Alternator to inaczej prądnica prądu przemiennego, zbudowana z wielu części składowych. Mimo dużej ilości elementów najczęściej uszkodzeniu ulegają łożyska alternatora i szczotki. Jeśli szukasz niezawodnego łożyska, sprawdź, które rozwiązania są najkorzystniejsze.

  1. Co to jest alternator?
  2. Łożyska alternatora bez tajemnic

Zanim jednak przejdziemy do tematu łożysk alternatora, warto omówić najważniejsze informacje związane z samym urządzeniem. Dlatego niniejszy artykuł rozpoczniemy od odpowiedzenia na pytanie: co to jest alternator i gdzie się go używa.

Co to jest alternator?

Pierwszy alternator został zbudowany i opatentowany w 1891 roku przez Nikolę Teslę. Do dziś mechanizm tego rodzaju przeszedł wiele zmian, które korzystnie wpłynęły na jego efektywność, chociaż w samej konstrukcji niewiele się zmieniło. Również jego zadanie pozostało takie samo, a mianowicie alternator służy do zmieniania mechanicznej energii w prąd. Z kolei prąd służy do zasilania pewnych elementów samochodu, a także do doładowywania akumulatora w trakcie jazdy.

Alternator z reguły montuje się do silnika. Napędza go pasek wielorowkowy oraz wał korbowy.

Konwencjonalny alternator składa się z następujących części:

  • koło pasowe – jego zadaniem jest odbieranie napędu z silnika,
  • wentylator – do chłodzenia alternatora podczas pracy. W nowszych rozwiązaniach alternator chłodzi się odpowiednio dobraną cieczą,
  • przednia tarcza – część obudowy. Dzięki tarczy możemy w łatwy sposób zamontować alternator do silnika,
  • wirnik – produkuje magnetyczny strumień. Na wale wirnika montuje się łożyska,
  • stojan – traktowany jest jako twornik. Tu powstaje prąd,
  • tylna tarcza – część obudowy, w której montuje się łożysko tylne.

Łożyska alternatora bez tajemnic

Zastanawiasz się, czy łożyska alternatora muszą być prawidłowo dobrane? Odpowiedź brzmi tak. Bez względu na to, do jakiej aplikacji szukamy rozwiązania, w każdym przypadku łożyska należy poprawnie dopasować do miejsca. W innym wypadku nie będą skuteczne, o ile w ogóle będą chciały współpracować. Również szybciej ulegną uszkodzeniu i konieczna będzie ich wymiana. Najlepszym rozwiązaniem dla alternatorów są łożyska kulkowe. Na uwagę zasługują szczególnie modele kręcące się z bardzo dużymi szybkościami. Warto sięgać po rozwiązania wyposażone w gumowe uszczelnienie, zapewniające doskonałe zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami. Uszczelnienia techniczne nie tylko chronią wnętrze łożyska przed ciałami obcymi, ale również zapobiegają wyciekaniu smaru.

Uszkodzone łożyska alternatora – objawy

Jak sprawdzić, czy łożyska alternatora są uszkodzone? Najczęściej zużyty komponent zaczyna pracować głośniej. Przy zwiększaniu prędkości obrotowej silnika, komponenty generują większy hałas niż zwykle. W takim przypadku należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego, gdzie specjaliści sprawdzą stan techniczny łożyska alternatora.

Szybka wymiana zużytych łożysk jest bardzo ważna. Inaczej możemy zablokować cały alternator i uszkodzeniu mogą ulec inne osprzęty samochodu – na przykład pas napędowy.

Jakie łożyska do alternatora?

To, jakie łożyska należy użyć, zależy od modelu alternatora. Najczęściej jednak klienci sięgają po łożyska kulkowe 6303-2RS z luzem poprzecznym C3 oraz łożyska kulkowe 6203-2RS również C3. Niektórzy polecają również modele z uszczelnieniem technicznym typu ZZ, czyli blaszki ochronne. Różnica w uszczelnieniu polega na tym, że rozwiązanie ZZ jest w stanie wytrzymać wyższe obroty. Jednakże w alternatorze w większości przypadków model gumowe (2RS) w zupełności wystarczy.