Czym wyróżnia się przekładnia pasowa z pasami klinowymi? Jakie ma zalety i gdzie właściwie znajdzie zastosowanie? Jeśli zastanawiasz się, czy warto inwestować w paski klinowe, zapraszamy do lektury.

  1. Czym jest mechaniczna przekładnia ciegnowa?
  2. Schemat przekładni z pasem napędowym – okrągły profil
  3. Jakie zalety przekładni pasowej klinowej wyróżniamy?

Zanim zdecydujesz się na paski klinowe, warto w pierwszej kolejności zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat przekładni pasowych, które te elementy wykorzystują. Znając możliwości takiej konstrukcji, a także wymagania aplikacji wraz z warunkami pracy, będziesz mógł podjąć słuszną decyzję i wybrać najbardziej odpowiadające rozwiązanie. Poprawnie dobrane pasy napędowe gwarantują niezawodną pracę każdej maszynie. Jeśli zdecydujesz się na komponenty, które nie będą spełniały wymagań, szybciej się zużyją i narażą Cię na niepotrzebne przestoje.

Czym jest mechaniczna przekładnia ciegnowa?

Standardowa mechaniczna przekładnia cięgnowa to system składający się z cięgna. W przypadku komponentu tego rodzaju rolę cięgna odgrywa elastyczny pas, który montuje się na kołach pasowych – dokładniej na kole czynnym i biernym. Odpowiednio dobrany pasek klinowy przenosi napęd z koła napędzającego na napędzane. Przekazanie napędu z koła na pas i z pasa na koło możliwe jest dzięki właśnie temu połączeniu ciernemu między wspomnianymi elementami przekładni.

Ze względu na to, że to pas napędowy jest najsłabszą częścią przekładni, warto przeprowadzić wytrzymałościowe obliczenia całego mechanizmu. Przede wszystkim należy sprawdzić wytrzymałość na rozciąganie pasa.

Materiały pasów napędowych

Parametry wybranych pasów napędowych mogą różnić się między sobą. Niektóre z właściwości zależą od materiałów, z których wyprodukowano komponenty. Najczęściej wykorzystuje się gumę, tworzywa sztuczne, tkaniny, skórę, a nawet stal.

Gumowe paski klinowe (lub inne) składają się z warstwy nośnej, którą najczęściej wykonuje się z kordowego sznurka lub bawełnianej tkaniny. Rozwiązania wyprodukowane z tworzywa sztucznego wyróżniają się wysoką trwałością i wytrzymałością. Stalowe produkty wykorzystuje się rzadziej, ale są pewne aplikacje, dla których będą korzystnym rozwiązaniem. Do ich zalet zalicza się optymalną wytrzymałość.

Szybkie zużywanie się pasów napędowych

Jak już wspominaliśmy, pasy napędowe są najsłabszym elementem przekładni i równie najszybciej się zużywają. Dobrze dobrany komponent ulega naturalnemu zużyciu. W pierwszej kolejności elastyczne rozwiązania naraża się na trwałe plastyczne odkształcenia. Aby uniknąć wydłużania się pasa, warto zastosować specjalne naciągacze. Innym efektem jest po prostu utrata odporności na rozciąganie się. W takiej sytuacji na pasie powstają drobne pęknięcia, komponent może się strzępić, a także zrywać.

Schemat przekładni z pasem napędowym – okrągły profil

Okazuje się, że przekładnie wyposażone w pasy klinowe są najpopularniejszym rozwiązaniem. Ze względu na rozwój technologii materiałów i kompozytów, system tego rodzaju dziś znajdzie zastosowanie w wielu maszynach i urządzeniach przemysłowych. Przekładnie nie tylko mogą przenosić bardzo duże moce, ale gwarantują sprawną oraz niezawodną pracę. Poprawnie dobrane komponenty zapewniają także skuteczne bezpieczeństwo przed przeciążaniem całego układu, gdyż jednocześnie mogą odgrywać rolę poślizgowego sprzęgła.

W typowych przekładniach z pasami klinowymi stosuje się paski, mające przekrój trapezoidalny. Komponent wypełnia przestrzeń klinową kół i jednocześnie tworzy powierzchnię styku między elementami. Przekładnia w połączeniu z paskiem klinowym jest świetnym rozwiązaniem do przekazywania napędu na odległości, które nie przekraczają raczej 10 metrów. Dla nieco większych odległości – do kilkudziesięciu metrów – poleca się przekładnie pasowe współpracujące z pasami płaskimi. Te z kolei doskonale sprawdzą się w agrotechnice.

Jakie zalety przekładni pasowej klinowej wyróżniamy?

Jakie zalety przekładni pasowej klinowej wyróżniamy?Przekładnie pasowe z pasem klinowym mają wiele zalet. Do najważniejszych zalicza się przede wszystkim zdolność do przenoszenia różnych mocy. Maksymalnie są w stanie przenieść moc wynoszącą nawet 1500 kW. Ponadto mogą pracować przy różnych prędkościach cięgna, a także przy dużym rozstawieniu osi kół napędowych. Nie mają problemu ze zmianą prędkości obrotowej w sposób ciągły czy skokowy. Przekładnia pasowa wyposażona w pasy klinowe jest także prostym i tanim rozwiązaniem. Nie wymaga żadnej specjalnej konserwacji, dzięki czemu znacząco można zredukować wszelkie koszty eksploatacyjne. Ma jednak swoje wady, a do najważniejszych zalicza się między innymi niestałość w przełożeniu czy obciążanie wałów oraz łożysk przez napięcie pasa.
Same paski klinowe również mają wiele zalet. Klienci najczęściej wyróżniają prostą konstrukcję i dużą elastyczność, szczególnie przy wyborze materiałów. Ponadto gwarantują łatwy montaż i dostępne są w przeróżnych kształtach. Niestety klasyczne pasy klinowe są bardziej wrażliwe na chemię czy zanieczyszczenia. Na szczęście dzisiejsza technika umożliwia produkowanie pasków, które nieco lepiej radzą sobie ze wspomnianym czynnikami. Dlatego gwarantujemy, że na rynku znajdziesz rozwiązania wykazujące wysoką odporność na substancje chemiczne czy ciała obce. Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości komponentach, koniecznie sprawdź pasy Optiblet, które cieszą się ogromną popularnością wśród naszych klientów.