Dlaczego pasek klinowy się zrywa? Co ma wpływ na trwałość komponentów tego rodzaju? Jak zapobiec awarii paska klinowego? Jeśli zastanawiasz się, co może być przyczyną pękania czy zrywania się pasków klinowych, zapraszamy do zapoznania się z niniejszym artykułem.

  1. Zerwany pasek klinowy – przyczyny
  2. Objawy zużycia się paska klinowego
  3. Jak zapobiegać uszkodzeniom pasów klinowych?

Nawet odpowiednio dobrany pasek klinowy może zerwać się w niepożądanym momencie. Najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy jest niedopatrzenie ze strony użytkownika czy pracownika. Wystarczy niepoprawny montaż czy zła eksploatacja, by pasy klinowe szybciej się zużyły lub uległy poważnemu uszkodzeniu. Wraz z awarią wzrastają koszty eksploatacyjne, dlatego warto zapobiegać takim ewentualnościom. Jak?

Zerwany pasek klinowy – przyczyny

Aby odpowiedzieć na wszystkie postawione pytania, posłużymy się konkretnym przykładem. A mianowicie skupimy się na paskach klinowych i wieloklinowych, które stosuje się między innymi w samochodach. Komponenty tego rodzaju w pojazdach pełnią wiele funkcji. Przede wszystkim pasek klinowy przenosi napęd z korbowego wału silnika na różne agregaty, w tym pompę wspomagania i wody, wentylator chłodnicy czy kompresor od klimatyzacji. Z reguły paski klinowe zużywają się – i tym samym mogą ulec zerwaniu czy pękaniu – przez niepoprawny naciąg. W sytuacji, gdy naciąg jest za luźny, podczas pracy występuje poślizg, co objawia się najczęściej piskiem paska. Za mocny naciąg natomiast ma niekorzystny wpływ na łożyska pracujące w rolkach, co również powoduje szkodę pasowi napędowemu. Wspomniane rolki także mogą przyczynić się do awarii. Wystarczy, że na skutek naturalnego zużycia się ich powierzchnia kształtem zacznie przypominać stożek, paski klinowe podczas pracy będą przesuwać się na boki i ocierać o inne elementy. I tym samym tytułowy komponent może się rozwarstwić i ulec trwałemu uszkodzeniu.

Na trwałość paska klinowego wpływ mają także zanieczyszczenia. Nieszczelna obudowa rozrządu sprawia, że w napędzie mogą pojawić się ciała obce. Te z kolei najczęściej zatrzymują się w rowkach paska rozrządu czy w ząbkach i tym samym obniżają znacząco trwałość komponentu.

I chociaż dziś na rynku możemy znaleźć pasy klinowe wyróżniające się wysoką odpornością na środki smarne czy oleje, w samochodach należy zwrócić szczególną uwagę na ewentualne wycieki oleju. Substancje tego rodzaju również obniżają trwałość i wytrzymałość pasków. Jeśli w twoim pojeździe doszło do wycieku, koniecznie sprawdź stan techniczny pasa. Specjaliści najczęściej polecają, by w takiej sytuacji komponent mimo wszystko wymienić.

Konsekwencje zerwanego paska klinowego

Zerwany pasek klinowy może prowadzić do uszkodzenia innych, współpracujących z nim elementów. Najczęściej problem ten dotyka agregatów, które komponent napędza. W niektórych autach paski klinowe zasilają jedynie alternator. W takiej sytuacji samochód straci jedynie ładowanie. Jeśli natomiast element służy do napędzania także pompy wspomagania, podczas jazdy znacząco ciężej będzie Ci obracać i sterować kierownicą.

Nierzadko pasek klinowy napędza także pompę wody. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, mechanicy ostrzegają, by samochód zatrzymać. Dlaczego? Ponieważ może przejść do przegrzania.

Zerwany pasek należy niezwłocznie wymienić, nie tylko dlatego, że jazda samochodem stanie się trudniejsza, a w niektórych sytuacjach nawet niemożliwa. Warto pamiętać, że zerwany komponent może dostać się także pod pasek rozrządu. Taka ewentualność prowadzi do zniszczenia elementu rozrządu i kolizji na poziomie tłoków i zaworów.

Warto zapobiegać awariom spowodowanym przez paski klinowe, ponieważ najczęściej konsekwencje są bardzo dotkliwe. W większości przypadków naprawa uszkodzonego w ten sposób silnika kosztuje kilka tysięcy złotych.

Objawy zużycia się paska klinowego

Najczęstszym objawem zużycia się paska klinowego są nietypowe dźwięki, które pojawiają się podczas jazdy. Jeśli uruchomisz silnik i usłyszysz „pisk” z okolicy, w której pracuje pasek, koniecznie sprawdź jego stan techniczny. Według specjalistów w początkowym stadium zużywania się paska klinowego takie sytuacje objawiają się jedynie w dni, kiedy poziom wilgoci na zewnątrz jest nieco wyższy, niż zwykle.

Jeśli przy sprawdzaniu stanu technicznego paska klinowego zauważysz, że ten jest postrzępiony, czy popękany koniecznie udaj się do mechanika. Każdy nietypowy ślad najczęściej jest oznaką, że komponent ulega zużyciu. A z racji tego, że momentu awarii nie jesteśmy w stanie przewidzieć, warto zapobiec całkowitemu uszkodzeniu, wymieniając pasek klinowy na nowy.

Jak zapobiegać uszkodzeniom pasów klinowych

Odpowiedź na postawione pytanie jest bardzo prosta. W pierwszej kolejności należy wybrać odpowiedni model paska klinowego. Następnie trzeba przeprowadzić poprawny montaż, a w dalszej części prawidłową eksploatację. Poleca się także, by regularnie sprawdzać stan techniczny – nie tylko pasów napędowych, ale i innych elementów. Szczególnie tych, które naraża się na trudne warunki pracy.