Jakie oprawy dzielone wybrać? Które rozwiązania sprawdzą się w danej aplikacji? Aby odpowiedzieć na powyższe pytania, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na rodzaje komponentów tego rodzaju. Dziś przedstawiamy oprawy dzielone, które znajdziesz w ofercie marki NSK.
- Konstrukcja oprawy dzielonej serii SNN NSK
- Jak smarować oprawy dzielone SNN?
- Jakie uszczelnienia dla opraw SNN?
Wśród opraw dzielonych dużą popularnością cieszą się rozwiązania marki NSK. Na uwagę zasługują szczególnie obudowy serii SNN. Jeśli szukasz produktów tego rodzaju, zapraszamy do lektury niniejszego artykułu. Omówimy nie tylko konstrukcję oprawy, ale także wyjaśnimy, jak prawidłowo je smarować i które uszczelnienia można w nich zastosować.
Konstrukcja oprawy dzielonej serii SNN NSK
Podstawowe dzielone oprawy łożyskowe serii SNN marki NSK produkuje się w różnych wariantach. Dzięki temu każdy zainteresowany jest w stanie znaleźć najbardziej dopasowaną obudowę dla swojej aplikacji. Komponenty gwarantują prosty montaż, demontaż, a także łatwą konserwację. Znajdą zastosowanie między innymi w branży wydobywczej, cementowej, w urządzeniach kruszących, a także w maszynach pracujących przy obróbce powietrza czy przy oczyszczaniu wody. Oprawy NSK SNN wyróżniają się szczególnie wysoką sztywnością. Mają cztery otwory, przygotowane dla montażowych śrub, a ich kwadratowa podstawa oraz oznaczenie środkowych linii znacząco ułatwiają osiowanie. W większości przypadków posiadają specjalne mostki, które skutecznie odprowadzają ciepło wytwarzane przez łożysko.
Budowa oprawy
Standardowa oprawa SNN składa się z następujących elementów:
- gwintowany otwór,
- smarowniczka,
- rowek uszczelki,
- wgłębienia pod 4 otwory – dla montażowych śrub,
- wgłębienia dla dodatkowych otworów – w których można zamontować na przykład czujniki montażu,
- otwór spustowy,
- wgłębienie pod ustalające czopy,
- mostek odprowadzający ciepło,
- żebra gniazda łożyska – dzięki takiej konstrukcji gniazdo się nie odkształca,
- specjalne podparcia – również zapobiegają odkształcaniu się komponentu, do czego może dochodzić przy dokręcaniu montażowych śrub.
Jak smarować oprawy dzielone SNN?
Dostępne w ofercie NSK oprawy dzielone zostały zaprojektowane w ten sposób, że świetnie sprawdzą się przede wszystkim w połączeniu ze smarem. Komponenty posiadają jedną prostą smarowniczkę i dwa smarownicze otwory. Jeden z nich producent umieścił na środku pokrywy, drugi na boku. Dzięki takiej konstrukcji świeży środek smarny jest za każdym razem doprowadzany precyzyjnie do łożyska. Kupując oprawy dzielone SNN warto pamiętać także, że elementy posiadają dodatkowo gwintowany spustowy otwór.
W przypadku regularności dosmarowywania czas ten jest zależny oczywiście od warunków pracy. Obciążenia, prędkość czy temperatura mają również wpływ na ilość środka smarnego, który podczas dosmarowywania będziemy dostarczać łożyskom. Specjaliści przypominają jednak, że po montażu komponentu należy wprowadzić niewielką ilość środka smarnego również do oprawy. Wszystkie szczegółowe informacje na temat ilości smaru, a także jego masy znajdziesz w katalogu producenta.
Jakie uszczelnienia dla opraw SNN?
W oprawach łożyskowych NSK serii SNN można zastosować kilka typów uszczelek technicznych. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę poszczególnych rozwiązań.
Uszczelka techniczna typu G
Typ G to uszczelki wykonane z poliuretanu termoplastycznego. Temperatura pracy wynosi od -35 do 80 stopni Celsjusza, a prędkość maksymalna – 5m/s. Elementy tej serii mogą być wykorzystywane przy występującej niewspółosiowości, wynoszącej od 0,5 do 1 stopnia. Świetnie sprawdzą się przy mocnym zanieczyszczeniu pyłem i równie dobrze radzą sobie z wodą lub większymi cząsteczkami.
Uszczelki typu C
Uszczelka typu C to element wyprodukowany z miękkiej stali oraz dodatków w postaci wiskozy, oraz wełny. Temperatura robocza obejmuje od -40 do 100 stopni Celsjusza. Mogą pracować w aplikacji, w której prędkość maksymalna wynosi 4m/s. Tolerują niewspółosiowości, które wynoszą nie więcej, niż 0,5 stopnia. Doskonale radzą sobie z większymi zanieczyszczeniami, w tym również z pyłem.
Uszczelka – typ V
Typem V oznacza się uszczelki techniczne wykonane ze stali miękkiej z dodatkiem materiału NBR. Zakres temperatury wynosi od -20 do 100 stopni Celsjusza i mogą pracować w aplikacjach, w których prędkość obrotowa wynosi maksymalnie 7m/s. Nie sprawiają problemów przy występowaniu niewspółosiowości (1 – 1,5 stopnia). Nie poleca się uszczelek typu V, jeśli elementy maszyny narażone są na zanieczyszczenia w postaci większych cząsteczek. Natomiast dobrze radzą sobie z pyłem oraz wodą.
Uszczelki TS-U
Uszczelka TS-U to rozwiązanie wyprodukowane z żeliwa w połączeniu z NBR. Mogą pracować w temperaturze od -40 do 120 stopni Celsjusza. W przypadku prędkości maksymalnej wartość ta wynosi tyle samo, ile w łożysku, w którym uszczelka techniczna będzie montowana. W obecności zanieczyszczeń w postaci pyłu czy dużych cząstek elementy tej serii radzą sobie dobrze. Nieco gorzej wypadają przy wodzie, dlatego nie poleca się stosować ich w podobnych aplikacjach.