Uszczelnienia techniczne są ważne, jednakże wielu klientów nie zwraca na nie szczególnej uwagi. Jeśli należysz do tej grupy, należy to zmienić.
Dlaczego używamy uszczelnień technicznych? Jakie gwarantują korzyści? Czy są w ogóle konieczne? Jeśli tak, to jakie w ogóle uszczelnienia można znaleźć na rynku? Dziś przedstawiamy krótką charakterystykę najpopularniejszych uszczelnień, na które warto zwrócić uwagę.
Czy warto stosować uszczelnienia techniczne?
Czy warto stosować uszczelnienia techniczne? Odpowiedź jest tylko jedna. Tak! Szczególnie jeśli nasza maszyna pracuje w ekstremalnych i zanieczyszczonych warunkach, będąc narażona między innymi na wysokie temperatury, chemiczne substancje czy w wysokim poziomie wilgotności. Uszczelnienie ma za zadanie chronić mechanizm (na przykład łożysko) przed zabrudzeniami. W przypadku wspomnianego łożyska zanieczyszczenia wpływają negatywnie na elementy wewnętrzne w tym smar. Koniec końców łożysko szybciej się zużywa i dochodzi do awarii. Z kolei awaria prowadzi do nieplanowanego przestoju, konieczności wymiany komponentu na nowy i wyższych kosztów eksploatacyjnych.
Jeśli już mówimy o łożyskach, to warto również dopowiedzieć, że uszczelnienia techniczne mają w tym przypadku jeszcze inne zadanie. Nie tylko utrzymuje smar w bezwzględnej czystości, ale także zabezpiecza środek przed wyciekaniem.
Typy uszczelnień
Na rynku aktualnie można znaleźć wiele rodzajów uszczelnień przystosowanych do konkretnych aplikacji. Do najpopularniejszych należą uszczelnienia:
-
- ciśnieniowe jednowargowe
- ciśnieniowe dwuwargowe
- jednowargowe
- dwuwargowe
- bezsprężynkowe gumowe
- bezsprężynkowe metalowe
Na uwagę zasługują również uszczelnienia typu simmeringi oraz o-ringi. W pierwszym przypadku otrzymujemy produkt w postaci gumowego pierścienia, wyposażonego na przykład w metalową wkładkę usztywniającą oraz blaszaną pokrywkę. Dobrze dobrany simering montuje się przeważnie w miejscach, gdzie aplikacja ma styczność ze smarami, paliwem, olejami oraz wodą.
Uszczelnienia dla łożysk tocznych
Przy łożyskach tocznych uszczelnienia mają bardzo ważne zadanie. Po pierwsze chronią wnętrze mechanizmu przed zanieczyszczeniami. Po drugie dbają o to, by środek smarny nie wypływał z łożyska podczas pracy.
Jeśli potrzebujesz skutecznego uszczelnienia do swojego łożyska, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników:
- środek smarny użyty w łożysku – smar plastyczny czy olej?
- występowanie niewspółosiowości
- przestrzeń
- współśrodkowość
- uginanie wału
- ewentualne tarcie uszczelnienia
- wysokość temperatury pracy
- zanieczyszczenia: stałe, płynne lub mieszane
- warunki środowiska – wymagana odporność na przykład na korozję
Zakres temperatury pracy w przypadku uszczelnień standardowych wynosi od -30 do 120 stopni Celsjusza. Przy innej, na przykład wyższej temperaturze, zalecamy wykorzystywać odpowiednio przygotowane na tę ewentualność uszczelnienia, wyprodukowane ze specjalnych materiałów.
W łożyskach stosuje się uszczelnienia stykowe, bezstykowe lub statyczne.
Uszczelnienia stykowe
Uszczelnienia stykowe przylegają do części ruchomych. Dostępne są w kilku wariantach, a mianowicie:
-
- uszczelnienia osiowe (zaciskane)
- promieniowe uszczelnienia wałów
- uszczelnienie mechaniczne
- pierścienie uszczelniające (typ V)
Uszczelnienia bezstykowe
Przy uszczelnieniach bezstykowych istnieje niewielka przestrzeń między elementem ruchomym a nieruchomym. Stosuje się je głównie w łożyskach pracujących z wysoką prędkością obrotową. Ze względu na brak tarcia i – co za tym idzie – niewydzielania się ciepła, uszczelnienia bezstykowe z reguły nie ulegają szybkiemu zużyciu.
Uszczelnienie bezstykowe dostępne jest w dwóch wariantach:
-
- uszczelnienie bezstykowe szczelinowe – odpowiednie dla smarów plastycznych
- uszczelnienie bezstykowe labiryntowe – odpowiednie zarówno dla smarów olejowych, jak i plastycznych
Uszczelnienia statyczne
Uszczelnienia statyczne umieszcza się pomiędzy częściami nieruchomymi. Najpopularniejszym rodzajem tego wariantu są płaskie uszczelnia lub pierścienie uszczelniające, charakteryzujące się przekrojem okrągłym.