Poznaj marki Grupy Sped

    Hurtownia techniczna      

Jak zapobiegać wybranym uszkodzeniom łożysk?

Bezpośrednia obserwacja stanu technicznego łożysk podczas pracy rzadko jest możliwa. Zatem jak zapobiegać wybranym uszkodzeniom łożysk?

  1. Dlaczego na łożyskach powstają złuszczenia?
  2. Skąd biorą się rysy i karby na łożyskach?
  3. Co może niszczyć koszyk w łożysku?
  4. Jak zapobiegać powstawaniu rdzy i korozji na łożyskach?

Przy większości wypadków łożyska toczne zaczynają pracować głośniej czy generować różnego rodzaju odgłosy. Nierzadko też pojawiają się drgania oraz wzrasta ich temperatura. I na tej podstawie możemy wstępnie oszacować, że nasze łożysko toczne nie pracuje poprawnie i wymaga sprawdzenia stanu technicznego. Dziś przedstawiamy najczęstsze uszkodzenia wraz z przyczyną ich powstawania oraz ewentualnymi krokami zapobiegawczymi. Zapraszamy do lektury.

Dlaczego na łożyskach powstają złuszczenia?

Przyczyn pojawiania się złuszczeń, zużycia powierzchni bieżni i w efekcie później powstających wykruszeń może być wiele. Lista ta obejmuje między innymi za duże obciążenia, niepoprawny montaż czy za mały luz. Powodem tego stanu rzeczy może być także korozja, cząsteczki obce (zanieczyszczenie), za mały luz, a nawet nieodpowiednio dokładne osadzenie oprawy i wału. Jak zapobiegać uszkodzeniom tego rodzaju? Warto sprawdzić obciążenie, luz oraz dokładność wykonania zarówno oprawy, jak i wału. Poleca się również zwrócić uwagę na to, czy stosuje się odpowiedni środek smarny i czy wybraliśmy równie prawidłową metodę smarowania. Wielu specjalistów poleca także sprawdzić sposób montażu. Oczywiście także i samo łożysko toczne może być przyczyną powstawania złuszczeń i szybko zużywającej się bieżni. W takiej sytuacji należy zamienić komponent na inny rodzaj.

Skąd biorą się rysy i karby na łożyskach?

Do uszkodzeń łożysk tocznych zalicza się między innymi rysy oraz karby. Przyczyną takich sytuacji oraz miejscowych wykruszeń może być za duże obciążenie udarowe. Rysy czy karby mogą pojawiać się również przez za mocne pasowanie, ogromnych łuszczeń na bieżniach, złe dopasowanie zaokrągleń łożyska, wału oraz gniazda czy zanieczyszczenia. Do przyczyn zalicza się także nieprawidłowe obchodzenie się z komponentami, na przykład uderzając w nie młotkiem. Jak zapobiegać powstawaniu ewentualnych rys i karbów? Warto przede wszystkim sprawdzić, czy łożyska toczne są prawidłowo smarowane. Zwróć uwagę również na warunki eksploatacji, metodę montażu oraz budowę otoczenia. Oczywiście poleca się także sprawdzić pasowanie.

Co może niszczyć koszyk w łożysku?

W łożyskach tocznych uszkodzeniu często ulegają także koszyki. Przyczyn wyłamanego nitowania czy ogólnego uszkodzenia koszyka jest wiele. Do nich zalicza się zarówno zbyt duża prędkość obrotowa, jak i za duże przyspieszenie czy równie za duże wibracje. Przyczyną może być także niepoprawny montaż, zbyt wysoka temperatura robocza czy niedostateczne smarowanie. W takiej sytuacji warto sprawdzić warunki pracy oraz metodę smarowania. Poleca się również zwrócić uwagę na dobór koszyka, warunki eksploatacji, a także ocenić ewentualną sztywność zarówno wału, jak i oprawy.

Jak zapobiegać powstawaniu rdzy i korozji na łożyskach?

Jak zapobiegać powstawaniu rdzy i korozji na łożyskach?Wystarczy nieprawidłowo przechowywać łożysko toczne, by na komponencie zaczęła pojawiać się rdza i korozja. Niewłaściwe opakowanie, jak i niepoprawna konserwacja to kolejne przyczyny powstawania tego rodzaju uszkodzenia. Korozja i rdza są również skutkiem częstego i długiego kontaktu łożyska tocznego z wodą czy pewnymi substancjami chemicznymi. Nawet dotykanie komponentów gołymi palcami może powodować pojawienie się z czasem korozji. Dlatego tak często poleca się, by podczas montażu zakładać rękawiczki, by ewentualny pot (czy po prostu mokre ręce) nie miał kontaktu z mocowanym łożyskiem.

Jak zapobiegać powstawaniu korozji i rdzy? W pierwszej kolejności należy zmienić warunki magazynowania łożysk i oczywiście starannie obchodzić się z nimi podczas montażu, stosując jednocześnie rękawiczki. Ważne, by łożyska toczne nie miały kontaktu z wodą, potem oraz substancjami chemicznymi. Poleca się również sprawdzić środek smarny, poprawić – jeśli faktycznie jest taka potrzeba – uszczelnienie oraz zacząć stosować prawidłową konserwację.

Wyżej przedstawione przykłady uszkodzeń łożysk to tylko kilka najpopularniejszych sytuacji. Lista jest znacznie dłuższa i zostanie uzupełniona w przyszłości w kolejnych artykułach. Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na ten temat, zostań z nami! Zapraszamy do sprawdzania strony Hurtownia Sped Facebook, na której informujemy na bieżąco o nowościach publikowanych na naszej stronie.