Jak dobrać pas klinowy? Jakimi kryteriami należy się kierować, kupując pasek klinowy? Jak zmierzyć pas klinowy? Na powyższe pytania odpowiadamy w dzisiejszym wpisie – także zapraszamy do szybkiego zapoznania się z tematem.
W jaki sposób dobiera się pasy klinowe? Jak zmierzyć pas klinowy? W niniejszym artykule omawiamy obie te kwestie. Jeśli jednak w dalszym ciągu będziesz mieć problem z dobraniem odpowiedniego paska klinowego lub masz dodatkowe pytania, skontaktuj się z naszym technikiem. Wspólnie dobierzemy odpowiedni pas klinowy dla Ciebie.
Jak działa pas klinowy?
Do najpopularniejszych pasów napędowych zalicza się pasy klinowe, które z wielu względów uważa się za najbardziej uniwersalne rozwiązania. Wykorzystuje się je do przenoszenia momentu obrotowego z czynnego koła pasowe na bierne przez tarcie, do którego dochodzi między paskiem a kołem.
Na rynku aktualnie można znaleźć kilka wariantów pasów klinowych. Dostępne są przede wszystkim paski klinowe klasyczne, uzębione, wąskoprofilowe i szerokoprofilowe. Uzębione rozwiązania charakteryzują się świetną wytrzymałością i wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Doskonale sprawdzą się przede wszystkim w wymagających warunkach. Wąskoprofilowe poleca się aplikacjom, w których przestrzeń jest nieco ograniczona. To komponenty, które wyróżniają się nierzadko optymalną odpornością na zginanie i oleje. Pasy klinowe szerokoprofilowe natomiast to modele kształtem przypominające równoramienny trapez. Do cech charakterystycznych szerokoprofilowych rozwiązań zalicza się świetną odporność na większość związków chemicznych oraz oleje.
Jak dobrać pasek klinowy?
Pas klinowy ma bardzo ważne zadanie, ponieważ to on napędza silnik danej maszyny. Aby mieć pewność, że urządzenie będzie pracować płynnie i bezawaryjnie, ważne jest, aby decydować się na wytrzymałe paski klinowe, wykonane z wysokiej jakości materiałów. Ponadto komponenty te powinny wykazywać optymalną odporność na często negatywne działanie zewnętrznych czynników.
Dobry pas klinowy składa się ze wzmocnionej warstwy gum, w którą wtapia się odpowiedni kord. Na zewnątrz komponentu stosuje się tak zwaną osnowę wykonaną najczęściej z takich materiałów, których celem jest zwiększenie tarcia. A zatem kupując pas klinowy, zwróć w pierwszej kolejności uwagę na materiały, z jakich został wyprodukowany dany komponent.
Między sobą pasy klinowe mogą różnić się także rodzajem, wielkością, kształtem profilu oraz takimi parametrami, jak maksymalna prędkość czy zakres temperatury pracy. Do ważnych właściwości zalicza się także kwestie związane z odpornością paska. Kupując produkty tego rodzaju, zwróć uwagę na jego odporność na rozciąganie, na działanie ekstremalnych temperatur oraz oddziaływanie smarów czy różnego rodzaju olejów. Parametry te należy dopasować do warunków pracy, w jakich będzie musiał działać zamontowany przez Ciebie komponent.
Jak zmierzyć pas klinowy?
Jak w łatwy sposób zmierzyć pas klinowy? Okazuje się, że w tym celu można wykorzystać miarkę krawiecką lub zwykły sznurek. Miarką owija się zewnętrzną stronę pasa klinowego i w ten sposób odczytuje jego długość. Podobnie sprawa wygląda przy użyciu sznurka, który po „odmierzeniu” należy przenieść na miarę – na przykład metrówkę budowlaną.
Kupując pasek klinowy, z reguły podaje się długość zewnętrzną oraz profil. Warto jednak znać znaczenie symboli, gdyż wiedza ta może kiedyś jeszcze się przydać. Profile pasów klinowych klasycznych oznacza się następującymi symbolami: 4, 5, 6, 8, Z, A, B, C, D, E. Przy wąskoprofilowych stosuje się symboli SPZ, SPB, SPA i SPC, a wąskoprofilowych uzębionych – XPA, XPZ, XPB czy XPC. Symbol „LA” oznacza z reguły zewnętrzną długość pasa, która jest zbliżona do innej długości – a mianowicie długości podziałowej. Właściwość ta rzadko jest podawana w samej specyfikacji przez producentów. „LD” oraz „LP” oznaczają wspomnianą długość podziałową, a „Li” – długość wewnętrzną. Długość podziałowa to nic innego jak długość, która przebiega na wysokości około 4/5 przekroju klina po kordzie. A czym jest kord? Otóż to plecionka, którą zatopiono w pasie i która wyglądem przypomina sznurek. Element ten stosuje się w celu wzmocnienia każdego gumowego pasa.