Alternator to inaczej prądnica prądu przemiennego, zbudowana z wielu części składowych. Mimo dużej ilości elementów najczęściej uszkodzeniu ulegają łożyska alternatora i szczotki. Jeśli szukasz niezawodnego łożyska, sprawdź, które rozwiązania są najkorzystniejsze.
Zanim jednak przejdziemy do tematu łożysk alternatora, warto omówić najważniejsze informacje związane z samym urządzeniem. Dlatego niniejszy artykuł rozpoczniemy od odpowiedzenia na pytanie: co to jest alternator i gdzie się go używa.
Co to jest alternator?
Pierwszy alternator został zbudowany i opatentowany w 1891 roku przez Nikolę Teslę. Do dziś mechanizm tego rodzaju przeszedł wiele zmian, które korzystnie wpłynęły na jego efektywność, chociaż w samej konstrukcji niewiele się zmieniło. Również jego zadanie pozostało takie samo, a mianowicie alternator służy do zmieniania mechanicznej energii w prąd. Z kolei prąd służy do zasilania pewnych elementów samochodu, a także do doładowywania akumulatora w trakcie jazdy.
Alternator z reguły montuje się do silnika. Napędza go pasek wielorowkowy oraz wał korbowy.
Konwencjonalny alternator składa się z następujących części:
- koło pasowe – jego zadaniem jest odbieranie napędu z silnika,
- wentylator – do chłodzenia alternatora podczas pracy. W nowszych rozwiązaniach alternator chłodzi się odpowiednio dobraną cieczą,
- przednia tarcza – część obudowy. Dzięki tarczy możemy w łatwy sposób zamontować alternator do silnika,
- wirnik – produkuje magnetyczny strumień. Na wale wirnika montuje się łożyska,
- stojan – traktowany jest jako twornik. Tu powstaje prąd,
- tylna tarcza – część obudowy, w której montuje się łożysko tylne.
Łożyska alternatora bez tajemnic
Zastanawiasz się, czy łożyska alternatora muszą być prawidłowo dobrane? Odpowiedź brzmi tak. Bez względu na to, do jakiej aplikacji szukamy rozwiązania, w każdym przypadku łożyska należy poprawnie dopasować do miejsca. W innym wypadku nie będą skuteczne, o ile w ogóle będą chciały współpracować. Również szybciej ulegną uszkodzeniu i konieczna będzie ich wymiana. Najlepszym rozwiązaniem dla alternatorów są łożyska kulkowe. Na uwagę zasługują szczególnie modele kręcące się z bardzo dużymi szybkościami. Warto sięgać po rozwiązania wyposażone w gumowe uszczelnienie, zapewniające doskonałe zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami. Uszczelnienia techniczne nie tylko chronią wnętrze łożyska przed ciałami obcymi, ale również zapobiegają wyciekaniu smaru.
Uszkodzone łożyska alternatora – objawy
Jak sprawdzić, czy łożyska alternatora są uszkodzone? Najczęściej zużyty komponent zaczyna pracować głośniej. Przy zwiększaniu prędkości obrotowej silnika, komponenty generują większy hałas niż zwykle. W takim przypadku należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego, gdzie specjaliści sprawdzą stan techniczny łożyska alternatora.
Szybka wymiana zużytych łożysk jest bardzo ważna. Inaczej możemy zablokować cały alternator i uszkodzeniu mogą ulec inne osprzęty samochodu – na przykład pas napędowy.
Jakie łożyska do alternatora?
To, jakie łożyska należy użyć, zależy od modelu alternatora. Najczęściej jednak klienci sięgają po łożyska kulkowe 6303-2RS z luzem poprzecznym C3 oraz łożyska kulkowe 6203-2RS również C3. Niektórzy polecają również modele z uszczelnieniem technicznym typu ZZ, czyli blaszki ochronne. Różnica w uszczelnieniu polega na tym, że rozwiązanie ZZ jest w stanie wytrzymać wyższe obroty. Jednakże w alternatorze w większości przypadków model gumowe (2RS) w zupełności wystarczy.