Jak smarować łożyska ślizgowe? Czy w ogóle wymagają one zastosowania środka smarnego? Jeśli tak, to które rozwiązania sprawdzą się przy modelach ślizgowych? Jeśli szukasz odpowiedni na powyższe – lub podobne – pytania, zapraszamy do przeczytania niniejszego artykułu.

  1. Dlaczego warto smarować łożyska ślizgowe?
  2. Tryb pracy łożysk ślizgowych a smarowanie
  3. Jakich łożysk ślizgowych nie trzeba smarować?

Obok łożysk tocznych równie popularne są łożyska ślizgowe. Od modeli z elementami tocznymi różnią się konstrukcją i tym samym pewnymi możliwościami. W przeciwieństwie do nich łożyska ślizgowe nie posiadają ruchomych części pośredniczących. Rozwiązanie tego rodzaju działa na zasadzie tarcia ślizgowego. Jak każde inne łożysko, również i komponenty ślizgowe należy smarować. W jakich przypadkach zastosujemy środek smarny? I czy na rynku można znaleźć łożyska ślizgowe, które nie wymagają smarowania?

Dlaczego warto smarować łożyska ślizgowe?

Zastanawiasz się, co daje środek smarny łożyskom ślizgowym? Dlaczego warto je smarować? Otóż odpowiednio dobrany smar korzystnie wpływa na żywotność komponentu. Skutecznie wycisza pracę, obniża temperaturę i zmniejsza tarcie. W zależności od aplikacji środek smarny może także gwarantować odporność na pewne negatywne czynniki – na przykład na korozję.

Szczególnie metalowe łożyska ślizgowe należy smarować. Są jednak pewne rozwiązania, które nie wymagają wykorzystania środka smarnego. Do wyjątków należą przede wszystkim łożyska ślizgowe wykonane z tworzyw sztucznych. W takiej sytuacji smar może bardziej zaszkodzić, niż pomóc, zmieniając plastyczność komponentów.

Przy łożyskach ślizgowych najczęściej wykorzystuje się smar plastyczny.

Tryb pracy łożysk ślizgowych a smarowanie

Na rynku znajdziesz trzy rodzaje łożysk ślizgowych, które różnią się między sobą przede wszystkim trybem pracy. A mianowicie dostępne są łożyska ślizgowe bezsmarowe, których nie trzeba smarować lub wymagają jedynie minimalnej warstwy smaru. Ponadto produkuje się standardowe modele wymagające stałego smaru oraz rozwiązania, które pracują na hydrodynamicznej zasadzie. Ta ostatnia grupa obejmuje łożyska ślizgowe, w których często – zamiast smaru plastycznego – wykorzystuje się olej.

Zatem wybór środka smarnego zależy między innymi od rodzaju łożyska ślizgowego, a także warunków pracy. Pamiętaj, by zwracać uwagę na parametry otoczenia i na tej podstawie dobierać substancję. To znaczy, jeśli łożysko ślizgowe osiąga ekstremalne temperatury podczas pracy, należy zastosować środek smarny wykazujący optymalną odporność na tę ewentualność. Podobnie rzecz wygląda z innymi czynnikami – na przykład z korozją czy zanieczyszczeniami.

Jeśli aplikacja uniemożliwia dosmarowywanie łożyska, warto zastanowić się nad rozwiązaniem wykonanym z tworzyw sztucznych. Są to komponenty, które nie wymagają smarowania.

Jakich łożysk ślizgowych nie trzeba smarować?

Jakich łożysk ślizgowych nie trzeba smarować?Przykładem łożysk ślizgowych, które nie wymagają smarowania, są na przykład produkty marki igus. Seria iglidur obejmuje komponenty wykonane ze specjalnej struktury materiałów, składającej się z termoplastycznej matrycy, wzmocnionej włóknami i stałymi środkami smarnymi. Odznaczają się wyjątkowymi parametrami ściernymi, a zastosowanie smarów stałych przy produkcji skutecznie zoptymalizowały zarówno zużycie bazowego materiału, jak i matrycy. W trakcie pracy wszelkie cząsteczki środków smarnych są przez cały okres dostępne na powierzchni mechanizmu. To sprawia, że łożysk ślizgowych iglidur nie trzeba dosmarowywać. Takie rozwiązanie starcza na cały okres eksploatacyjny danego komponentu.