Elementy pracujące w maszynach mają swoją określoną żywotność. Zarówno łożyska, jak i pasy napędowe czy sprzęgła należy po pewnym czasie wymienić na nowe. Dotyczy to także części z nimi współpracujących. Zatem, dlaczego koła zębate się zużywają?

  1. Koła zębate i pasy napędowe w maszynach przemysłowych
  2. Co ma wpływ na żywotność kół zębatych?
  3. Co zrobić, by koła zębate pracowały długo?

Ważne jest, by regularnie sprawdzać stan techniczny części pracujących w maszynach i urządzeniach przemysłowych. Dzięki temu będziemy w stanie wcześniej wykryć usterki, co umożliwi na szybką wymianę zepsutego mechanizmu na nowy. Jednocześnie ustrzeżemy się przed awarią, która nierzadko generuje ogromne straty, gdy maszynę musimy wyłączyć z obiegu. Regularne przeglądy dotyczą każdego elementu zamontowanego w maszynie. Również kół zębatych.

Koła zębate i pasy napędowe w maszynach przemysłowych

W wielu maszynach wykorzystuje się koła pasowe współpracujące z pasami napędowymi. Komponenty muszą być odpowiednio dobrane zarówno do aplikacji, jak i warunków pracy oraz poprawnie względem siebie. W innym przypadku narażamy się na awarię, gdyż elementy te mogą się uszkodzić lub ulec szybkiemu zużyciu.

Zatem, jeśli koła zębate za szybko się zużywają, być może jest to skutek błędu, który pracownik mógł popełnić właściwie na każdym etapie. Sprawdź, czy zastosowano dopasowane komponenty, czy montaż został prawidłowo przeprowadzony i czy równie poprawnie system był przez cały okres eksploatowany.

Na żywotność elementów pracujących w maszynach przemysłowych wpływ miewają także inne czynniki. Czasami okazuje się, że zamontowaliśmy części nieprzystosowane do danych warunków pracy – na przykład do ekstremalnych temperatur czy bardzo dużych obciążeń. Co jeszcze wpływa na żywotność kół zębatych?

Co ma wpływ na żywotność kół zębatych?

Co ma wpływ na żywotność kół zębatych?Pasy napędowe oraz koła pasowe to komponenty, które ze sobą współpracują. Tym samym wzajemnie na siebie oddziałują. Oddziaływanie to może prowadzić do pojawiania się pewnych uszkodzeń, co z kolei powoduje awarię całej maszyny. Dlatego specjaliści polecają, by zwracać szczególną uwagę na poprawne sprzężenie komponentów oraz regularne sprawdzanie stanu technicznego wszystkich elementów. Każda – najmniejsza nawet zmiana kształtu zębów w kołach zębatych wywiera większy nacisk paska na koło, co wpływa negatywnie na żywotność obu części.

Ponadto wpływ na żywotność kół zębatych ma również materiał. Wybierając optymalne rozwiązanie, musimy zwrócić uwagę, z czego interesujący nas produkt został wykonany. Warto sięgać po koła zębate wyróżniające się wysoką odpornością na ścieranie. W innym przypadku narażamy się na szybkie eksploatacyjne zmiany i równie szybkie zużywanie się komponentu. Przez nieodpowiedni współczynnik tarcia na kołach zębatych zaczną pojawiać się między innymi szczeliny, które ostatecznie doprowadzą do poważniejszego uszkodzenia – również elementów współpracujących.

Zmiany kształtu zębów widać szczególnie na kołach wyprodukowanych z aluminium. Eksperci zastrzegają, że te wraz z odkształceniami pojawiają się nawet po niespełna 10 000 h pracy przy prędkości wynoszącej około 1450 obrotów na minutę.

Co zrobić, by koła zębate pracowały długo?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Po pierwsze musimy przeanalizować warunki pracy, środowiska, a także zwrócić uwagę na wymagania danej maszyny. Następnie parametry te należy zestawić z właściwościami wybranych kół pasowych, które nas interesują. Jeśli którykolwiek z nich spełnia te wymagania, będzie najlepszym rozwiązaniem. Po kupnie koła pasowego musimy poprawnie je zamontować. W innym przypadku komponent nie będzie prawidłowo pracować, co zwykle kończy się awarią elementu i – nierzadko – elementów współpracujących. Wpływ na żywotność kół zębatych ma także eksploatacja. Jeśli przez cały okres część ta jest poprawnie obsługiwana, nie zużyje się za szybko.

Aby ustrzec się przed awarią i tym samym nieplanowanym przestojem, poleca się przeprowadzać w regularnych odstępach przeglądy konserwacyjne. Stan techniczny należy sprawdzać również za każdym razem, gdy podczas pracy usłyszymy niepokojące odgłosy, wydobywające się z wnętrza maszyny. Na przykład uszkodzone łożyska kulkowe zwykle zaczynają pracować głośniej, a zepsutym sprzęgłom mogą towarzyszyć pewne szumy.