Łożyska baryłkowe poprzeczne czy wzdłużne będą optymalnym rozwiązaniem? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy poznać możliwości komponentów poprzecznych i wzdłużnych.
Klasyczne łożyska baryłkowe to komponenty z grupy łożysk tocznych. Wyróżniają się elementami tocznymi, które w tym przypadku kształtem przypominają baryłkę. Stąd też nazwa baryłkowe. Rozwiązanie tego rodzaju wynalazł Sven Wingqvist – założyciel fabryki AB Svenska Kullagerfabriken, znana dziś pod nazwą SKF. Łożyska baryłkowe produkuje się w wielu wariantach. Na rynku dostępne są także modele poprzeczne i wzdłużne. Czym różnią się między sobą? Odpowiedzi szukaj w niniejszym artykule.
Co to jest łożysko baryłkowe poprzeczne
W wersji poprzecznej łożyska baryłkowe są komponentami wahliwymi. Ze względu na swoją konstrukcję i tym samym właściwości, świetnie sprawdzają się przy przenoszeniu bardzo dużych obciążeń promieniowych. Najczęściej składają się z dwóch rzędów baryłek, dwóch bieżni w pierścieniu wewnętrznym i jednej kulistej w pierścieniu zewnętrznym. Wahliwość sprawia, że doskonale radzą sobie z niewspółosiowościami opraw oraz z uginaniem się wałów. Elementy toczne ułożone są w sposób skośny. Dzięki temu poza obciążeniami promieniowymi łożyska baryłkowe mają zdolność także do przenoszenia obciążeń osiowych i to w obu kierunkach.
Pierścień wewnętrzny razem z koszykiem wypełnionym baryłkami mogą wychylać się podczas pracy. Jest to możliwe dzięki kulistej bieżni zewnętrznego pierścienia. Maksymalny kąt wychylenia zależny jest od typu obciążenia. Na przykład w sytuacji, gdy komponent obciąża się jedynie siłą promieniową, wychylenie zwykle wynosi maksymalnie 2 stopnie. W aplikacjach, w których łożyska naraża się na obciążenia promieniowe i osiowe, dopuszczalny kąt wychylenia nie powinien wynosić więcej niż 0,5 stopnia.
Łożyska baryłkowe produkuje się zarówno z otworami stożkowymi, jak i walcowymi. Rozwiązania wyposażone w otwór stożkowy świetnie sprawdzają się w prostych, ale jednocześnie ciężkich łożyskowaniach. Modele promieniowe wykonuje się w normalnej klasie dokładności i również ze standardowym poprzecznym luzem. Oczywiście niektórzy producenci dostarczają na zamówienie klienta produkty z luzem C2, C3, C4 lub C5.
W łożyskach baryłkowych zwykle montuje się masywne koszyki wyprodukowane ze stali lub mosiądzu. Mniejsze produkty wyposaża się w koszyki tłoczone, wykonane ze stalowej blachy. W przypadku smarowania stosuje się zarówno oleje, jak i smary plastyczne. Wybór odpowiedniego środka zależy przede wszystkim od warunków pracy i otoczenia.
Czym wyróżniają się łożyska baryłkowe wzdłużne?
Łożyska baryłkowe produkuje się także w wersji wzdłużnej. Modele tego rodzaju doskonale sprawdzają się przy bardzo dużych prędkościach obrotowych i równie ogromnych obciążeniach. Przenoszą zarówno obciążenia osiowe, jak i promieniowe. Należy jednak pamiętać, że wartość obciążenia promieniowego nie powinna przewyższać 55% wartości obciążenia osiowego.
Baryłkowe łożyska wzdłużne są komponentami rozłącznymi. Dzięki temu pierścienie możemy montować oddzielnie – niezależnie od siebie. Kulista powierzchnia bieżni, którą montuje się w zewnętrznym pierścieniu, pozwala na poprawne działanie łożysk przy nieco większych błędach współosiowości oprawy oraz wału. Błędy te mogą wynosić nawet do 2-3 stopni.
Łożyska baryłkowe wzdłużne produkuje się w normalnej klasie dokładności i wyposaża w masywne koszyki, poprowadzone na stalowej tulei, którą łączy się z otworem zewnętrznego pierścienia. Dostępne są rozwiązania posiadające blaszane koszyki. Jeśli interesuje Cię produkt z koszykiem blaszanym, pamiętaj, by zastosować dystansową tuleję. Element ten należy umieścić pomiędzy wewnętrznym pierścieniem a osadzeniem wału. Warto również tuleję przed montażem zahartować, a czoło odpowiednio zeszlifować.