24 odsłon

Jakie są konstrukcje uszczelnień?

Jakie są konstrukcje uszczelnień? Czym wyróżniają się uszczelnienia zewnętrzne, a czym zintegrowane z łożyskiem? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, zachęcamy do lektury niniejszego artykułu.

  1. Dlaczego uszczelnienia łożysk są ważne?
  2. Czym wyróżnia się uszczelnienie zewnętrzne?
  3. Czym są uszczelnienia zintegrowane z łożyskiem?

Jakie wyróżnia się rodzaje uszczelnień łożysk? Czym charakteryzują się poszczególne rozwiązania? Dlaczego w ogóle uszczelnienie techniczne jest ważne? Kwestię uszczelnienia technicznego dla łożysk omawiamy w dzisiejszym wpisie. Jeśli jesteś zainteresowany tematem, zapraszamy do szybkiego zapisania się z jego treścią.

Dlaczego uszczelnienia łożysk są ważne?

Dlaczego uszczelnienia łożysk są ważne?Uszczelnienie techniczne łożysk na ogromne znaczenie dla eksploatacyjnej trwałości całego komponentu oraz czystości zastosowanego z nim środka smarnego. Dlatego tak ważne jest, aby wybierać odpowiednie rozwiązanie, które zagwarantuje skuteczną ochronę. Uszczelnienie, które montuje się w łożyskach ma jeszcze jedno zadanie, a mianowicie zapobiegać wyciekowi smaru.

Dostępne do łożysk uszczelnienia techniczne dzieli się na elementy oddzielne, które znajdują się z reguły na zewnątrz komponentu oraz opcję zintegrowaną z łożyskiem. Czym wyróżniają się poszczególne rozwiązania? Odpowiadamy w dalszej części wpisu.

Czym wyróżnia się uszczelnienie zewnętrzne?

Uszczelnienia zewnętrzne to – jak wspominaliśmy – uszczelnienia oddzielne, które montuje się na zewnątrz łożysk. W grupie tej wyróżnia się uszczelnienia stykowe oraz bezstykowe.

Stykające się z nieruchomymi powierzchniami uszczelnienie nazywa się także rozwiązaniem statycznym. Skuteczność takiej ochrony zależy między innymi od odkształcenia przekroju tegoż elementu w promieniowym lub osiowym kierunkuj w trakcie montażu. Do uszczelnień statycznych zalicza się:

  • pierścienie uszczelniające mające okrągły przekrój – czyli oringi
  • płaskie uszczelki.

Te uszczelnienia stykające, które stykają się ze ślizgowymi powierzchniami, nazywa się rozwiązaniem dynamicznym. Wykorzystuje się je głównie w celu uszczelnienia przejść pomiędzy nieruchomą częścią – na przykład elementem wirującym (z reguły jest to wał) a obudową. Zadaniem uszczelnień dynamicznych jest utrzymanie środka smarnego w łożyskowym węźle oraz chronienie węzła przed zanieczyszczeniami różnego rodzaju.

Do najpopularniejszych uszczelnień tego rodzaju zalicza się uszczelnienie promieniowe, filcowe oraz pierścienie uszczelniające typu V.

Uwagi

Potrzebujesz uszczelnienia, którego zadaniem będzie przede wszystkim utrzymanie środka smarnego? Koniecznie zamontuj element tak, aby warga uszczelniająca była skierowana do wewnątrz – czyli w stronę smaru. Natomiast, aby zagwarantować optymalną ochronę przed zanieczyszczeniami, warga powinna być skierowana na zewnątrz – czyli w kierunku zanieczyszczeń.

Uszczelnienia bezstykowe

Do uszczelnień zewnętrznych należą – jak wspominaliśmy – również uszczelnienia bezstykowe. To opcja działająca na zasadzie pewnego zjawiska związanego z wąską, długą szczelinę, którą ustawia się promieniowo, osiowo lub w odpowiedniej kombinacji. Ta grupa uszczelnień obejmuje proste szczelinowe rozwiązania oraz wielostopniowe labirynty. Do zalet zalicza się fakt, że takie uszczelnienie bezstykowe jest właściwie pozbawione tarcia, a zatem praktycznie się nie zużywa.

Warto wiedzieć, że uszczelnienia bezstykowe poleca się stosować w tych aplikacjach, w których występują podwyższone temperatury oraz wysokie prędkości.

Czym są uszczelnienia zintegrowane z łożyskiem?

Do uszczelnień zintegrowanych z łożyskiem zalicza się blaszki ochronne i uszczelnienie stykowe. Blaszki ochronne produkuje się z blachy stalowej. To opcja bezstykowa, którą wykorzystuje się głównie tam, gdzie mamy do czynienia z ograniczonym stopniem zanieczyszczenia. Nierzadko blaszki ochronne stosuje się również w aplikacjach, które przez temperaturę czy prędkości wymagają niewielkiego tarcia.

Blaszka ochronna tworzy wąską szczelinę razem z obrzeżem wewnętrznego pierścienia lub optymalne labiryntowe uszczelnienie wraz z wgłębieniem znajdującym się w obrzeżu wewnętrznego pierścienia.

Uszczelnienie stykowe łożysk

Tego rodzaju uszczelnienie poleca się wykorzystywać w układzie, który wymaga wysokiego zabezpieczenia przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami. I tam, gdzie nie ma możliwości wyeliminowania obecności cieczy rozpylonej czy wody. Ponadto uszczelnienie stykowe to świetna opcja dla aplikacji, w których wymagany jest dłuższy czas eksploatacji łożyska bez obsługi.

Uszczelnienie może stykać się z pierścieniem łożyska na dwa sposoby:

  • na obrzeżu wewnętrznego pierścienia albo na wgłębieniu obrzeża,
  • na obrzeżach bocznych bieżni pierścienia zewnętrznego lub wewnętrznego.

Wybór opcji zależy od rodzaju łożyska oraz konstrukcji wybranego uszczelnienia technicznego.

Niektórzy producenci — na przykład marka SKF — oferują swoim klientom również specjalne rozwiązania. W ofercie wspomnianej firmy znajdziesz uszczelnienie bezstykowe przeznaczone do łożysk kulkowych zwykłych, które tworzy niewielką szczelinę z wewnętrznym pierścieniem. Dostępne są także zintegrowane uszczelnienia charakteryzuje się stosunkowo niskim tarciem, które praktycznie nie dotykają pierścienia wewnętrznego.

 

+48 71 341 69 75