72 odsłon

Niewspółosiowość – jak zapobiegać?

Niewspółosiowość - jak zapobiegać?

Zastanawiasz się, czym tak właściwie jest niewspółosiowość w łożyskach? I czy w jakikolwiek sposób można jej zapobiegać? Odpowiedzi szukaj w niniejszym artykule.

  1. Niewspółosiowość w łożyskach – przyczyny i diagnozowanie
  2. Jak zapobiegać niewspółosiowości?

Łożyska toczne mogą ulegać szybszemu zużyciu lub awarii z różnych przyczyn. Również z powodu niewspółosiowości. Dlatego zawsze lepiej zapobiegać i nie dopuszczać do tego, by taka ewentualność podczas pracy łożyska występowała. Jak to uczynić?

Niewspółosiowość w łożyskach – przyczyny i diagnozowanie

Przyczyną występowania niewspółosiowości może być niepoprawny montaż lub powstałe podczas niego uszkodzenia. Do źródeł niewspółosiowości zalicza się także uginanie się wału, nieregularność podstawy czy nieoptymalna sztywność montażowej powierzchni. Ponadto przyczyną może być także nieprostopadłe osadzenie na częściach współpracujących lub brak płaskości wspomnianej powierzchni montażowej.

Jak wykryć niewspółosiowość?

Jeśli podczas pracy łożyska występuje niewspółosiowość, zwykle objawia się to nierównym śladem, jaki pozostawiają elementy toczne. Taka ścieżka zużycia widoczna jest przede wszystkim na bieżniach – zarówno na bieżni zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Ale przy odpowiednio ustalonym osiowo łożysku ścieżka ta będzie przebiegała przez sam środek wspomnianych bieżni. Przy niewspółosiowości ślad będzie nierówny.

Jak zapobiegać niewspółosiowości?

Aby zapobiec występowaniu niewspółosiowości, należy przede wszystkim zachować dokładność przy montażu. Warto pamiętać o tym, że oprawy powinny by sztywne i gwarantować łożyskowi oparcie. Ponadto równie ważne jest to, by przed montażem oczyścić dokładnie wszystkie powierzchnie współpracujące. Dodatkowo specjaliści zalecają, by wszelkie zaokrąglenia zarówno obudowy, jak i wału nie stykały się z ewentualnymi ścięciami montowanego łożyska.

Poprawny montaż polega między innymi na metodzie instalacji. W zależności od modelu łożyska metoda ta może się różnić. Na przykład komponenty wyposażone w walcowy otwór zakłada się na zasadzie wciskania wewnętrznego pierścienia na dany wał. Sposób ten nazywa się po prostu pasowaniem wciskowym. Drugą metodą w przypadku tego samego modelu jest pasowanie skurczowe, polegające na podgrzaniu mechanizmu, by zwiększyć nieco średnicę otworu.

Łożyska toczne, które mają otwór stożkowy, zwykle współpracują z wałami stożkowymi. Ewentualnie można łączyć je z wałami walcowymi, z tym że w takiej sytuacji powinno się użyć tulei stożkowej.

Zanim przystąpisz do montażu łożyska, koniecznie sprawdź informacje na temat wybranego modelu. Podczas instalacji warto kierować się instrukcjami i wykorzystywać narzędzia do tego przeznaczone. Dzięki temu będziesz miał pewność, że Twoje łożysko toczne zostało poprawnie zamontowane.

Ograniczanie niewspółosiowości

Warto również ograniczać skutki działania niewspółosiowości na łożysko. W tym przypadku mamy kilka rozwiązań, które w wielu przypadkach okazują się bardzo skuteczne. Popularnym sposobem jest na przykład koszyk nylonowy, który wykazuje większą elastyczność niż stalowy odpowiednik. Ponadto znacznie lepiej radzą sobie z kompensowaniem niewspółosiowości.

Według specjalistów również zwiększenie wewnętrznego luzu w łożysku znacząco poprawia parametr związany z odpornością komponentu na niewspółosiowość.

W niektórych aplikacjach warto zamontować łożyska kulkowe wahliwe, które wyposaża się w bieżnię sferyczną. Taka konstrukcja sprawia, że środek krzywizny jest zbieżny ze środkiem komponentu. To z kolei pozwala na ewentualne przesunięcia osi części łożyska względem środka produktu. A zatem między elementami tocznymi i bieżnią powstaje nieco mniejszy kąt działania.

Każde łożysko ma oczywiście swoją maksymalną dopuszczalną niewspółosiowość. Informacje na ten temat zawiera katalog łożysk tocznych, dostępny na stronach producentów łożysk. Warto dokładnie sprawdzić te dane i zestawić z warunkami pracy danej aplikacji.

 

+48 71 341 69 75