Łożyska samonastawne dostępne są w wielu wariantach. Miedzy sobą różnią się głównie metodą montażu. Dziś przedstawiamy sposoby montażu łożysk samonastawnych marki Timken.
Montaż łożysk samonastawnych z reguły jest bardzo prosty. Podobnie jak demontaż. Są jednak pewne metody, które stosuje się przy konkretnych typach łożysk samonastawnych. Zanim jednak przejdziemy do sposobów montażu łożysk samonastawnych, przypomnijmy, czym właściwie są komponenty tej kategorii.
Co to jest łożysko samonastawne?
Standardowe łożyska samonastawne to modele kulkowe jednorzędowe i dwustronnie uszczelnione. Zbudowane są z pierścienia zewnętrznego, wewnętrznego i elementów tocznych kształtem przypominające kulki. Na tle standardowych rozwiązań kulkowych wyróżniają się kulistą powierzchnią zewnętrzną.
Do zalet łożysk samonastawnych zalicza się dużą tolerancję wahań współosiowości, niski poziom hałasu oraz drgań. W większości przypadków produkty przystosowane są do pracy w temperaturze od -30 do 100 stopni Celsjusza. Z reguły łożyska samonastawne można poddawać wychyleniom kątowym wynoszącym maksymalnie 5 stopni.
Wydajne łożysko samonastawne znajdą zastosowanie w przenośnikach, wentylatorach, maszynach rolniczych, siłowniach czy maszynach włókienniczych.
Dokładne dane techniczne na temat poszczególnych łożysk samonastawnych znajdziesz w katalogach interesujących Cię producentów łożysk. Pobierz broszurę i zapoznaj się ze wszystkimi parametrami. Następnie wybierz te rozwiązania, które spełniają wymagania danej aplikacji.
Jak montuje się łożyska samonastawne?
Do najpopularniejszych łożysk samonastawnych marki Timken zalicza się modele typu UC, UEL (EX) oraz UK. Między sobą różnią się głównie sposobem montażu. Komponenty UC to nie tylko najpopularniejsze, ale i najprostsze rozwiązania. Prostota dotyczy także metody montażu. Sposób ten potocznie nazywany jest montażem na wkręty. Wystarczy nasunąć łożysko samonastawne z oprawą na wał i dokręcić wspomniane wkręty.
Łożyska samonastawne UEL montuje się za pomocą pierścienia mimośrodowego. W pierwszym kroku należy nasunąć cały zespół łożyskowy na wał i ustalić go za pośrednictwem śrub. Następnie dokręcamy wspomniany pierścień mimośrodowy w kierunku obrotu wału. Często w przypadku montażu tego rodzaju łożyska wykorzystuje się młotek lub wybijak.
Modele UK montuje się przez tuleję wciskaną, nakrętkę i podkładkę. Podczas dokręcania nakrętki należy uważać, by nie dokręcać jej za mocno. Wspomnianą nakrętkę blokuje się podkładką. Poleca się, by po około 100 godzinach pracy skontrolować siłę dokręcenia nakrętki.
Przy wspomnianych łożyskach należy pamiętać jeszcze o następujących zaleceniach. W aplikacjach, w których występują podwyższone prędkości, lepszym rozwiązaniem będzie model montowany na wciąganej tulei. Jeśli szukasz rozwiązania, gwarantującego pewny chwyt, poleca się wykorzystać produkt z poszerzonym obustronnie pierścieniem wewnętrznym. Natomiast komponenty z pierścieniem mimośrodowym nie niszczą wałów, na których się je montuje. Jest to spowodowane tym, że wkręt dociska się do pierścienia wewnętrznego łożyska.