O czym należy pamiętać przy demontażu łożysk tocznych? Co należy zrobić przed demontażem łożysk? Jakie są prawidłowe metody demontażowe? Szczegóły na temat demontażu łożysk tocznych znajdziesz w poniższym wpisie.
- O czym należy pamiętać demontując łożyska toczne?
- Co należy przygotować przed demontażem łożysk tocznych?
- Jakie są prawidłowe metody demontażowe?
Chcesz zdemontować dobre jeszcze łożysko toczne? Koniecznie wykonaj ten proces prawidłowo, aby nie uszkodzić komponentu. Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie polecamy ściągać nieuszkodzonego łożyska. Są jednak pewne sytuacje, które wymagają demontażu. Jak zatem prawidłowo zdemontować łożysko toczne? O czym należy pamiętać? Podpowiadamy w dzisiejszym artykule.
O czym pamiętać demontując łożyska toczne?
Planujesz zdemontować łożysko toczne, ale masz zamiar znów je użyć? W takiej sytuacji należy pamiętać o tym, aby komponent ściągnąć prawidłowo. Przede wszystkim nie uderzaj bezpośrednio w elementy łożyska oraz w łożyskowe pierścienie. Zadbaj o to, aby demontażową siłę nie przenosiły elementy toczne. Ponadto nie poleca się podgrzewać komponentu przez otwarty płomień.
Jak zatem prawidłowo zdemontować łożysko? Najlepszą i najbezpieczniejszą opcją jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi, które – podobnie jak metodę – dobiera się do wielkości produktu. Łożyska na ogół dzieli się na modele małe, średniej wielkości i duże. Kategoria małych rozwiązań obejmuje łożyska o średnicy otworu równej lub mniejszej niż 80 mm. Do średnich zalicza się wariant o średnicy wewnętrznej większej niż 80 mm, ale mniejszej niż 200 mm. Duże natomiast to modele o średnicy otworu równej lub większej niż 200 mm.
Co zrobić po zdemontowaniu łożyska?
Kiedy już zdemontujesz łożysko kulkowe czy inne, pamiętaj o tym, aby dokładnie je umyć i wysuszyć. W tym celu warto wykorzystać rozpuszczalnik. Zanim ponownie zamontujesz komponent, sprawdź, czy produkt faktycznie nadaje się jeszcze do użytku. Zwróć uwagę na bieżnie, koszyk oraz elementy toczne. Jeśli nie widać na nich żadnych oznak uszkodzenia czy zużycia, pokryj łożysko smarem, olejem lub specjalnym antykorozyjnym płynem, aby zabezpieczyć je między innymi przed korozją.
Czy małe łożyska warto czyścić i użyć ponownie?
Wielu specjalistów uważa, że małych łożysk uszczelnionych, które są pokryte powłoką utlenionego smaru lub ogólnie bardzo zabrudzone, nie opłaca się właściwie czyścić. Lepszą opcją w takim przypadku jest tak naprawdę zezłomowanie komponentu i zamontowanie nowego rozwiązania.
Co należy przygotować przed demontażem łożysk tocznych?
Jak ułatwić sobie demontaż łożyska? Poświęcając czas na odpowiednie przygotowanie do ściągnięcia komponentu. Zanim rozpoczniesz demontaż, wyczyść to miejsce, w którym znajduje się węzeł łożyskowy. Warto oczyścić także najbliższą okolicę. Następnie przygotuj pojemniki, do których będziesz zbierać zużyty środek smarny oraz ewentualne próbki smaru. Pamiętaj o tym, aby mieć pod ręką rozpuszczalnik. Może to być nafta, ropa naftowa czy alkaliczny roztwór. Za pomocą rozpuszczalnika oczyść zarówno wał, jak i oprawę oraz łożysko. Ten ostatni element czyści się tylko i wyłącznie wtedy, gdy łożysko toczne będzie ponownie używane.
Jakie są prawidłowe metody demontażowe?
Jakie są metody demontażowe? Do najpopularniejszych zalicza się demontaż:
- ręczny,
- metodą cieplną,
- za pomocą narzędzi hydraulicznych,
- przy użyciu metody olejowego wtrysku.
Wybór metody zależy oczywiście od wielkości oraz typu łożyska. Mniejsze komponenty można zdemontować z gniazda z wykorzystaniem narzędzi mechanicznych. Do ściągania większych łożysk należy użyć równie większej siły. A zatem w tym przypadku lepszą opcją będą narzędzia hydrauliczne lub metoda olejowego wtrysku. Można również połączyć oba sposoby.
Nagrzewnice indukcyjne czy pierścienie grzewcze poleca się wykorzystywać przy demontażu wewnętrznych pierścieni łożysk igiełkowych lub do ściągania łożysk walcowych typu NJ, NU czy NUP. Jeśli chodzi o inne rodzaje łożysk, podgrzewanie poleca się wybierać jako ostateczność.