74 odsłon

Japońskie łożyska stożkowe czy szwedzkie – które wybrać?

Które łożyska stożkowe warto wybrać? Lepszą opcją są japońskie łożyska stożkowe czy szwedzkie? Na to pytanie odpowiadamy w dzisiejszym artykule. Zapraszamy do zapoznania się z tematem już teraz!

  1. Co to jest łożysko stożkowe?
  2. Japońskie łożyska stożkowe marki NSK
  3. Szwedzkie łożyska stożkowe SKF

Kupując łożyska stożkowe — jak każde inne – ważniejsze jest to, aby prawidłowo dopasować je do warunków pracy i wymagań maszyny. Dlatego w większości przypadków nie różnicy, na którą markę ostatecznie się zdecydujesz. Warto jednak przed dokonaniem ostatecznego wyboru sprawdzić opinie klientów, którzy już mieli do czynienia z interesującą Cię firmą. Niektórzy producenci – szczególnie Ci mniej znani – wykorzystują nieco gorszej jakości materiały, przez co ich łożyska toczne nie gwarantują tak długiego okresu eksploatacyjnego, jak komponenty znanych marek. Z tego właśnie powodu w dzisiejszym artykule przedstawiamy dwie firmy, które cieszą się sporą popularnością na polskim rynku. Jakie zatem łożyska stożkowe warto kupić?

Co to jest łożysko stożkowe?

Co to jest łożysko stożkowe?O łożyskach stożkowych powstało już wiele artykułów, które opublikowaliśmy na naszej stronie. Warto jednak przypomnieć podstawowe informacje na ich temat, zanim przejdziemy do rozwiązań konkretnych marek. Standardowe łożyska stożkowe należą do grupy łożysk tocznych wałeczkowych. Wyróżniają się przede wszystkim elementami tocznymi, które w tym przypadku przybierają kształt ściętego stożka, podobnie jak bieżnie. Linia rzutowania każdej stożkowej powierzchni przecina się w jednym punkcie osi całego produktu.

Łożyska stożkowe to komponenty dzielone, co oznacza, że można montować poszczególne elementy niezależnie od siebie. Mają zdolność przenoszenia obciążeń zarówno poprzecznych, jak i wzdłużnych – i to tej samej wielkości. Dostępne są z różnymi kątami działania oraz w wariancie jedno-, dwurzędowym i wielorzędowym. Jednorzędowe modele przejmują obciążenia osiowe z jednego kierunku, dwurzędowe natomiast z obu. Takie łożysko stożkowe doskonale radzi sobie tam, gdzie występują obciążenia o charakterze złożonym. Często montuje się je w piastach samochodów, skrzyniach biegów czy w walcarkach. Świetnie sprawdzą się także w betoniarkach, przekładniach generatorów, przekładniach kolejowych, zgrabiarkach oraz maszynach rolniczych.

Japońskie łożyska stożkowe marki NSK

Japońskie łożyska stożkowe cieszą się sporą popularnością ze względu na wysoką jakość. W ofercie znajdziesz przede wszystkim jednorzędowe, dwurzędowe i czterorzędowe rozwiązania, które przenoszą obciążenia promieniowe i osiowe w jednym lub obu kierunkach. Do ich produkcji marka NSK wykorzystuje hartowaną stal chromowo-węglową, a z zaawansowanych specjalnie opatentowane rozwiązania typu High TF oraz Super TF. Te ostatnie doskonale sprawdzą się w najbardziej uciążliwych warunkach.

Na tle konkurencyjnych rozwiązań stożkowe łożyska NSK wyróżniają się także podwyższoną nośnością i wytrzymałymi koszykami.

Seria TF charakteryzuje się przede wszystkim wyjątkową wytrzymałością. Do zalet łożysk stożkowych tej gamy zalicza się dłuższą żywotność i najwyższą odporność na zatarcia, zużycie czy wysokie temperatury. W modelach serii HR natomiast stosuje się rolki o większym rozmiarze. To w połączeniu z równie większą ilością tych elementów tocznych sprawia, że komponenty mają jeszcze wyższe zdolności przejmowania obciążeń.

Więcej informacji technicznych na temat poszczególnych rozwiązań znajdziesz oczywiście w katalogu łożysk producenta. Już teraz pobierz katalog NSK i znajdź optymalne łożysko stożkowe dla swojej aplikacji!

Szwedzkie łożyska stożkowe SKF

Szwedzkie łożyska stożkowe SKFSzwedzkie łożyska SKF w wersji stożkowej to wydajne i niezawodne rozwiązania, które doskonale sprawdzą się nawet w najtrudniejszych warunkach. Mają stożkowe bieżnie na wewnętrznym i zewnętrznym pierścieniu, między którymi umieszcza się stożkowe elementy toczne. To komponenty zaprojektowane oczywiście z myślą o przenoszeniu obciążeń złożonych – czyli jednocześnie sił promieniowych oraz osiowych. Wraz ze wzrostem kąta działania wzrasta zdolność przejmowania obciążeń wzdłużnych. Pierścienie wewnętrzne z podzespołem wewnętrznym (koszykiem i wałeczkami) można montować niezależnie od podzespołu zewnętrznego (pierścienia zewnętrznego). Dzięki temu sam montaż jest szybki i prosty.

Marka SKF zoptymalizowała odpowiednio zarówno geometrię, jak i wykończenie powierzchni czół elementów tocznych i powierzchni obrzeży, które się z nimi stykają. Dzięki temu udało się polepszyć cały proces związany z tworzeniem się oraz utrzymywaniem smarnego filmu. Do zalet szwedzkich łożysk stożkowych zalicza się również niższe tarcie, co przekłada się oczywiście mniejszą ilość wydzielanego w trakcie działania ciepła. Komponenty te lepiej zachowują wstępne napięcie i generują dużo niższe poziomy hałasu. Elementy toczne produkowane są w wysokich tolerancjach wymiaru oraz kształtu. Zarys bieżni również został wykonany z wysoką dokładnością. Dzięki temu udało się uzyskać optymalny rozkład obciążenia pomiędzy elementami tocznymi. To z kolei przekłada się na niższy poziom hałasu i większą dokładność ustawienia wstępnego napięcia.

Więcej szczegółów na temat konkretnych łożysk stożkowych znajdziesz w katalogu SKF. Pobierz broszurę, zapoznaj się ze wszystkimi parametrami technicznymi i zdecyduj, w jakim wariancie łożyska stożkowe spełniają Twoje oczekiwania oraz wymagania Twojej maszyny. Jeśli masz problem z dobraniem łożysk, skontaktuj się z naszymi technikami! Wspólnie znajdziemy optymalne łożysko stożkowe dla Ciebie.

 

+48 71 341 69 75