43 odsłon

Smar plastyczny a olej – jak smarować łożyska?

Czym smarować łożyska? Lepszą opcją będzie smar plastyczny czy olej? Wszystko zależy między innymi od warunków pracy i otoczenia. Jeśli jesteś zainteresowany tematem, zapraszamy do lektury.

  1. Co wpływa na wybór środka smarnego do łożysk?
  2. Jakie zalety ma smar plastyczny?
  3. W jakich warunkach sprawdzi się olej do smarowania łożysk?

Jak smarować łożyska? Najczęściej do smarowania łożysk wykorzystuje się smar plastyczny oraz olej. Które rozwiązanie wybrać? Zależy to od wielu czynników. Jakich? Szczegóły na temat smarowania łożysk znajdziesz w dzisiejszym wpisie.

Co wpływa na wybór środka smarnego do łożysk?

Co wpływa na wybór środka smarnego do łożysk?W jaki sposób dobiera się środek smarny dla łożysk? Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na rodzaj łożyska tocznego oraz jego wielkość. Ponadto ważny jest zastosowanie, charakter i temperatura pracy oraz otoczenia — a dokładniej jej zakres. Do listy czynników wpływających na wybór środka smarnego zalicza się trwałość produktu, wartość prędkości obrotowej, występujące obciążenia i dopuszczalne luzy. Decydując się na środek smarny, trzeba także zastanowić się nad metodą jego dostarczania. Ten aspekt również ma wpływ na wybór preparatu. Ponadto warto ocenić ilość i rodzaj ewentualnych zanieczyszczeń i innych wpływów zewnętrznych jak oscylacje czy drgania.

Kiedy już ocenisz warunki pracy i otoczenia, możesz przystąpić do wyboru środka smarnego. Należy zdecydować, czy będzie to smar plastyczny, czy olej. Ten pierwszy jest najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem, gdyż z wielu przyczyn jest po prostu lepszą opcją od oleju. Dodatkowo smar plastyczny bywa tańszy.

Jakie zalety ma smar plastyczny?

Standardowy smar do łożysk plastycznych to nic innego jak swego rodzaju zawiesina bazowego oleju w zagęszczaniu, połączona z różnego rodzaju dodatkami. Olej bazowy mineralny, naturalny lub syntetyczny stanowi od 70 do 95% preparatu. W smarach plastycznych najczęściej wykorzystuje się oleje mineralne z tego powodu, że można zastosować je w wielu aplikacjach i warunkach pracy. Tam, gdzie mamy do czynienia ze specjalnymi warunkami – na przykład podwyższonymi temperaturami – lepszą opcją nierzadko będą bazowe oleje syntetyczne. Smary z naturalnym olejem bazowym natomiast – czyli zwierzęcym lub roślinnym – są najmniej popularnym rozwiązaniem z tego względu, że jest pewne ryzyko powstawania kwasów w krótkim czasie oraz tego, że ich jakość szybko się pogorszy.

Zagęszczacz smary plastycznego

Rolą zagęszczacza jest utrzymywanie oleju oraz dodatków, umożliwiając jednocześnie działanie preparatu. Tworzy swego rodzaju „korpus” środka smarnego, dzięki czemu substancja pozostaje w odpowiednim miejscu. Jako zagęszczacz do smaru plastycznego używa się mydła oraz zagęszczacze nieorganiczne typu glina, bentonit czy żel krzemionkowy. Te ostatnie substancje wyróżniają się świetną odpornością na wodę oraz wyciekanie w aplikacjach, w których mamy do czynienia z wysoką temperaturą. Jeśli natomiast chodzi o mydła, do najpopularniejszych, które często wykorzystuje się w smarach plastycznych, zalicza się substancje na bazie sodu, litu, wapnia, aluminium czy baru.

Dodatki do smarów plastycznych

Aby uzyskać lub wzmocnić pewne parametry smaru plastycznego, do składu dodaje się różnego rodzaju dodatki. Na przykład substancje przeciwzużyciowe, na wysokie naciski czy tak zwane dodatki stałe. Dzięki dodatkom przeciwzużyciowym środek smarny otrzymuje swego rodzaju warstwę ochronną. Dodatki na wysokie naciski — EP — zwiększają nośność olejowego filmu, szczególnie tam, gdzie działają wysokie obciążenia, redukując jednocześnie szkodliwe skutki styku powierzchni metalowych. Dodatki stałe natomiast to między innymi grafit i dwusiarczek molibdenu, które doskonale sprawdzają się tam, gdzie mamy do czynienia z niskimi prędkościami – głównie wtedy, gdy olej bazowy staje się nieskuteczny.

