Zastanawiasz się, czy nadszedł czas wymiany łożyska? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz poznać objawy uszkodzonego łożyska oporowego. Zapraszamy do lektury!
Wspomniane w artykule objawy uszkodzonego łożyska oporowego dotyczą właściwie wszystkich modeli tocznych. Nie jest tak, że komponenty oporowe zużywają się inaczej. Dziś jednak na ich przykładzie przestawimy sygnały, które informują o tym, że mechanizm tego rodzaju wypada wymienić na nowy.
Uszkodzone łożysko oporowe sprzęgła
Pracujące w sprzęgle łożysko oporowe naraża się na przejmowanie bardzo dużych obciążeń. Między innymi z tego względu warto o komponent dbać, by nie musieć wymieniać go za szybko. I chociaż łożyska oporowe mają swoją określoną żywotność, to są pewne sytuacje, przez które mogą ulegać uszkodzeniu wcześniej, niż zagwarantował producent. Ma to miejsce w sytuacji, gdy pojazdem kieruje osoba z tendencją do nadużywania sprzęgła.
Najczęstszym objawem uszkodzonego łożyska oporowego jest hałas. Jeśli słyszysz niepokojące dźwięki – na przykład terkotanie czy huczenie, a także szum z okolicy przekładni, prawdopodobnie będą to pierwsze skutki awarii łożyska oporowego. Hałasy te nasilają się w momencie, gdy naciskamy pedał sprzęgła i mogą ustępować tuż po jego zwolnieniu. Oczywiście uszkodzone łożysko oporowe po pewnym czasie przestanie prawidłowo pracować i zacznie utrudniać między innymi zmianę biegów.
Na uszkodzonych łożyskach oporowych pojawią się także ślady świadczące o tym, że komponent powinno się wymienić. Najczęściej można dostrzec na powierzchni korozję, odkształcenia plastyczne, a nawet pęknięcia. Ślady te jednak widoczne są dopiero po zdemontowaniu łożyska oporowego. Poleca się, by sprawdzać stan techniczny u specjalisty. Niedoświadczona osoba demontując łożysko oporowe, może uszkodzić zarówno komponent, jak i współpracujące z nim inne elementy.
Kiedy wymienić łożysko oporowe w sprzęgle?
W przypadku łożysk oporowych sprzęgła warto udać się oczywiście do specjalistów. Poleca się, by w przypadku, gdy uszkodzenie objawia się jedynie większym hałasem, poczekać z wymianą do momentu montażu nowego sprzęgła. Taka kolej rzeczy jest związana głównie z finansami. Wymiana samego łożyska oporowego, a po dłuższym czasie sprzęgła się nie opłaca.
Oczywiście sytuacja wygląda inaczej, jeśli objawy uszkodzonego łożyska oporowego są groźniejsze, aniżeli sama głośniejsza praca. W takiej sytuacji należy niezwłocznie udać się do serwisu w celu wymienienia zepsutego elementu. Inaczej możemy mieć do czynienia z problemami związanymi na przykład ze zwykłą zmianą biegów.