Chcesz kupić łożyska wałeczkowe jednorzędowe, ale nie wiesz, jakiej marki rozwiązania wybrać? Już teraz sprawdź słowackie łożyska wałeczkowe jednorzędowe, czyli komponenty proponowane przez firmę ZVL! Czym się wyróżniają? Szczegóły na ich temat znajdziesz w dzisiejszym wpisie.
- Budowa łożysk wałeczkowych jednorzędowych ZVL
- Czym wyróżniają się łożyska wałeczkowe jednorzędowe?
- W jakich wykonaniach są dostępne łożyska wałeczkowe ZVL?
Łożyska wałeczkowe jednorzędowe to komponenty, które przenoszą duże obciążenia poprzeczne mimo swoich niewielkich rozmiarów. Niektóre wykonania modeli wałeczkowych mają także zdolność przejmowania małych sił wzdłużnych w jednym lub nawet dwóch kierunkach. Czym jeszcze wyróżniają się łożyska wałeczkowe jednorzędowe produkowane przez markę ZVL? W jakich wykonaniach są dostępne? Na pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.
Budowa łożysk wałeczkowych jednorzędowych ZVL
Proponowane przez markę ZVL łożyska wałeczkowe składają się z dwóch części, a mianowicie z pierścienia zewnętrznego i/lub wewnętrznego z koszykiem i elementami tocznymi oraz z osobnego pierścienia drugiego. Takie rozwiązanie zapewnia swobodę osobnej instalacji konkretnych elementów całego łożyska.
Stopniowy postęp oraz odkrycia w zakresie całkiem nowych możliwości materiałowych czy produkcyjnych spowodowały, że firma zaczęła wprowadzać do swojej oferty coraz to lepsze rozwiązania. Na przykład dostępne są produkty przeznaczone do wysokich obciążeń – oznacza się je symbolem „E”. To łożyska ze stalowym koszem, które marka oferuje właśnie jako komponenty do aplikacji, w których występują ogromne obciążenia. W asortymencie znajdziesz także łożyska wyposażone w mosiężny koszyk oznaczony symbolem „M”.
Jeśli chodzi o koszyki, dostępne są także produkty z koszykiem „EM”, „EMD” oraz „ETNG”. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z koszykiem podobnym do typu „M”, przy czym „EM” ma mocniejszą konstrukcję. „EMD” to masywny koszyk mosiężny nitowany, który zbudowany jest z dwóch części. „ETNG” natomiast jest koszykiem produkowanym z wytrzymałego tworzywa sztucznego.
Łożyska wałeczkowe jednorzędowe marka ZVL dostarcza z luzem promieniowym C0. Do specjalnych zastosować producent może wykonać komponenty z promieniowym luzem C2, C3, C4 oraz C5. Jeśli natomiast chodzi o tolerancje, wałeczkowe łożyska jednorzędowe produkowane są z klasą dokładności P0. Wykonanie modelu z wyższą klasą dokładności jest możliwe, ale tylko na zamówienie.
Szczegółowe informacje na temat łożysk wałeczkowych jednorzędowych, w tym prędkości granicznych, poszczególnych oznaczeń, temperatury pracy, nośności, wagi czy pierścienia kątowego znajdziesz w katalogu producenta. Pobierz katalog ZVL i zapoznaj się z danymi technicznymi interesujących Cię wykonań, zanim złożysz zamówienie na konkretne łożysko wałeczkowe.
Czym wyróżniają się łożyska wałeczkowe jednorzędowe?
Bieżnie zarówno pierścienia zewnętrznego, jak i wewnętrznego oraz powierzchnia cylindrycznego wałeczka gwarantują optymalny rozkład wszystkich obciążeń w tocznej przestrzeni całego komponentu i równie optymalne obroty. Taka konstrukcja zapewnia także odpowiednie działanie olejowego filmu między stykającymi się ze sobą poszczególnymi elementami łożyska. Ponadto zapobiega tarciu i powstawaniu zbyt wysokich temperatur, co jednocześnie zapobiega nadmiernemu naprężeniu, do którego mogłoby dochodzić w miejscu osadzenia komponentu. Nieznaczne i obustronne wychylenia pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego w przypadku łożysk wałeczkowych ZVL są dopuszczalne.
Jednorzędowe łożyska wałeczkowe świetnie sprawdzą się tam, gdzie wymagana jest zdolność przenoszenia ogromnych obciążeń i jednoczesna praca z dużymi prędkościami. Komponenty montuje się między innymi w osiach kół, częściach maszyn czy młynach.
W jakich wykonaniach są dostępne łożyska wałeczkowe ZVL?
W ofercie marki ZVL łożyska wałeczkowe dostępne są w wielu wykonaniach. Do przykładowych konstrukcji zalicza się modele NU, NJ, NUP, NF, N czy HJ. Produkty typu NU mają cylindryczne wałeczki, które prowadzone są następnie w koszyku między dwoma obrzeżami znajdującymi się w zewnętrznym pierścieniu. Wewnętrzny pierścień w takim wykonaniu nie ma obrzeży, co umożliwia montaż obustronny.
Łożyska wałeczkowe typu NJ są podobne do wspomnianych wyżej komponentów NU. Różnią się właściwie tym, że pierścień wewnętrzny w modelach NJ ma z jednej strony obrzeże. W takiej konstrukcji łożysko wałeczkowe zdolne jest do przenoszenia sił osiowych z jednego kierunku.
Produkty typu NUP składają się z pierścienia zewnętrznego z dwoma obrzeżami oraz z luźnego pierścienia wewnętrznego, który z jednej strony ma obrzeże, a z drugiej płaski wewnętrzny pierścień ustalający. W modelach N cylindryczne elementy toczne prowadzone są w koszyku między dwoma obrzeżami znajdującymi się w wewnętrznym pierścieniu. Pierścień zewnętrzny natomiast pozbawiony jest obrzeży. Taka konstrukcja nie umożliwia przenoszenia obciążeń osiowych.
Łożyska wałeczkowe typu NF zbudowane są z pierścienia zewnętrznego z jednym obrzeżem i wewnętrznego z dwoma obrzeżami. HJ natomiast to oznaczenie pierścienia, który można wykorzystać do przenoszenia obciążeń osiowych w interesującym nas kierunku. Pierścień HJ poleca się stosować – na przykład – z łożyskiem NJ lub NU.