W zależności od oleju bazowego wyszczególniamy oleje syntetyczne i mineralne. Czym różnią się między sobą? Gdzie znajdą zastosowanie? Odpowiedzi szukaj w dzisiejszym artykule.
Sprężarki są urządzeniami, które wykorzystuje się praktycznie w każdej branży przemysłowej. Ich rolą jest sprężanie, magazynowanie i transportowanie gazów. Do najczęstszych przyczyn awarii sprężarek zalicza się między innymi nieodpowiedni dobór środka smarnego. Smary w takich aplikacjach narażane są na nieco trudniejsze warunki. Nieprzystosowane rozwiązania tracą swoje właściwości i tym samym skuteczność, co najczęściej prowadzi do wspomnianej awarii sprężarki. Zatem, jak dobrać środek smarny do sprężarki?
Środki smarne do sprężarek
W sprężarce środek smarny ma do czynienia ze zmianami temperatur oraz ciśnienia, co z kolei może prowadzić do pewnych reakcji chemicznych i tym samym do degradacji smaru. W takiej sytuacji substancja ta straci swoje właściwości, a sprężarka – optymalne smarowanie.
Wybierając olej do sprężarki, należy zawsze przeanalizować następujące czynniki:
- rodzaj sprężarki
- typ gazu sprężanego
- warunki pracy
Oczywiście te trzy wyżej wymienione czynniki traktuje się jako podstawę. Im więcej wiemy na temat danej aplikacji, tym bardziej dopasowane rozwiązanie będziemy w stanie wybrać. Sprężarki najczęściej smarowane są olejami syntetycznymi lub mineralnymi. Jeśli szukasz optymalnego rozwiązania, koniecznie sprawdź podstawowe informacje na temat wspomnianych wariantów. Ważne są przede wszystkim właściwości.
Coraz większą popularnością cieszą się wspomniane oleje syntetyczne. Okazuje się, że wariant ten odznacza się znacznie lepszą jakością i – co równie ważne – wydajnością. Do minusów substancji tego rodzaju zalicza się jednak wyższą cenę. Dlatego wielu klientów waha się, zanim podejmie ostateczną decyzję.
Wady i zalety olejów syntetycznych i mineralnych
Jak już wspomnieliśmy, coraz częściej sięga się po oleje syntetyczne do sprężarek. Porównując je z wariantem mineralnym, te pierwsze wykazują lepszą stabilność, również przy wysokiej wilgotności, a także niereagowanie na tlen. Ponadto rozwiązanie mineralne może szybciej się starzeć, szczególnie gdy ma kontakt z parą wodną, pojawiającą się przy tworzeniu powietrza. Podobna sytuacja nie ma miejsca przy olejach syntetycznych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wady i zalety poszczególnych rozwiązań.
Zalety i wady olejów mineralnych
Do zalet olejów mineralnych zalicza się między innymi dostępność czy niską cenę. Rozwiązanie mineralne świetnie sprawdza się w środowisku mało wymagającym. Wśród wad natomiast wyróżniamy słabsze niskotemperaturowe właściwości, niską termiczną stabilność, a także tendencję do pojawiania się osadów.
Plusy i minusy olejów typu PAO
Oleje PAO to substancje syntetyczne zwane polialfaolefinami. Wykazują wysoką hydrolityczną i termiczną stabilność, a także świetne parametry niskotemperaturowe. Jest to rozwiązanie kompatybilne z rozwiązaniem mineralnym, a także z popularnymi dodatkami, w tym również z uszczelnieniami. Oleje PAO nie są jednak pozbawione wad. Do minusów zalicza się przede wszystkim cenę, a także nieco obniżoną rozpuszczalność w przypadku dodatków.
Wady i zalety estrów
Estrowe oleje wykorzystuje się w sprężarkach powietrza oraz w chłodniczych urządzeniach. Do zalet rozwiązania tego rodzaju zalicza się przede wszystkim wysoką temperaturę zapłonu, świetną rozpuszczalność, a także optymalną biodegradowalność. Z minusów w przypadku olejów estrowych wyróżnia się przede wszystkim higroskopijność, hydrolityczną niestabilność oraz ograniczenie w przypadku kompatybilności z ewentualnymi uszczelnieniami.
Olej mineralny czy syntetyczny?
Okazuje się, że po oleje mineralne sięgają najczęściej klienci, którzy szukają rozwiązania do mniej wymagającej aplikacji. Często produkty te wybierane są także przez zainteresowanych, którym zależy na niskiej cenie. Jednakże przy ekstremalnych temperaturach i równie wysokim ciśnieniu, warto inwestować w oleje syntetyczne. Mimo ceny niosą ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim odznaczają się bardzo dobrymi parametrami dyspergująco-myjącymi, są bardziej odporne na utlenianie i wykazują świetne niskotemperaturowe właściwości. To wszystko z kolei prowadzi do tego, że wymiana środka smarnego będzie odbywała się rzadziej, niż w przypadku, gdybyśmy zastosowali rozwiązanie mineralne. Co z kolei wiąże się także z większą oszczędnością, w tym również z niższymi kosztami konserwacyjnymi.