Jak całkowicie wymienić zasób smaru w łożyskach krok po kroku? Informacje na ten temat znajdziesz w dzisiejszym artykule. Już teraz zapoznaj się z jego treścią!
- Jak wymienić smar w łożysku?
- Jak sprawdzić kompatybilność środków smarnych?
- Kompatybilność środków smarnych a materiały łożysk
Musisz wymienić smar w łożysku? Jak oczyścić komponent, aby móc ponownie go nasmarować? Na pytanie odpowiadamy w poniższym wpisie. W dalszej części omawiamy również informacje związane z kompatybilnością środków smarnych. Zapraszamy do lektury już teraz.
Jak wymienić smar w łożysku?
Jak całkowicie wymienić smar w łożysku? Przede wszystkim należy zatrzymać urządzenie lub maszynę, usunąć z węzła łożyskowego stary smar i zastąpić go nowym preparatem. Z reguły zaleca się, aby wypełnić węzeł łożyskowy nowym środkiem smarnym po kilkukrotnym dosmarowaniu albo po sześciu miesiącach.
Jeśli chodzi o całkowitą wymianę zasobu smaru w aplikacjach, w których montuje się oprawę dzieloną, w pierwszym kroku oczyść miejsce pracy i otwór oprawę. Następnie precyzyjnie usuń zużyty już środek smarny z oprawy i dokładnie oczyść wnętrze obudowy za pomocą rozpuszczalnika. Rozpuszczalnik przyda się również do czyszczenia łożyska. Kiedy już wyczyścisz komponent toczny, pozostaw go do wyschnięcia. Kolejny krok to wypełnienie środkiem smarnym przestrzeni pomiędzy koszykiem a elementami tocznymi. Najlepiej nasmarować łożysko za pomocą specjalnego dozownika. Następnie wypełnij oprawę środkiem smarnym, załóż górną pokrywę obudowy na odpowiednie miejsce i przejdź do rozruchu łożyska.
Oprawy z reguły mają smarowniczki oraz specjalne otwory wypływowe. To doskonałe rozwiązanie, które przydaje się w sytuacji, gdy dostęp do obudowy jest nieco utrudniony. Jak zatem wymienić zasób smaru za pomocą otworu wypływowego i smarowniczek? W pierwszej kolejności sprawdź, czy otwór wypływowy jest otwarty. Następnie oczyść smarowniczkę i zacznij równomiernie wprowadzać przez nią nowy środek smarny. Ten krok wykonuje się w czasie pracy maszyny. Do zbiornika natomiast trzeba zebrać zużyty smar z węzła łożyskowego. Aby usunąć stary smar, wykorzystaj do tego wspomniany otwór wypływowy. Ostatni krok to kontynuowanie podawania nowego środka smarnego do chwili, aż nowy smar zacznie wydobywać się z wypływowego otworu.
Jak sprawdzić kompatybilność środków smarnych?
Czy wybrany przez Ciebie nowy smar jest inny niż ten, który był używany dotychczas? W takiej sytuacji koniecznie trzeba sprawdzić kompatybilność obu preparatów. Jeśli chodzi o smary plastyczne, produkty z tym samym zagęszczaczem oraz podobnym olejem bazowym mogą z reguły być ze sobą mieszane. To oznacza, że nie ma konieczności precyzyjnego czyszczenia łożyska ze starego środka smarnego. W innych sytuacjach natomiast nie można mieszać ze sobą dwóch różnych smarów. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że po połączeniu niekompatybilnych smarów, powstanie mieszanina charakteryzujące się mniejszą konsystencją, niższą maksymalną temperaturą roboczą oraz niższą nośnością filmu olejowego. A to z kolei prowadzi do tego, że łożyska toczne szybciej się zużywają.
Jakie są objawy niekompatybilności środków smarnych?
Co właściwie dzieje się, gdy zostaną zmieszane ze sobą dwa różne środki smarne? Przede wszystkim brak zgodności smarów nierzadko skutkuje wyciekiem, twardnieniem oraz zmianą koloru preparatu. Wzrośnie również temperatura pracy.
Jak przeprowadzić test zgodności środków smarnych?
Jak przeprowadzić test zgodności środków smarnych? Chociaż polecamy dokładnie usuwać stary smar i czyścić łożysko przed wpuszczeniem nowej substancji, możesz w prosty sposób sprawdzić, czy zużyty środek smarny jest kompatybilny z nowym preparatem. Należy wlać tę samą ilość obu produktów do zbiornika, a następnie je wymieszać i przelać do innego zbiornika. Jeśli powstała mieszanina zacznie twardnieć lub stanie się miększa, dodatkowo będzie się łatwiej wylewać w porównaniu z oryginalnym preparatem, prawdopodobnie środki smarne nie są ze sobą kompatybilne. Pamiętaj jednak, że ten test zgodności jest jedynie wskazówką. Nie należy sugerować się nim w 100%! Kompatybilność środków smarnych warto sprawdzać podczas testów laboratoryjnych.
Kompatybilność środków smarnych a materiały łożysk
Oczywiście większość smarów plastycznych jest kompatybilna z materiałami, które wykorzystuje się do produkcji poszczególnych elementów łożysk tocznych. Są jednak pewne wyjątki, o których należy pamiętać.
Na przykład smar plastyczny na bazie oleju estrowym nie jest kompatybilny z uszczelnieniami technicznymi ACM – czyli produktami wyprodukowanymi z kauczuku akrylowego. Środek smarny z dodatkami EP może wchodzić w negatywne reakcje z koszykami wykonanymi z poliamidu 66 – głównie w temperaturze, która przekracza 100 stopni Celsjusza. Wspomniany smar z dodatkami EP i na bazie siarki może także niekorzystnie wpływać na mosiężne koszyki w temperaturze większej niż 100 stopni.