Zastanawiasz się, jak smarować łożyska silnika elektrycznego? Które środki smarne będą optymalnym rozwiązaniem? Zapraszamy do lektury.
Większość klientów myśli, że uniwersalny środek smarny jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich aplikacji. Niestety jest to błędny wniosek. Aby smar nie tracił swoich właściwości i był skuteczny, musi być odpowiednio dobrany do zastosowania. Również jeżeli chodzi o łożyska do silników elektrycznych musimy zastosować optymalne rozwiązanie.
Jaki środek smarny do łożysk silnika elektrycznego?
Aby dobrać odpowiedni środek smarny, należy wziąć pod uwagę rodzaj łożyska, warunki pracy i otoczenia. W przypadku silników elektrycznych komponenty narażone są między innymi na wysokie prędkości obrotowe i tym samym równie wysokie temperatury. Te dwa parametry już nieco zawężają nam pole wyboru.
Środki smarne dedykowane łożyskom pracującym w silnikach elektrycznych składają się ze standardowych produktów, czyli oleje mineralne lub syntetyczne, substancji zagęszczającej i dodatków uszlachetniających. Z tych ostatnich najczęściej wykorzystuje się składniki przeciwutleniające, przeciwzatarciowe oraz antykorozyjne. Natomiast wśród zagęszczaczy mocno poleca się rozwiązania litowe, polimocznikowe i wapniowe, szczególnie środkom smarnym przeznaczonym do pracy w silnikach.
Poza prędkością czy temperaturą roboczą ważna jest także dostępność. Przy silnikach pracownik często ma utrudnione zadanie, jeśli chodzi o smarowanie. Dlatego najczęściej poleca się korzystać ze środków smarnych wykazujących świetną odporność na starzenie się lub zastosować po prostu smarownicę automatyczną.
Ważne!
Powszechnie przyjęło się, że przy wysokich prędkościach lepkość wybranego smaru przy 40 stopniach Celsjusza powinna wynosić od 90 do 100 cSt. Przy jeszcze wyższych prędkościach zaleca się stosowanie smaru o poziomie lepkości nieprzekraczającym nawet 15 cSt. Warto inwestować w rozwiązania odznaczające się również wysoką odpornością termooksydacyjną.
Jak smarować łożyska silnika elektrycznego?
Jak smarować łożyska pracujące w silniku elektrycznym? Po pierwsze zawsze dosmarowywując komponent, musimy stosować ten sam środek smarny, który został wykorzystany na samym początku. Oczywiście smar można zmienić, ale w takim wypadku musimy dokładnie oczyścić łożysko ze starej substancji, nim potraktujemy go nowym produktem.
Po drugie pamiętaj, by podczas dosmarowywania łożysk zachować czystość. Komponenty zamontowane w silnikach elektrycznych zwykle pracują w wysokich prędkościach. Ma to negatywny wpływ na parametr związany z odpornością na zanieczyszczenia. Łożyska w takiej sytuacji są bardziej wrażliwe na zabrudzenia. Ma to związek również ze stosowaniem modeli izolowanych lub dodatkowych uszczelnień technicznych. Zarówno łożyska izolowane, jak i uszczelnienia techniczne stosujemy w mocno zapylonym i zabrudzonym otoczeniu.
Przy smarowaniu łożysk silników elektrycznych musimy także pamiętać, by komponent zawsze miał optymalną ilość środka smarnego. Jeśli podamy go za dużo, wtedy dojdzie do przegrzania się mechanizmu, a także wzrośnie jego ciśnienie. Ma to negatywny wpływ nie tylko na samo łożysko, ale i na żywotność smaru. Natomiast za mała ilość smaru sprawia, że powierzchnie skojarzeń trących szybciej się zużyją i samo łożysko będzie wymagało szybszej wymiany.