Do popularnych dodatków zalicza się także opcję przeciwrdzewną i przeciwutleniającą. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z lepszą ochroną powierzchni. W drugim natomiast opóźniony rozkład bazowego oleju w podwyższonych temperaturach, dzięki czemu trwałość smaru jest skutecznie wydłużona.

Wady i zalety smaru plastycznego

Do zalet smarów plastycznych zalicza się między innymi polepszoną skuteczność uszczelnienia w oprawie, niskie ryzyko zanieczyszczenia będącego skutkiem wycieku i fakt, że świetnie sprawdza się przy wałach pionowych. Wadą smaru plastycznego natomiast jest to, że z reguły nie zapewnia chłodzenia i nie będzie dobrym wyborem w aplikacjach, w których występują wysokie prędkości. Ponadto trudno w nim kontrolować ewentualną obecność zanieczyszczeń i trudno usunąć stary preparat. Ta ostatnia wada nie przeszkadza w sytuacji, gdy stary i nowy środek smarny są ze sobą kompatybilne.

W jakich warunkach sprawdzi się olej do smarowania łożysk?

W jakich warunkach sprawdzi się olej do smarowania łożysk?Olej smarny to preparat, który składa się z oleju bazowego mineralnego, syntetycznego lub naturalnego oraz dodatków. Olej bazowy to 95% środka smarnego. Jeśli chodzi o dodatki, tu również wykorzystuje się rozwiązania przeciwrdzewne, przeciwutleniające, na bardzo wysokie naciski, przeciwzużyciowe i opcje stałe. Ponadto olej smarny może mieć dodatki przeciwpienne, dzięki którym nie powstają pęcherzyki.

Jeśli chodzi o smarowanie łożysk tocznych, najczęściej wykorzystuje się olej smarny z mineralnym olejem bazowym. Syntetyczny sprawdzi się przy specjalnych warunkach, na przykład w aplikacjach, w których występują bardzo niskie lub wysokie temperatury. Naturalne stosuje się rzadziej z tych samych warunków, o których wspominaliśmy przy smarach plastycznych – pogorszenie jakości i możliwość powstawania kwasów.

Dobór oleju smarnego

Olej smarny na bazie oleju mineralnego to rozwiązanie, które sprawdzi się w większości aplikacji. Syntetyczne – ze względu na swoją wyższą cenę – poleca się wybierać tylko i wyłącznie wtedy, gdy ich zastosowanie faktycznie jest uzasadnione. Decydując się na odpowiedni olej smarny, należy zwrócić uwagę na następujące czynniki:

  • zastosowanie,
  • typ łożyska wraz z wymiarami głównymi,
  • obciążenia działające na łożysko,
  • prędkość obrotowa,
  • temperatura pracy i otoczenia,
  • kierunek ustawienia wału,
  • zanieczyszczenia,
  • wpływy zewnętrze – na przykład oscylacje i drgania.

Kiedy już określisz wspomniane wyżej warunki, musisz zastanowić się nad lepkością oleju smarnego. To od tego parametru zależy, czy środek smarny zapewni właściwe smarowanie komponentom. Niska lepkość oleju smarnego zapewnia między innymi małe tarcie, ale z drugiej strony stosunkowo cienki olejowy film. Wyższa lepkość natomiast daje grubszy film olejowy, ale analogicznie większe tarcie. Pamiętaj, że stan filmu olejowego powinien być prawidłowo zrównoważony.

Zalety i wady oleju

Do wad oleju zalicza się głównie brak działania uszczelniającego oraz to, że nie nadaje się do łożysk poprzecznych, które zamontowano na wale pionowym. Jeśli chodzi o zalety, oleje wspomagają chłodzenie, są optymalną opcją do wysokich temperatur i równie dużych prędkości oraz z łatwością można kontrolować ich jakość. Ponadto olej można filtrować i przywracać właściwie do użytkowego stanu.

 

+48 71 341 69 75