponentów tego rodzaju? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe – lub podobne – pytania, sprawdź nasze propozycje w niniejszym artykule.
- Dlaczego pasy zębate wymagają prowadzenia?
- Kołnierze dla kół pasowych
- Jakie prowadnice dla pasów zębatych?
Czy pasy zębate wymagają akcesoriów, które umożliwiają zachowanie prawidłowego toru ruchu? Okazuje się, że w niektórych przypadkach tak. Dziś prezentujemy rozwiązania, które sprawdzą się tam, gdzie aplikacja wymaga pomocy przy zachowaniu właściwego toru ruchu przez paski zębate w konstrukcjach przenośników.
Dlaczego pasy zębate wymagają prowadzenia?
Aramidowe lub stalowe kordy, które stosuje się w paskach zębatych, nierzadko stanowią przyczynę przesuwania się komponentu w trakcie pracy. Skręcone w daną stronę kordy (w lewo lub w prawo) produkują jednocześnie siłę, która popycha cały produkt w jednym – lewym lub prawym – kierunku. Oddziaływanie to można oczywiście ograniczyć, układając wzmocnienia (kordy) naprzemiennie. Takie ułożenie sprawia, że wspomniana siła zostaje zrównoważona.
Opisane zjawisko można ograniczyć, ale nie da się go całkowicie wyeliminować. Dlatego często należy stosować akcesoria i pewne rozwiązania prowadzące, gwarantujące właściwy tor ruchu pasków. Jedną z popularnych metod są kołnierze kół pasowych, drugą zaś prowadnice. Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółowe informacje na temat tych dwóch rozwiązań.
Kołnierze dla kół pasowych
Aby zagwarantować prawidłowe prowadzenie, warto przy kołach pasowych, z którymi pracują pasy zębate, zastosować kołnierze. Chociaż rozwiązanie jest skuteczne, należy pamiętać, że tak zbudowane komponenty mogą być wyższe. To z kolei wymaga użycia nieco grubszego pasa zębatego. Zmiany tego rodzaju warto wprowadzać pod okiem specjalisty, ponieważ grubość pasów może mieć znaczący wpływ na cały system. Może również wymagać montażu większych kół pasowych.
Jakie prowadnice dla pasów zębatych?
Niekiedy okazuje się, że nie mamy możliwości zamontować kołnierzy na kole pasowym. W takiej sytuacji poleca się wykorzystać prowadnicę, którą instaluje się po zębatej stronie paska. Prowadnica może stać się także integralną częścią zębatego komponentu, co dokonuje się podczas produkcji, wykorzystując metodę wytłaczania. Najczęściej stosuje się modele prowadnic kształtem przypominające literę U lub produkty wyposażone w rowek o trapezowym przekroju. Ten pierwszy typ świetnie sprawdza się w standardowych systemach przenośników, natomiast drugie głównie przy płaskich konstrukcjach.