Zastanawiasz się, czy nadszedł czas wymiany łożyska? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz poznać objawy uszkodzonego łożyska oporowego. Zapraszamy do lektury!

  1. Uszkodzone łożysko oporowe sprzęgła
  2. Kiedy wymienić łożysko oporowe w sprzęgle?

Wspomniane w artykule objawy uszkodzonego łożyska oporowego dotyczą właściwie wszystkich modeli tocznych. Nie jest tak, że komponenty oporowe zużywają się inaczej. Dziś jednak na ich przykładzie przestawimy sygnały, które informują o tym, że mechanizm tego rodzaju wypada wymienić na nowy.

Uszkodzone łożysko oporowe sprzęgła

Uszkodzone łożysko oporowe sprzęgłaPracujące w sprzęgle łożysko oporowe naraża się na przejmowanie bardzo dużych obciążeń. Między innymi z tego względu warto o komponent dbać, by nie musieć wymieniać go za szybko. I chociaż łożyska oporowe mają swoją określoną żywotność, to są pewne sytuacje, przez które mogą ulegać uszkodzeniu wcześniej, niż zagwarantował producent. Ma to miejsce w sytuacji, gdy pojazdem kieruje osoba z tendencją do nadużywania sprzęgła.

Najczęstszym objawem uszkodzonego łożyska oporowego jest hałas. Jeśli słyszysz niepokojące dźwięki – na przykład terkotanie czy huczenie, a także szum z okolicy przekładni, prawdopodobnie będą to pierwsze skutki awarii łożyska oporowego. Hałasy te nasilają się w momencie, gdy naciskamy pedał sprzęgła i mogą ustępować tuż po jego zwolnieniu. Oczywiście uszkodzone łożysko oporowe po pewnym czasie przestanie prawidłowo pracować i zacznie utrudniać między innymi zmianę biegów.

Na uszkodzonych łożyskach oporowych pojawią się także ślady świadczące o tym, że komponent powinno się wymienić. Najczęściej można dostrzec na powierzchni korozję, odkształcenia plastyczne, a nawet pęknięcia. Ślady te jednak widoczne są dopiero po zdemontowaniu łożyska oporowego. Poleca się, by sprawdzać stan techniczny u specjalisty. Niedoświadczona osoba demontując łożysko oporowe, może uszkodzić zarówno komponent, jak i współpracujące z nim inne elementy.

Kiedy wymienić łożysko oporowe w sprzęgle?

W przypadku łożysk oporowych sprzęgła warto udać się oczywiście do specjalistów. Poleca się, by w przypadku, gdy uszkodzenie objawia się jedynie większym hałasem, poczekać z wymianą do momentu montażu nowego sprzęgła. Taka kolej rzeczy jest związana głównie z finansami. Wymiana samego łożyska oporowego, a po dłuższym czasie sprzęgła się nie opłaca.

Oczywiście sytuacja wygląda inaczej, jeśli objawy uszkodzonego łożyska oporowego są groźniejsze, aniżeli sama głośniejsza praca. W takiej sytuacji należy niezwłocznie udać się do serwisu w celu wymienienia zepsutego elementu. Inaczej możemy mieć do czynienia z problemami związanymi na przykład ze zwykłą zmianą biegów.