Jakie łożyska stożkowe dwurzędowe produkuje Timken? W jakich wykonaniach są dostępne stożkowe modele z dwoma rzędami elementów tocznych? Na pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule.

  1. Jakie łożyska stożkowe dwurzędowe proponuje Timken?
  2. Czym wyróżniają się łożyska stożkowe dwurzędowe Timken?
  3. Czym charakteryzują się złożenia Timken z dystansowymi pierścieniami?

Timken to marka, która cieszy się dużą popularnością na międzynarodowym rynku. Jest to spowodowane innowacyjnymi rozwiązaniami oraz tym, że nawet standardowe konstrukcje wyróżniają się wysoką jakością i niezawodnością. W asortymencie dostępne są przeróżne łożyska toczne, w tym także łożyska stożkowe dwurzędowe w kilku wykonaniach. Jakich? Podstawowe informacje na ich temat omawiamy w poniższym artykule. Szczegóły natomiast znajdziesz szczegółowe dane techniczne.

Jakie łożyska stożkowe dwurzędowe proponuje Timken?

Jakie łożyska stożkowe dwurzędowe proponuje Timken?Dostępne w ofercie marki Timken łożyska stożkowe – zarówno jednorzędowe, jak i dwurzędowe, czterorzędowe czy wzdłużne – charakteryzują się wysoką niezawodnością i bardzo dobrą jakością. Szeroki wybór przeróżnych rozwiązań sprawia, że bez problemu można znaleźć odpowiednie rozwiązanie, które sprawdzi się tam, gdzie jednocześnie występują obciążenia poprzeczne oraz wzdłużne. Asortyment obejmuje prawie 26 000 kombinacji produktów!

Jeśli chodzi o modele dwurzędowe w ofercie znajdziesz następujące opcje:

  • TDO – łożyska z podwójnym pierścieniem zewnętrznym,
  • TDI – modele z podwójnym zespołem wewnętrznym,
  • TDIT – łożyska z podwójnym wewnętrznym zespołem oraz ze stożkowym otworem,
  • TNA – łożysko nienastawne,
  • TNASWE – łożyska nienastawne z poszerzonymi obrzeżami oraz smarowymi otworami,
  • TNASW – łożysko nienastawne ze smarowym otworem,
  • 2TS-IM – zespół dwóch jednorzędowych łożysk montowanych w układzie „O”,
  • 2TS-DM – zespół dwóch jednorzędowych łożysk w układzie „X”,
  • 2S – zespół jednorzędowych łożysk z dystansowym pierścieniem,
  • SR – zespół łożysk jednorzędowych typu SET-RIGHT,

Czym wyróżniają się poszczególne rozwiązania? W dalszej części omawiamy w skrócie podstawowe informacje na temat najpopularniejszych wariantów. Aby dowiedzieć się więcej, pobierz katalog Timken – tam znajdziesz szczegółowe parametry techniczne wszystkich dostępnych produktów.

Czym wyróżniają się łożyska stożkowe dwurzędowe Timken?

Jak wspominaliśmy w pierwszej części niniejszego artykułu, w asortymencie marki Timken łożyska stożkowe dwurzędowe dostępne są w przeróżnych wariantach. Czym wyróżniają się najpopularniejsze rozwiązania?

Łożyska stożkowe dwurzędowe TDO

Wykonanie TDO obejmuje łożyska stożkowe dwurzędowe z podwójnym pierścieniem zewnętrznym oraz dwóch pojedynczych wewnętrznych zespołów. Producent najczęściej dostarcza niniejsze komponenty jako wstępnie już nastawione rozwiązanie z dystansowym pierścieniem umieszczonym pomiędzy wewnętrznymi pierścieniami. Łożyska stożkowe dwurzędowe TDO można wykorzystać jako opcję ustaloną albo swobodną.

Łożysko stożkowe dwurzędowe TDI oraz TDIT

Zarówno modele TDI, jak i TDIT zbudowane są z jednoczęściowego – podwójnego – wewnętrznego zespołu oraz dwóch zewnętrznych pierścieni (pojedynczych). Komponenty osadzane na wale, który się obraca, mogą zostać wykorzystane jako opcja ustalona. Jeśli natomiast w naszym zastosowaniu obraca się oprawa, łożysko stożkowe dwurzędowe TDI można wykorzystać jako rozwiązanie swobodne. Kiedy istotne jest ciasne pasowanie oraz wymagany jest stosunkowo częsty demontaż, warto w takiej sytuacji wybrać łożyska stożkowe typu TDIT, które od TDI różnią się otworem stożkowym.

Łożyska stożkowe dwurzędowe TNA, TNASW, TNASWE

TNA, TNASW oraz TNASWE to modele łożysk stożkowych dwurzędowych, które są opcją nienastawną. Od siebie różnią się tym, że w drugim przypadku otrzymujesz komponent z otworami smarowymi, a w trzecim z otworami smarowymi i poszerzonymi obrzeżami wewnętrznych pierścieni. Każdy rodzaj wspomnianego łożyska składa się z podwójnego pierścienia zewnętrznego i dwóch pojedynczych wewnętrznych zespołów. Czołowe powierzchnie umieszczone na wewnętrznym pierścieniu przylegają do siebie i są odpowiednio poszerzone. Taka konstrukcja sprawia, że nie trzeba stosować dodatkowo dystansowego pierścienia.

Czym charakteryzują się złożenia Timken z dystansowymi pierścieniami?

Jednorzędowe łożyska stożkowe typu TS marka Timken może dostarczyć w wersji dwurzędowej, wstępnie nastawionej i gotowej do zabudowy. Jeśli interesuje Cię takie rozwiązanie, musisz wiedzieć, że ostatecznie otrzymasz zespół z pierścieniami dystansowymi.

W ofercie marki Timken zespoły z pierścieniami dystansowymi dostępne są w wersji 2S oraz SR. Pierwsza opcja obejmuje zespoły z dystansowymi pierścieniami sprężynującymi. Modele 2S składają się z dwóch standardowych łożysk stożkowych jednorzędowych typu TS. Pierścień osadczy sprężynujący służy także jako rozwiązanie dystansowe między zewnętrznymi pierścieniami i gwarantuje odpowiednie ustalenie osiowe w obudowie z przelotowym otworem. SR – czyli SET-RIGHT – natomiast to zespół zbudowany z dwóch pierścieni dystansowych. Opcjonalnie może mieć osadczy pierścień sprężynujący, służący do ustalenia osiowego.

Wyróżnia się dwa typy zespołów wyposażonych w pierścień dystansowy – typ 2TS-IM oraz 2TS-DM. Modele 2TS-IM w układzie „O” składają się z łożysk jednorzędowych oraz pierścienia dystansowego pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego. 2TS-IM natomiast zbudowany jest z dwóch jednorzędowych łożysk, przylegających pierścieni wewnętrznych i dystansowego pierścienia zewnętrznego. Takie zespoły układzie X wykorzystuje się głównie jako opcję ustaloną w tych zastosowaniach, w których mamy do czynienia z obracającym się wałem.