Jak zadbać o pasy wieloklinowe? Ostatnimi czasy to pytanie często zadają nam klienci. Dlatego dziś przychodzimy do naszych czytelników z odpowiedzią.

  1. Pasek wieloklinowy
  2. Zastosowanie pasa wielokolinowego
  3. Jak dbać o pasy wieloklinowe?

O pasy napędowe trzeba dbać – jak o każdy komponent, który pracuje na przykład w maszynach przemysłowych. Niepoprawna eksploatacja czy niedbanie o elementy niesie za sobą poważne konsekwencje. Awarie zaś generują wysokie koszty eksploatacyjne i tym samym straty. A takiej sytuacji każda firma chciałaby uniknąć. Zatem, jak dbać o pasy wieloklinowe, by pracowały skutecznie i wydajnie przez cały swój okres żywotności? Zanim odpowiemy na to pytanie, pochylmy się nad charakterystyką samego komponentu i jego możliwościach.

Pasek wieloklinowy

Pas wieloklinowy – który na rynku pojawił się pierwszy raz w 1982 roku – jest paskiem napędowym, składającym się z kilku modeli klinowych. Wariant ten znany jest również jako pasek wielorowkowy czy wielożebrowy.

Połączenie takie sprawia, że komponent sam w sobie jest trwalszy. Pomimo tego, że szerokość pasa uległa zwiększeniu – w porównaniu z innymi modelami, w tym również klasycznymi klinowymi – to sama grubość w wieloklinowym pasie jest znacznie mniejsza. Te parametry sprawiają, że element świetnie radzi sobie ze zmniejszeniem napięcia. Rowki natomiast sprawiają, że pas dokładnie utrzymuje się na kołach pasowych mających zagłębienia.

Warto inwestować w rozwiązania, które wyprodukowano z wysokiej jakości materiałów, odpornych na substancje chemiczne i na ścieranie. Takimi właściwościami odznaczają się między innymi paski wieloklinowe mające w składzie dodatek w postaci włókna szklanego. Ponadto charakteryzują się doskonałą elastycznością. Warto mieć na uwadze również fakt, że jest to komponent o niższym profilu.

Podsumowując – pas wieloklinowy jest trwalszym i wzmocnionym pasem klinowym, połączonym w jedność z kilku wariantów klinowych właśnie.

Zastosowane pasa wieloklinowego

Wszystkie pasy wieloklinowe ze względu na swoje parametry, znajdą zastosowanie w wielu aplikacjach. Są trwalsze od innych rozwiązań, szczególnie pracując przy dużych obciążeniach. Z reguły nie ulegają zniekształceniom, są elastyczniejsze i wydajniejsze. W pasach wielkolinowych napęd przenoszony jest kompleksowo – a mianowicie wykorzystywana jest do tego zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna strona wraz z częścią grzbietową. Z powodzeniem mogą pracować także z kołami mającymi małą średnicę.

Porządny pasek wieloklinowy stanowi podstawę między innymi w silnikach spalinowych. Wykorzystywany jest tam do napędzania istotnych części osprzętu, w tym alternatora, sprężarki klimatyzacji i chłodzącej pompy.

Jak dbać o pasy wieloklinowe?

Regularną konserwacją możemy zapobiec szybkiego ścierania się pasa wieloklinowego. Dlatego taki serwis jest wręcz obowiązkowy i nie powinno się go ignorować! Przy konserwacji warto także rozładowywać ewentualne napięcia powstałe na kołach pasowych.

Substancje chemiczne czy oleje również mają negatywny wpływ na strukturę powierzchni. Zwykle ją osłabiają, powodują poślizgi i są częstym powodem szybkiego ścierania się pasków napędowych. Dlatego warto ograniczyć kontakt komponentu z substancjami oleistymi.

Wymiana pasa wieloklinowego

W sytuacji, gdy pasek wieloklinowy zużyje się, wraz z nim warto wymienić także inne komponenty. Do nich zaliczamy przede wszystkim rolki prowadzące i napinacze.