Uszkodzone koła pasowe

Uszkodzone koła pasowe

Koła pasowe są częścią większego systemu, zwanego przekładnią pasową. Tak zbudowany mechanizm wykorzystuje się na przykład w układach napędowych maszyn przemysłowych.

  1. Konstrukcja kół pasowych
  2. Warianty koła pasowego
  3. Wymiana uszkodzonego koła pasowego

Koła pasowe – podobnie jak każdy inny komponent lub mechanizm – ulegają zużyciu lub uszkodzeniu. Zanim jednak opowiemy o skutkach oraz konsekwencjach, przypomnimy podstawowe informacje na temat kół pasowych.

Konstrukcja kół pasowych

Koło pasowe zbudowane jest w dwóch podstawowych elementów. Jest to piasta oraz wieniec. Na rynku można znaleźć produkty wyposażone na przykład dodatkowo w ramiona. Aby wyprodukować koło pasowe, producenci używają metody odlewania. Następnie komponent poddawany jest obróbce. Wszystkie elementy, które podczas pracy mają kontakt z pasem napędowym, muszą być odpowiednio wyszlifowane, a także zahartowane. W innym przypadku koło szybko się zużyje lub nie będzie skuteczne, tak jak być powinno.

Warianty koła pasowego

Sprzedawane w naszej hurtowni technicznej koła pasowe dostępne są w kilku wariantach. Poniższe rozróżnienie dotyczy zarówno typu pasa napędowego, jak i sposobu, w jaki przylega on do kół. I tym samym wyróżniamy:

  • koła pasowe zębate
  • koła pasowe wielorowkowe
  • koła pasowe gładkie
  • koła pasowe z pojedynczym rowkiem

Wybór odpowiedniego koła pasowego jest ważny. Ma wpływ na skuteczność pracy przekładni pasowej oraz minimalizuje drgania, jednocześnie zapobiegając, by nie przenosiły się one na napęd. Źle dobrane koło na pewno nie będzie pracowało tak długo, jak zapewniał producent.

Wymiana uszkodzonego koła pasowego

Bieżąca kontrola koła pasowego zmniejsza ryzyko wystąpienia nieplanowanego przestoju. Dlaczego? Ponieważ wykrywając jakąkolwiek szkodę i reagując w porę, jesteś w stanie uniknąć czasami poważnej awarii. Koła pasowe zużywają się – to naturalne. Ale są również narażone na różne uszkodzenia, wynikające, chociażby z błędów montażowych lub niepoprawnej eksploatacji. W przypadku, gdy koła są źle położone, praca całego mechanizmu, jakim jest przekładnia, staje się głośniejsza, niż powinna. W wariantach z pasem klinowym często dochodzi do pojawiania się żłobień lub zbyt szybkiego wyeksploatowania się bocznych powierzchni. Jak przekonało się wielu klientów naszej hurtowni technicznej, winowajcą awarii koła pasowego może być także zamontowanie nieodpowiedniego wariantu pasa napędowego, w tym również na przykład zbyt ciasnego.

Jeśli podczas kontroli stanu technicznego dostrzeżesz jakiekolwiek odchylenia w wyglądzie zarówno koła pasowego, jak i paska, dokładnie zbadaj problem i – gdy to konieczne – wymień komponent, który uległ uszkodzeniu.

 

+48 71 341 69 75