Na przestrzeni lat mimo stale rozwijającej się techniki pasy napędowe w dalszym ciągu pozostają świetnym rozwiązaniem dla maszyn przemysłowych. Wykorzystuje się przede wszystkim do przenoszenia napędu.
- Budowa pasa napędowego
- Pasy napędowe dla maszyn przemysłowych
- Poprawna eksploatacja pasów napędowych
O historii pasów napędowych niejednokrotnie już pisaliśmy, ale warto wspomnieć, że ich prototyp pojawił się w Chinach w ok. XV wieku przed naszą erą. Ówcześnie był wykorzystywany w nawijarce do nici. I chociaż na przestrzeni lat stosowano go w rozmaitych aplikacjach, to dopiero w XIX wieku pojawiły się rozwiązania takie, jakie znamy dziś.
Budowa pasa napędowego
Mimo prostej budowy pasy napędowe odznaczają się niezwykle dużą sprawnością. Są oczywiście komponentami bezobsługowymi. Popularne pasy napędowe współpracują z dwoma (lub więcej) kołami pasowymi, przy czym jedno z nich jest wariantem napędzającym, a drugie – napędzanym. Tak zbudowany mechanizm nazywamy przekładnią pasową. Najpopularniejsza i najczęściej wykorzystywana przekładnia pasowa to ta, która ma dwa koła, ustawione względem siebie w sposób równoległy oraz odpowiednio dobrane cięgno (pas). Jeśli zastosujemy większą ilość kół, będziemy mogli sterować kierunkiem ruchu danego pasa, a także obrotowym momentem.
Dziś pasy napędowe dostępne są w wielu wersjach. Różnią się między sobą nie tylko konstrukcją, ale i materiałami, które wykorzystano do produkcji oraz zastosowaniem. Pas napędowy kojarzy się z przenoszeniem napędu na przykład w maszynach przemysłowych i innych urządzeniach. Ale napęd ten mogą przenosić także metodą bezpośrednią. Przykładem takiego zastosowania pasa są przenośniki.
Pas napędowy czy napędy łańcuchowe?
Wiele klientów zastanawia się, czy zamiast pasa napędowego nie wybrać napędów łańcuchowych lub zębatych. Otóż te ostatnie rozwiązania pracują głośniej i nie radzą sobie z amortyzowaniem drgań danego układu. Do zalet jednak można zaliczyć, że mają zdolność do przenoszenia wyższych sił. Ponadto zarówno napędy łańcuchowe, jak i zębate wymagają od nas częstszego serwisu, w tym dosmarowywania i tak dalej.
Pasy napędowe dla maszyn przemysłowych
To, które pasy napędowe dla maszyn przemysłowych będą odpowiednie, zależy tylko i wyłącznie od wymagań aplikacji i warunków pracy. Więc tak naprawdę każdy rodzaj komponentu może znaleźć zastosowanie w różnych gałęziach przemysłowych. Na rynku znajdziesz zarówno pasy płaskie, jak i klinowe, wielorowkowe czy zębate. Te pierwsze są najstarszym rozwiązaniem, zbudowanym z gładkiej warstwy zewnętrznej, ze środkowej, której zadaniem jest przenoszenie rozciągającej siły i z ciernej okładziny. Ta ostatnia warstwa również ma swoją rolę. Otóż dba o to, by pas podczas pracy nie ślizgał się i zwiększa tarcie.
Pasy klinowe
Największą popularnością cieszą się jednak pasy klinowe, będące najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem. Często produkowane są w specjalnym kształcie przypominającym literę “V”. Taka budowa sprawia, że pas jest świetnie wpasowany w profil danego koła i tym samym nie traci swojej współosiowości podczas pracy. Ponadto modele klinowe doskonale sprawdzą się do przenoszenia obciążeń przy wysokich prędkościach, ponieważ doskonale klinują się na kole pasowym.
Pasy zębate
Oba modele pasów – zarówno klinowe, jak i płaskie – produkowane są także w wariancie z zębami. Wydajne pasy zębate doskonale sprawdzą się tam, gdzie aplikacja wymaga przenoszenia napędu w sposób równomierny i z prędkością stałą.
Pasy wielorowkowe
Jeśli szukasz rozwiązania łączącego w sobie zalety pasów klinowych i płaskich, koniecznie sprawdź modele wielorowkowe. Charakteryzują się świetną przyczepnością i doskonale radzą sobie z przenoszeniem dużych obciążeń. Ponadto mają zdolność skutecznego amortyzowania drgań. Pasy wielorowkowe są idealnym rozwiązaniem dla bardzo wymagających aplikacji. Często montuje się je w samochodach ciężarowych, maszynach rolniczych, a nawet artykułach gospodarstwa domowego.
Poprawna eksploatacja pasów napędowych
Bez poprawnego montażu i równie prawidłowej eksploatacji, żywotność całego mechanizmu będzie krótsza, niż być powinna. W pierwszej kolejności warto zadbać o czystość. Wszelkie zanieczyszczenia, jakie mogą pojawić się zarówno na pasie, jak i kołach pasowych, w większości przypadków można czyścić indywidualnie przygotowaną mieszanką spirytusu z gliceryną. Mieszankę z gliceryny i spirytusu przygotowujemy w proporcji 1:10. Oczywiście specyfik nakładamy tylko i wyłącznie na szmatkę.
Ponadto poprawna eksploatacja wiąże się także z odpowiednią ochroną pasa napędowego przed zanieczyszczeniami. Negatywny wpływ na żywotność komponentu ma także częsty lub stały kontakt elementu z wodą czy substancjami oleistymi. W większości przypadków pas traci wytrzymałość i odporność na rozciąganie, a także elastyczność. Może również się odkształcać lub zacząć pracować z większym poślizgiem.
Regularna konserwacja
Nawet jeśli przestrzegamy wszystkich zasad dotyczących eksploatacji pasów napędowych, powinniśmy regularnie sprawdzać stan techniczny elementów maszyny. To pomoże zapobiec ewentualnym awariom. Jeśli jakaś część została uszkodzona, w pierwszej kolejności na pewno to usłyszymy. Zwykle zepsuty element zaczyna głośniej pracować lub wydawać niepokojące dźwięki. Rozmontowując maszynę i sprawdzając stan techniczny paska napędowego, z łatwością dostrzeżemy ewentualne uszkodzenia. Ale to diagnozy możemy także wykorzystać dotyk i węch. Zapach spalonej gumy jest jednoznaczny z tym, że komponent nie nadaje się już do dalszej pracy. Za pomocą dotyku natomiast możemy sprawdzić sztywność danego mocowania.