Przyczyn uszkodzonego łożyska jest wiele. Listę można rozpocząć od samego niepoprawnego doboru komponentów do aplikacji, przez zły montaż, nieprawidłową metodę smarowania po eksploatację, o których sporo już pisaliśmy. Dziś jednak przedstawimy te najmniej oczekiwane.

  1. Zakleszczanie się elementów tocznych
  2. Uszkodzony koszyk
  3. Łożyska toczne – zacieranie

O przyczynach szybkiego zużywania się łożysk lub ulegania awarii pisaliśmy już wielokrotnie. Konsekwencje te były zwykle związane z nieodpowiednim montażem, złym modelem łożyska czy z niepoprawnym wyborem środka smarnego i/lub metody smarowania. Objawy wymienionych czynów mogą być różne. Te najpopularniejsze to niewątpliwie plamy, wyżłobienia czy szczerby pojawiające się na elementach łożysk. Ale awaria czy zużycie łożysk może objawiać się także na inne sposoby. Poniżej opisaliśmy pokrótce te nieoczekiwane sytuacje.

Zakleszczanie się elementów tocznych

Elementy toczne mogą się zakleszczyć. Jest to wynik nadmiernej ilości ciepła, które produkuje łożysko. Części komponenty pod wpływem wspomnianego ciepła mogą zacząć się po prostu topić. Dotyczy to zarówno elementów tocznych, jak i koszyka czy bieżni. Taka sytuacja jest niedopuszczalna, bo poza uszkodzeniem samego łożyska, może negatywnie wpłynąć także na inne współpracujące części maszyny.

Jak zapobiegać zakleszczeniu się elementów tocznych? Otóż przyczyna może leżeć w nieodpowiedniej metodzie smarowania. Ponadto do takiej sytuacji może dojść także w momencie, gdy środek smarny został mocno zanieczyszczony. Dodatkowo warto zwracać uwagę także na prędkość obrotową i sprawdzić, czy nie jest przypadkiem za duża. Nieodpowiednie osiowanie wału czy obciążenia także może powodować zakleszczanie części tocznych.

Uszkodzony koszyk

Z uszkodzonym koszykiem mamy do czynienia w momencie, gdy element ten pęka. Najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy jest niepoprawny montaż, a także nieodpowiednia obsługa łożyska. Ponadto negatywny wpływ na stan koszyka mają także nadmierne wibracje. Warto także sprawdzić, czy samo smarowanie było dostateczne i czy komponenty zostały odpowiednio dobrane do obciążeń roboczych oraz temperatury pracy. Jeśli te ostatnie były za duże, również mogły być przyczyną uszkodzonego koszyka.

Łożyska toczne – zacieranie

Między pierścieniem bieżni a elementami tocznymi może dojść do zatarcia. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, pojawią się cząsteczki w kolorze brązu lub czerni. Do zacierania się łożyska najczęściej dochodzi w momencie, gdy przestajemy regularnie dosmarowywać komponent. Również niektóre rodzaje wibracji mogą być przyczyną omawianej konsekwencji.

Zawsze, kiedy mamy do czynienia z awarią łożysk, warto zagłębić sprawę i dowiedzieć się dokładniej, dlaczego w ogóle taka sytuacja miała miejsce. Dzięki temu będziesz wiedział na przyszłość, jak zapobiegać lub reagować na takie ewentualności. Ponadto w każdym miejscu pracy powinna być przeprowadzona prawidłowa konserwacja łożysk tocznych. Dzięki nim niejednokrotnie ustrzeżesz się przed nieplanowanym przestojem, ponieważ zauważysz zbliżający się problem w łożyskach.