Czym są motoreduktory? Z jakich elementów składa się cały system? Gdzie właściwie są wykorzystywane? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do lektury!
W wielu przypadkach motoreduktor jest świetnym zastępstwem dla standardowych układów napędowych, w których pracują przekładnie wraz z silnikiem, sprzęgłami i innymi elementami. Jest świetną alternatywą szczególnie tam, gdzie stosujemy przekładnie pasowe o wielkich gabarytach. Jeśli zastanawiasz się, czym dokładnie jest motoreduktor i gdzie dokładnie można go wykorzystać, odpowiedzi znajdziesz w niniejszym artykule.
Czym są motoreduktory?
Według definicji motoreduktor jest po prostu maszyną napędową, składającą się z elektrycznego napędu i przekładni mechanicznej. Dostępne są także warianty, w których zastosowano dodatkowe elementy, na przykład hamulec czy sprzęgła jednokierunkowe. Dzięki temu, że jest to raczej mechanizm już przygotowany, stanowi doskonałe rozwiązanie dla konstruktorów. Dlaczego? Ponieważ wystarczy wybrać odpowiedni model z oferty producenta, biorąc oczywiście pod uwagę parametry związane między innymi z momentem obrotowym, prędkością obrotową czy pozycją pracy. Natomiast jeśli chcielibyśmy zastosować standardowe rozwiązanie, konstruktor musiałby samodzielnie dobierać części składowe i skupiać się na obliczeniach, które często zajmują dużo czasu.
Najpopularniejsze modele motoreduktorów
Do najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych motoreduktorów zaliczane są następujące modele:
- motoreduktor walcowy – wyposażony w przekładnię walcową,
- motoreduktor stożkowy – składający się z przekładni stożkowej,
- motoreduktor płaski – wyposażony w przekładnię walcową,
- motoreduktor planetarny – mający przekładnię planetarną,
- motoreduktor ślimakowy – wyposażony w przekładnię ślimakową.
Powyższy podział dotyczy rodzaju przekładni zębatej na stopniu przełożenia, jaka w danym modelu została zamontowana.
Wady i zalety motoreduktorów
Dla wielu klientów najważniejszą zaletą motoreduktorów jest ich rozmiar. Niewielka konstrukcja układu sprawia, że napęd umieszcza się w jednej obudowie i w jednym miejscu. Jak już wspominaliśmy, nie musimy skupiać się na doborze poszczególnych elementów składowych, bowiem motoreduktor jest już gotową maszyną napędową.
Przy reduktorach pneumatycznych natomiast często do zalet zalicza się bezproblemową pracę w otoczeniu agresywnym chemicznie, przy ekstremalnych temperaturach, a także przy wysokim poziomie wilgotności. Dodatkowo odznacza się on niewielkimi gabarytami, możliwością przeciążania, a także świetnym stosunkiem momentu obrotowego oraz mocy do masy. Zarówno prędkość, jak i moment obrotowy w motoreduktorze pneumatycznym może być bezstopniowo regulowany za pośrednictwem zmiany ciśnienia zasilania.
Ale motoreduktor nie jest oczywiście pozbawiony wad. Najważniejsza z nich dotyczy faktu, że jeśli poszukujemy mechanizmu do przenoszenia bardzo dużych mocy przy jednoczesnym ogromnym przełożeniu, warto sięgać po konwencjonalne rozwiązania (np. układ napędowy rozproszony), ponieważ do tego rodzaju wymaganiach będzie zastosowanie bardzo dużego motoreduktora.
Dobierając motoreduktor, zawsze należy wziąć pod uwagę pozycję pracy, obrót wyjściowego wału, współczynnik przeciążenia, a także wyjściowy moment.
Gdzie stosujemy motoreduktory?
Motoreduktor może pracować właściwie w każdej gałęzi przemysłowej. Najczęściej wykorzystywany jest w napędach przenośników, przy podwieszanych kolejkach oraz jako część napędu aeratorów, mieszadeł czy wirników. Dostępne również na rynku motoreduktory w wariancie pneumatycznym są świetnym rozwiązaniem dla miejsc mocno zapylonych oraz tam, gdzie mamy do czynienia z wysoką wilgotnością.