Czym są pierścienie uszczelniające typu V? Jakie mają właściwości? Jakie materiały wykorzystuje się do ich produkcji? W jakich konstrukcjach są dostępne? Szczegółowe informacje na temat pierścieni uszczelniających typu V znajdziesz w poniższym artykule.
- Co to jest pierścień uszczelniający typu V?
- Z czego produkuje się pierścienie uszczelniające typu V?
- Pierścień uszczelniający typu V – standardowe wykonania proponowane przez SKF
Co to jest pierścień uszczelniający typu V i gdzie znajdzie zastosowanie? Jak uszczelnienie tego rodzaju jest skonstruowane? Z jakich materiałów produkuje się pierścienie uszczelniające typu V? Na pytania odpowiadamy w dzisiejszym wpisie. Już teraz zapraszamy do szybkiego zapoznania się z jego treścią.
Co to jest pierścień uszczelniający typu V?
Co to jest pierścień uszczelniający typu V i z czego z reguły się go produkuje? Otóż elementy tego rodzaju to tak zwane V-ringi, które w całości najczęściej wykonuje się z kauczuku. To uszczelnienie przeznaczone do wałów, które się obracają. Można wykorzystać je samodzielnie do zabezpieczenia łożyska tocznego przed zanieczyszczeniami oraz do jednoczesnego utrzymywania środka smarnego w jego wnętrzu. Nierzadko pierścienie uszczelniające typu V stosuje się jako dodatkowe – pomocnicze – uszczelnienie do zagwarantowania ochrony głównym uszczelkom. Taka sytuacja ma miejsce szczególnie w mocno zanieczyszczonym środowisku.
Same pierścienie uszczelniające montuje się na wałach. Stożkowe, cienkie wargi gwarantują skuteczne uszczelnienie względem współpracującej powierzchni, która jest prostopadła do osi wału. Na wale pierścienie tego rodzaju osadza się z odpowiednim wciskiem. Ponadto uszczelnienie będzie obracać się razem z wałem i działać jak swego rodzaju odrzutnik. W przypadku pierścieni uszczelniających typu V dopuszczalna jest kątowa niewspółosiowość wału względem współpracującej powierzchni. Uszczelnienie tego rodzaju zagwarantuje także skuteczne uszczelnienie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z wałem zowalizowanym lub gdy ten obraca się mimośrodowo.
Pierścień typu V całkowicie produkuje się z elastomeru bez jakiegokolwiek wzmocnienia lub z metalu. Dzięki temu ich montaż jest bardzo prosty. Można je rozciągać i przeciągać nad innymi częściami – na przykład nad oprawami, kołnierzami czy pasowymi kołami. To duża zaleta, którą docenia się szczególnie wtedy, gdy trzeba wymienić stare uszczelnienie w danym miejscu na nowe.
Budowa pierścieni uszczelniających typu V
Standardowy pierścień uszczelniający typu V zbudowany jest z następujących elementów:
- korpus,
- elastyczna warga uszczelniająca mająca stożkowy kształt,
- integralny sprężysty „przegub”.
Z czego produkuje się pierścienie uszczelniające typu V?
Do produkcji pierścieni uszczelniających typu V najczęściej wykorzystuje się kauczuk nitrylowy. To materiał wyróżniający się świetną odpornością chemiczną i na zużycie. Można wykorzystywać go w temperaturze pracy wynoszącej od -40 do 100 stopni Celsjusza.
Jeśli potrzebujesz uszczelnienia tego rodzaju do aplikacji, w której temperatura jest znacznie wyższa lub gdzie występują substancje agresywne, w takim przypadku producenci łożysk proponują rozwiązania z kauczuku fluorowego. Warto jednak pamiętać, że w temperaturze wynoszącej więcej niż 300 stopni Celsjusza każda mieszanka kauczuku fluorowego wydziela opary toksyczne.
Pierścień uszczelniający typu V – standardowe wykonania proponowane przez markę SKF
W asortymencie marki SKF dostępnych jest aż pięć pierścieni uszczelniających typu V w standardowym wykonaniu. Znajdziesz modele VR1/VA, VR2/VS, VR3/VL, VR4/VE, VR5/VRM, VR6/VRME. Czym dokładnie różnią się między sobą?
Pierścienie uszczelniające VR1/VA
Pierścień uszczelniający typu V serii VR1/VA to najpowszechniejsze rozwiązanie ze standardowym przekrojem poprzecznym i prostą tylną czołową powierzchnią. Produkty w tym wykonaniu wykorzystuje się do ochrony łożyskowych węzłów w napędach, przekładniowych skrzyniach oraz silnikach elektrycznych.
Pierścień uszczelniający VR2/VS
Niniejszy produkt wyróżnia się małym przekrojem poprzecznym, szerokim korpusem oraz stożkową tylną powierzchnią czołową. Wspomniany szeroki korpus gwarantuje mocne osadzenie pierścienia na danym wale. To doskonałe uszczelnienie dla samochodów i maszyn rolniczych.
Pierścienie uszczelniające VR3/VL
Tam, gdzie mamy do czynienia z ograniczonym miejscem i nie możemy wykorzystać uszczelnienia labiryntowego, warto zamontować pierścień uszczelniający VR3/VL. To rozwiązanie o bardzo małym poprzecznym przekroju w osiowym kierunku.
Pierścień uszczelniające VR4/VE
To wykonanie zostało zaprojektowane jako dodatkowe uszczelnienie do takich aplikacji, w których mamy do czynienia z bardzo ciężkimi warunkami. Pierścień uszczelniający VR4/VE wykorzystuje się przede wszystkim do zabezpieczania uszczelnienia głównego i chronienia go przed wodą lub stałymi zanieczyszczeniami. Wyróżnia się większym przekrojem poprzecznym w porównaniu z innymi pierścieniami oraz tym, że pozwala na znacznie większe osiowe przemieszczenia. Uszczelnienie w tym wykonaniu dostępne jest w zakresie średnic 300 – 2 010 mm.
Pierścienie uszczelniające VR5/VRM
Seria VR5/VRM obejmuje szerokie pierścienie uszczelniające o dużej średnicy i jednocześnie niskim przekroju poprzecznym. Można ustalać je osiowo oraz promieniowo na danym wale, wykorzystując do tego standardową opaskę zaciskową. Pierścienie tej gamy przeznaczone są do pracy w dużych, wysokoobrotowych aplikacjach – na przykład w maszynach papierniczych czy walcarkach.
Pierścień uszczelniający VR6/VRME
Uszczelniający pierścień typu V VR6/VRME to rozwiązanie zaprojektowane z myślą o ciężkich warunkach. Wyróżnia się dużą średnicą i może być ustalany promieniowo i osiowo na wale za pomocą opaski zaciskowej. Świetnie sprawdzi się tam, gdzie występują spore osiowe przemieszczenia. Niniejszy pierścień VR6/VRME będzie optymalną opcją do zabezpieczania węzłów łożyskowych wysokoobrotowych (na przykład walcarki, maszyny papiernicze, ogólnie duże maszyny).