Jak zdementować łożysko osadzone na walcowym czopie? Jeśli szukasz odpowiedniego sposobu, zapraszamy do lektury! W niniejszym wpisie omawiamy najpopularniejsze metody demontażu łożysk osadzonych na czopach walcowych.
- Jak ręcznie zdemontować łożysko osadzone na czopie walcowym?
- Demontaż łożyska za pomocą ściągacza
- Na czym polega demontaż przy użyciu olejowego wtrysku?
- Inne metody demontażu łożysk tocznych
Metod demontażu łożysk jest kilka. Wybierz jedną z nich, aby mieć pewność, że prawidłowo zdemontujesz łożysko. To bardzo ważne, szczególnie jeśli planujesz użyć komponent jeszcze raz. Odpowiedni sposób demontażowy łożyska to gwarancja, że nie uszkodzi się go podczas ściągania. W dzisiejszym artykule przedstawiamy kilka metod demontażu łożysk osadzonych na walcowym czopie.
Jak ręcznie zdemontować łożysko osadzone na czopie walcowym?
Łożyska toczne osadzone na czopach walcowych można zdemontować ręcznie. Jeśli tylko masz taką możliwość, podeprzyj wał w stołowym imadle. Dzięki temu unikniesz ewentualnego uszkodzenia wału oraz samego łożyska.
Małe łożysko toczne można ściągnąć z wału za pośrednictwem mechanicznego ściągacza. Jeśli chcesz wykorzystać to narzędzie, jego pazury przyłóż do wewnętrznego pierścienia komponentu lub przylegającego do niego elementu – na przykład labiryntowego pierścienia. W sytuacji, gdy nie ma możliwości zaczepienia pazurami za wspomniane wyżej części, łożysko możesz ściągnąć za zewnętrzny pierścień. Warto obracać pierścień zewnętrzny w trakcie demontażu – dzięki temu również można uniknąć uszkodzenia produktu. Wielu specjalistów jednak uważa, że przy takiej metodzie nie powinno się jednak używać ponownie zdemontowanego łożyska.
Niekiedy nie mamy możliwości zdemontować łożyska za pomocą odpowiedniego ściągacza. W takiej sytuacji komponent możesz zbić z gniazda za pośrednictwem młotka oraz punktaka wykonanego z miękkiego metalu. Pamiętaj jednak o tym, aby lekkie uderzenia równomiernie przykładać na całym obwodzie czołowej powierzchni wewnętrznego pierścienia. Przy tej metodzie warto być ostrożnym, gdyż bardzo łatwo można uszkodzić wał. Jeśli natomiast chodzi o samo zdemontowane łożysko — w trakcie uderzeń mogło dojść do niewidocznych uszkodzeń. A zatem nie warto ponownie używać ściągniętego komponentu.
Demontaż łożyska za pomocą ściągacza
Im większe łożysko toczne, tym równie większa siła będzie potrzebna do jego demontażu. Dotyczy to szczególnie modeli osadzonych z ciasnym pasowaniem. Jak zatem zdemontować takie łożysko w prosty i szybki sposób? Najlepszą opcją będą ściągacze z hydraulicznym wspomaganiem. To narzędzie, które świetnie sprawdzi się przy demontażu dużych komponentów, których średnica zewnętrzna wynosi maksymalnie 500 mm. Jeśli wybierzesz tę metodę demontażu, polecamy stosować się do instrukcji, którą otrzymasz wraz z urządzeniem.
Na rynku dostępne są również zestawy ściągaczy z hydraulicznym wspomagaczem, przeznaczone do demontażu małych oraz średnich komponentów. Takie narzędzia znajdziesz między innymi w ofercie marki SKF.
Na czym polega demontaż przy użyciu olejowego wtrysku?
Nieco mniejszą popularnością cieszy się metoda wtrysku olejowego. To sposób, który można wykorzystać do ściągania łożysk mających walcowy otwór. W tej metodzie wykorzystuje się olej, którego lepkość powinna wynosić około 900 mm2/s w 20 stopniach Celsjusza. Wtryskuje się go pod odpowiednio dużym ciśnieniem między otwór wewnętrznego pierścienia oraz gniazdo na wale tak długo, aż film oddzieli powierzchnie, które się ze sobą stykają.
Polecamy zdejmować łożysko toczne natychmiast – zaraz po tym, jak film olejowy całkowicie oddzieli wspomniane stykające się ze sobą powierzchnie. Dlaczego? Ponieważ wtedy do demontażu nie będzie potrzebna duża siła, a wręcz przeciwnie.
Inne metody demontażu łożysk tocznych
Do innych metod, które warto znać, zalicza się demontaż za pomocą prasy lub metodą cieplną. W pierwszym przypadku używa się prasy, którą przykłada się do końca danego wału. Jeśli chcesz wykorzystać ten sposób, pamiętaj, że wewnętrzny pierścień demontowanego łożyska musi być odpowiednio podparty.
Metody cieplne natomiast dotyczą demontażu poprzez podgrzewanie. To świetny sposób do zdejmowania wewnętrznych pierścieni łożysk walcowych typu NU, NUP i NJ oraz łożysk igiełkowych. W tej metodzie wykorzystuje się nagrzewnice indukcyjne oraz grzewcze pierścienie. Te ostatnie stosuje się najczęściej przy montażu i demontażu wewnętrznych pierścieni małych i średnich łożysk.
Jak zdemontować komponent za pomocą pierścienia grzewczego?
Pierwszy krok to pokrycie bieżni wewnętrznego pierścienia olejem, który wyróżnia się wysoką odpornością na utlenianie. Następnie na płycie grzewczej należy położyć pierścień i podgrzać go do temperatury około 280 stopni Celsjusza. Gorący pierścień zakłada się na pierścień wewnętrzny i ściska razem ze sobą izolowane uchwyty, w które pierścień grzewczy jest wyposażony. W tym etapie ciepło z pierścienia grzewczego zostaje szybko przekazywane do pierścienia wewnętrznego. Gdy zobaczysz, że pierścień wewnętrzny poluzował się, ściągnij przyrząd oraz element łożyska. Ostatni krok to wyjmowanie pierścienia wewnętrznego z grzewczego pierścienia.