Poznaj marki Grupy Sped

    Hurtownia techniczna      

Zalety i wady łożysk tocznych – co warto wiedziec?

Łożyska toczne to nieodłączne elementy praktycznie każdej maszyny i urządzeń, które pracują na zasadzie obrotowego ruchu. Na rynku można znaleźć łożyska toczne w przeróżnych wariantach. Jakie zalety i wady mają poszczególne rozwiązania? Na pytanie odpowiadamy w dzisiejszym wpisie.

 

  1. Zalety i wady łożysk kulkowych
  2. Wady i zalety łożysk wałeczkowych

 

Ogólne informacje na temat łożysk tocznych zostały już przez nas omówione kilkukrotnie. Na naszej stronie znajdziesz sporo publikacji – w tym także szczegółowe – na temat łożysk kulkowych, walcowych, baryłkowych, stożkowych i igiełkowych. W dzisiejszym krótkim tekście natomiast chcemy skupić się konkretnie na wadach i zaletach poszczególnych komponentów. Jeśli szukasz informacji na ten temat, zapraszamy do szybkiego zapoznania się z poniższym artykułem.

 

Zalety i wady łożysk kulkowych

zalety łożysk tocznychŁożyska kulkowe to najpopularniejszy typ łożysk tocznych, które można znaleźć aktualnie na rynku. Ich konstrukcja jest prosta, gdyż łożysko kulkowe składa się z pierścienia wewnętrznego, zewnętrznego i elementów tocznych w kształcie kulek, które są przytrzymywane przez koszyk.

Do zalet łożysk kulkowych zalicza się dużą nośność, stosunkowo niską cenę oraz możliwość pracy w aplikacjach, w których występują bardzo wysokie prędkości. Wadą łożysk kulkowych natomiast może być brak odporności na duże obciążenia poprzeczne i niestabilność pracy. Oczywiście nie będzie to dotyczyć każdego łożyska kulkowego. Grupa ta poza standardowymi, jednorzędowymi rozwiązaniami obejmuje także modele wzdłużne, skośne czy wahliwe. Między sobą różnią się głównie swoimi możliwościami, co oznacza, że tam, gdzie nie sprawdzi się łożysko kulkowe zwykłe, może trzeba zamontować po prostu jego inny wariant.

 

Wady i zalety łożysk wałeczkowych

Łożyska wałeczkowe to komponenty, w których elementem tocznym są wałeczki. W grupie tej wyróżnia się łożyska walcowe, baryłkowe, stożkowe i igiełkowe. Łożyska walcowe wyróżniają się bardzo dużą nośnością obciążeń poprzecznych i wzdłużnych. Składają się z pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego oraz elementów tocznych, które kształtem przypominają walec. Wałeczki są utrzymywane w odpowiedniej odległości od siebie przez koszyk. Do zalet łożysk walcowych zalicza się wspomnianą dużą nośność, sztywność i mały opór tarcia. Wadą natomiast może być za mała odporność na siły osiowe. Ponadto łożyska walcowe są wrażliwe na nawet małe błędy współosiowości.

W łożyskach baryłkowych montuje się elementy toczne, które przypominają nieco swoim kształtem baryłkę. Ukośna orientacja wałeczków sprawia, że komponenty tej grupy doskonale nadają się do przenoszenia ogromnych obciążeń poprzecznych i wzdłużnych. Są nieco podobne do modeli kulkowych wahliwych, ale w porównaniu do nich łożyska baryłkowe mogą przenosić znacznie większe obciążenia. Do zalet komponentów tego rodzaju zalicza się także dużą nośność, a do wad nierzadko wysoką cenę.

Łożyska stożkowe to komponenty, które składają się z elementów w kształcie stożka – dotyczy to zarówno elementów tocznych, jak i bieżni. Linie rzutowania stożkowych powierzchni przecinają się w tym samym, jednym punkcie na osi całego produktu. Dzięki takiej konstrukcji komponenty doskonale radzą sobie z obciążeniami wzdłużnymi. Do zalet niniejszych modeli zalicza się optymalnie dużą nośność i możliwość pracy tam, gdzie występują większe obciążenia. Jako wadę niektórzy klienci wskazują trudniejszą konserwację.

Igiełkowe łożyska toczne to produkty, które wyróżniają się głównie swoimi elementami tocznymi. W tym przypadku mamy do czynienia z długimi wałeczkami, które swoim kształtem przypominają igiełki. Do zalet łożysk igiełkowych zalicza się sporą nośność, niewielki rozmiar i równie małą wysokość poprzecznego przekroju. Doskonale sprawdzą się tam, gdzie wymagana jest duża precyzja oraz gdzie mamy do czynienia z ograniczoną przestrzenią. Łożyska igiełkowe najczęściej wykorzystuje się w branży motoryzacyjnej, lotniczej czy w przemyśle maszynowym do napędów, w których występują stosunkowo duże prędkości obrotowe. Jeśli chodzi o wady, lista ta może objąć na przykład fakt, że łożyska igiełkowe są wrażliwe na uderzenia i siły o zwrocie, który jest przeciwny do kierunku obciążenia.