Co to jest sprzęgło samonastawne? Czym wyróżnia się na tle innych komponentów mechanicznych? Jakie popularne sprzęgła należą do podgrupy samonastawnej? Odpowiedzi znajdziesz w dzisiejszym wpisie! Zapraszamy do lektury.
Do łączenia wałów często wykorzystuje się sprzęgła, które aktualnie na rynku można znaleźć w przeróżnych wariantach. Wyróżnia się komponenty nierozłączne, sterowane oraz samoczynne. Klasa nierozłączna obejmuje głównie grupę mechaniczną, sterowana i samoczynna mechaniczną, hydrodynamiczną oraz elektromagnetyczną. Tytułowe samonastawne to podgrupa klasy nierozłącznej i grupy mechanicznej. W dzisiejszym artykule omówimy, czym charakteryzują się sprzęgła mechaniczne tego rodzaju i w jakich rodzajach się je produkuje.
Czym są sprzęgła samonastawne?
Mechaniczne sprzęgła samonastawne to takie komponenty, które umożliwiają pewne zmiany położenia względnego osi wałów. Zmiany te mogą mieć charakter powoli zmieniający się lub trwały i najczęściej są skutkiem niepoprawnego montażu, w tym niedokładnego ustawienia wałów. Do tego rodzaju sytuacji może dojść także podczas eksploatacji przez odkształcenia czy zużywania się współpracujących elementów.
Wyróżnia się kilka rodzajów przemieszczeń względnych wałów. Podczas pracy mogą wystąpić przemieszczenia osiowe, promieniowe oraz kątowe. W zależności od rodzaju sprzęgła, komponenty te mają zdolność kompensowania poszczególnego przemieszczenia lub tak zwanych przemieszczeń złożonych. Na przykład sprzęgła kłowe znajdą zastosowanie w aplikacjach, w których występują wspomniane przemieszczenia osiowe, podczas gdy sprzęgła zębate doskonale sprawdzą się tam, gdzie mamy zarówno przesunięcia kątowe, jak i promieniowe oraz osiowe.
Zatem sprzęgła samonastawne skutecznie przekazują momenty obrotowe w aplikacjach, w których nie ma zachowanej współosiowości lub podczas pracy występują przemieszczenia.
Popularne sprzęgła samonastawne
Do najpopularniejszych modeli samonastawnych zalicza się sprzęgła zębate oraz kłowe. Te pierwsze skutecznie kompensują przemieszczenia osiowe, promieniowe oraz kątowe. Uniwersalne sprzęgło zębate wyposaża się w zęby proste lub łukowe. Dopuszczalne odchylenie kątowe wynosi od 1,5 do 3 stopni. Wartości te mogą być różne, dlatego należy sprawdzać je w katalogu producenta. Modele zębate doskonale sprawdza się w aplikacjach, w których występują duże prędkości obrotowe i równie duże obciążenia. Do smarowania komponentów tego rodzaju wykorzystuje się smary plastyczne lub oleje – głównie preparaty wyróżniające się dużą lepkością.
Produkty kłowe przeznacza się do pracy w aplikacjach, w których występują przesunięcia osiowe. Zwykle chodzi o przemieszczenia będące skutkiem rozszerzalności cieplnej wału. Na tle innych rozwiązań wyróżniają się łącznikiem w postaci kłów.
Do przesunięć promieniowych poleca się sprzęgło Oldhama. Składa się z dwóch tarcz wyposażonych we wpustowe rowki oraz z tarczy wewnętrznej posiadającej wypusty. Przy przemieszczeniach kątowych oraz promieniowych sprawdzi się sprzęgło łańcuchowe. Łącznik w tym modelu stanowi łańcuch przegubowy, który obejmuje oba wieńce. Na rynku można znaleźć komponenty wyposażone w łańcuchy jedno- i wielorzędowe. Sprzęgła łańcuchowe dopuszczają przemieszczenia promieniowe do około 1,2 mm i kątowe do 1 stopnia. Specjalne wykonania pozwalają na przesunięcia nawet do 6 stopni.
Zanim zdecydujesz się na konkretne sprzęgło samonastawne, zapoznaj się z dokładnymi informacjami na temat każdego z nich. Ważne, by sprawdzić również wszystkie dane techniczne związane z interesującymi Cię modelami. Parametry te znajdziesz w katalogu każdego producenta sprzęgieł. Ściągnij broszurę już teraz – na przykład marki KTR – dobierz optymalne sprzęgło dla swojej aplikacji! W przypadku problemów z doborem skontaktuj się z nami. Razem znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie.